شورای عالی انتخابات ترکیه: اردوغان پیروز شده است

  • 04 تیر 1397 - 8:15
شورای عالی انتخابات ترکیه: اردوغان پیروز شده است

شورای عالی انتخابات ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری فعلی آن کشور را، برنده انتخابات روز یک‌شنبه معرفی کرد. به گفته این نهاد، اردوغان بیش از ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورده و نیازی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه، صبح چهارم تیر ماه، گفت رجب طیب اردوغان موفق شده «اکثریت مطلق آرای صحیح» را در انتخابات ریاست‌جمهوری روز یک‌شنبه به‌دست آورد.

خبرگزاری دولتی ترکیه می‌گوید نتایج فعلی نشان می‌دهد اردوغان با ۵۲ درصد آرا پیروز شده و پس از او نیز محرم اینجه، نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق، با ۳۱ درصد آرا قرار دارد. تلویزیون دولتی ترکیه نیز آمار مشابهی را منتشر کرده و گفته بود ۹۹ درصد آرا شمارش شده‌اند.

رسانه‌های دولتی ترکیه می‌گویند نتیجه انتخابات پارلمانی نیز حاکی از پیروزی حزب عدالت و توسعه و متحد آن است؛ بنا بر این گزارش‌ها «عدالت و توسعه» بیش از ۴۲ درصد آرا و «جنبش ملی‌گرا» بیش از ۱۱ درصد آرا را کسب کرده‌است که بیشتر از ۵۳ درصد کرسی‌ها را نصیب این ائتلاف می‌کند.

ائتلاف مخالفان اردوغان نیز ۳۴ درصد کرسی‌ها را به‌دست آورده‌است. مهم‌ترین تشکل اپوزیسیون یعنی «خلق جمهوری‌خواه» به رهبری محرم اینجه، ۲۳ درصد کرسی را به دست آورده‌است.

حزب دمکراتیک خلق‌ها که تشکلی هوادار کردها به‌شمار می‌رود و صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از رهبران آن در حال حاضر در زندان است، ۱۱ درصد آرا به دست آورده و در نتیجه با گذشتن از حد نصاب ۱۰ درصدی، وارد پارلمان می‌شود.

مقام‌های رسمی ترکیه می‌گویند ۸۷ درصد واجدین شرایط در رای‌گیری‌های روز یک‌شنبه شرکت کردند.

اردوغان در واپسین ساعات روز یکشنبه، گفته بود که ملت ترکیه «مسئولیت ریاست‌جمهوری و ماموریت اجرایی را به او سپرده است».

او در سخنرانی کوتاهی اظهار داشت: «امیدوارم هیچ کسی درباره نتایج انتخابات تشکیک نکند و برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش، دمکراسی را زیر سوال نبرد».

انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه از صبح روز یک‌شنبه تا عصر همان روز، برگزار شد. پیش از این برخی رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که این انتخابات «مهم‌ترین چالش» اردوغان و حزب «عدالت و توسعه»، از زمان روی کار آمدن او و تشکیل سیاسی‌اش است.

اردوغان و «عدالت و توسعه» یک دهه و نیم است که رهبری دولت ترکیه را در دست دارند.

در عین حال خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌الملی، گزارش دادند که سخنرانی محرم اینجه، رقیب اصلی‌ آقای اردوغان جایی در پوشش خبری رسانه‌های دولتی، از جمله «تی‌آر‌تی خبر» پیدا نکرد و پوشش رسانه‌ای از اردوغان نیز خیلی بیشتر از رقبای او بود.

اقتصاد ترکیه در سال‌های گذشته ترکیه با سرعت رشد کرده و تولید ناخالص داخلی آن از حدود ۲۰۰ میلیارد دلار به بالای ۹۰۰ میلیارد دلار صعود کرده است. با این همه در ماه‌های اخیر ارزش پول ملی آن کشور به‌طور مشخصی سقوط کرده‌است. از طرف دیگر رخدادهای سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر، از جمله تسویه گسترده مخالفان با انتقادهای گسترده روبه‌رو شده و دولت نیز با اتهام‌هایی مبنی بر حرکت به سوی یک‌ سیستم «تمامیت‌خواه» روبه‌رو است. روز شنبه نشریه آلمانی «ولت آم زونتاگ» گزارش داده بود که «حدود ۳۰۰» دیپلمات ترک از زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به این‌سو، از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

دیدگاه