کدام کشورها بیشترین دی اکسید کربن را منتشر می‌کنند؟

  • 23 تیر 1398 - 11:45
کدام کشورها بیشترین دی اکسید کربن را منتشر می‌کنند؟

۱۰ کشوری که بیشترین دی اکسید کربن را در جهان منتشر می‌کنند عبارتند از چین، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن، آلمان، ایران، عربستان سعودی، کره جنوبی و کانادا.

در طول دو قرن که سوختن سوخت‌های فسیلی افزایش پیدا کرده، تصمیم گیرندگان جهانی و رهبران تجاری روی انتشار کربن به عنوان یک موضوع اساسی تمرکز کرده‌اند.

جدول زیر تازه‌ترین داده‌های اطلس جهانی دی اکسید کربن را نشان داده تا مشخص کند که بیشترین کربن توسط چه کشوری منتشر می‌شود.

۱۵ کشوری که بیشترین کربن را در جهان منتشر می‌کنند

نظام‌های اقتصادی بزرگ مانند چین، ایالت متحده آمریکا و هند، خود به تنهایی مسئول تقریباً نصف انتشار کربن جهان هستند.

پژوهشگران دانشکده اقیانوس‌شناسی سن‌دیگو در برآورد تازه‌ای که منتشر کرده‌اند می‌گویند مقدار گاز دی اکسید کربن در جو زمین به رکوردزنی ادامه داده و به بالاترین سطح در میلیون‌ها سال گذشته رسیده‌است.

نتیجه تازه‌ترین برآوردها حاکی‌ست گاز کربنیک جو به ۴۱۵.۲۶ قسمت در میلیون (پی ‌پی ‌ام) رسیده‌است.

اریک هولتهاوس، کارشناس امور جوی و یکی از پژوهشگران گفته این میزان «نه تنها رکورد تازه‌ای در تاریخ، و نه تنها رکورد تازه‌‌ای طی ۱۰ هزار سال گذشته، یعنی از زمان روی آوردن بشر به کشاورزی است، بلکه رکوردی تازه طی میلیون‌ها سال گذشته و پیدایش بشر معاصر است».

پژوهشگران شش دهه است که در جایی در جزایر هاوایی مشغول جمع‌آوری اطلاعات و برآورد میزان گاز دی اکسید کربن (کربن دی اکسید) هستند.

در حساب کاربری مربوط به «نمودار کیلینگ» در توئیتر، نموداری‌ که اطلاعات جمع‌آوری‌شده در هاوایی را نشان می‌دهد، به نقل از مدیر پژوهش‌ها آمده است «ممکن است گفته شود هر سال این منحنی رو به بالا می‌رود. نه! این اتفاق نباید بیافتد. این جریان به‌هنجار نیست. این مقدار افزایش، در پیوند با مصرف انرژی و آن‌چه با سیاره زمین انجام می‌دهیم، قابل دفاع نیست».

کربن دی اکسید از گازهای گلخانه‌ای عمده جو کره زمین است که در تغییرات آب و هوایی نقش دارند.

در آبان ماه سال ۱۳۹۶ سازمان ملل گفته بود انباشت دی اکسید کربن به حدود ۴۰۳.۳ قسمت در میلیون (پی پی ام) رسیده است. این شاخص در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰۰ پی پی ام بود.

در فروردین ماه ۱۳۹۷ آژانس بین‌المللی انرژی در اعلام کرد میزان انتشار گاز دی ‌اکسید کربن توسط سوخت‌های فسیلی با رشدی ۱.۴ درصدی و با ثبت رکوردی تازه به ۳۲.۵ گیگاتن رسیده است.

در اردیبهشت ماه همان سال غلظت دی اکسید کربن رکورد تازه‌ای زد و به به ۴۱۰ قسمت در میلیون (پی پی ام) رسید.

دیدگاه