حمله لندن، پنج کشته و بیش از ۴۰ زخمی

  • 03 فروردین 1396 - 8:54
حمله لندن، پنج کشته و بیش از ۴۰ زخمی

در پی حمله یک فرد به عابران خیابان وست مینستر لندن و پارلمان بریتانیا دست کم ۵ نفر از جمله مهاجم کشته و ۴۰ تن زخمی شدند.

به گزارش بی بی سی، یک مهاجم که ظاهرا تنها بود روز چهارشنبه ۲۲ مارس / دوم فروردین پس از کوبیدن اتومبیلش به رهگذران و کشتن سه نفر و قتل یک مامور پلیس با چاقو در نزدیکی پارلمان به ضرب گلوله کشته شد.

سه نفر از مجروحان نوجوانان ۱۵ و شانزده ساله فرانسوی هستند که حال دو نفر از آنها وخیم گزارش شده است. به گفته وزارت کشور فرانسه این نوجوانان در یک گروه ۹۳ نفری برای اردوی دانش آموزی به لندن مسافرت کرده بودند.

پلیس اسکاتلندیارد از ساکنان لندن خواسته در صورتی که هرگونه عکس، فیلم یا اطلاعاتی از حادثه در اختیار دارند با پلیس تماس بگیرند.

همزمان با حمله جلسه پارلمان بریتانیا نیز در جریان بود که بلافاصله متوقف و ساختمان تخلیه شد. جلسه پارلمان اسکاتلند نیز به احترام قربانیان حمله لندن متوقف و به زمان دیگری موکول شد. در این جلسه نمایندگان درباره برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا گفتگو می کردند.

امبر رود، وزیر کشور بریتانیا در واکنش به این رویداد گفت که «دموکراسی، بردباری و حاکمیت قانون» به عنوان ارزش های بریتانیا «هرگز از بین نمی روند.»

در پی حمله مرگبار روز چهارشنبه در نزدیکی پارلمان بریتانیا در لندن، رهبران کشورهایی که در سال های اخیر هدف حملات تروریستی بوده اند با این کشور ابراز همبستگی کرده اند.

رهبران فرانسه و آلمان که سال گذشته شاهد حملات بسیار مرگبار با وسایل نقلیه به رهگذران بودند به بریتانیا پیشنهاد کمک کردند.

رئیس جمهور آمریکا هم به خانواده های قربانیان تسلیت گفت و از نیروهای امنیتی بریتانیا تمجید کرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، که کشورش در ماه دسامبر شاهد حمله یک کامیون به حاضران در یک بازار کریسمس در برلین بود که ۱۲ کشته به جا گذاشت، گفت با “دوستان بریتانیایی و همه مردم لندن همدردی می کند.”

او افزود: “می خواهم از طرف آلمان و شهروندان این کشور بگویم که در نبرد با همه اشکال تروریسم با عزم زیاد در کنار بریتانیای کبیر می ایستیم.”

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلفنی با ترزا می نخست وزیر بریتانیا صحبت کرد. او به خانواده های قربانیان تسلیت گفت و واکنش موثر نیروهای امنیتی بریتانیا را ستود.

کاخ سفید در بیانیه ای گفت که آقای ترامپ قول “همکاری کامل و حمایت” دولت آمریکا در یافتن مسببان حمله را داد.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی با ابراز همدردی با مردم لندن یادآوری کرد که این حمله در نخستین سالگرد حملات بروکسل اتفاق می افتد.

او در بیانیه ای نوشت: “امروز یک سال از زمانی که مردم بروکسل و بلژیک دردی مشابه را تجربه کردند و شما با اعلام همدردی و همبستگی از آنها حمایت کردید می گذرد.”

“در این لحظه احساساتی، ما در کمیسیون اروپایی فقط می توانیم احساس همدردی شما را جبران کنیم.”

 

دیدگاه