دونالد ترامپ فرارسیدن نوروز را تبریک گفت

  • 03 فروردین 1396 - 8:46
دونالد ترامپ فرارسیدن نوروز را تبریک گفت

ترامپ در نخستین پیام نوروزی خود در مقام رئیس جمهور آمریکا فرارسیدن سال نو خورشیدی را تبریک گفت. او به نمایندگی از سوی مردم آمریکا نوروز را به همه کسانی که آن را جشن می‌گیرند شادباش گفته است.

در دومین روز از سال ۱۳۹۶ خورشیدی، دونالد ترامپ در پیامی گفته است که تمایل دارد در این هفته بهترین آرزوهای خود را برای تمام کسانی ارسال کند که در نقاط مختلف جهان این “عید باستانی فوق‌العاده‌ی نوروز” را جشن می‌گیرند.

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در ادامه نوشت: «میلیون‌ها شهروند از میراث‌داران ایران، عراق، ترکیه، و کشورهای جنوب و مرکز آسیا در این ایام گرد هم می‌آیند تا فرارسیدن بهار را جشن بگیرند.»

در بخش دیگری از این پیام تاکید شده: «نوروز در زبان فارسی به معنای “روز نو” است. این مناسبتی برای جشن گرفتن یک شروع جدید است، احساسی که برای خیل عظیم ایرانیانی که در دهه‌های گذشته به سرزمین ما آمده‌اند تا زندگی جدیدی را در یک کشور آزاد آغاز کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالت متحده در پیام خود خاطر نشان کرد که از سال‌ها پیش از “دوستی فوق‌العاده” با آمریکایی‌های ایرانی‌تبار لذت برده و این گروه از موفق‌ترین گروه‌های مهاجر به آمریکا در تاریخ معاصر این کشور محسوب می‌شوند.

او افزود که این شهروندان ایرانی آمریکایی دارای تعلقات مذهبی مختلفی (از جمله مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی و بهایی) هستند اما همه در پاسداری از میراث باستانی نیاکانشان اشتراک دارند.

آرزوی آزادی، سربلندی و ثروت

دونالد ترامپ در ادامه سخنی از “کورش کبیر، رهبر امپراتوری ایران باستان” را نقل می‌کند که گفته است: «آزادی، سربلندی و ثروت، بزرگترین سعادت بشری هستند و اگر این هر سه را با هم به ملت خود ارزانی کنی عشق آنان به تو نامیرا خواهد بود.»

رئیس جمهور آمریکا در پایان پیام خود خطاب به “مردم ایران و تمام کسانی که در سرتاسر جهان نوروز را جشن می‌گیرند” نوشته است: «به نام مردم آمریکا برای همه‌ی شما آزادی، سربلندی و ثروت آرزو می‌کنم، نوروز مبارک.»

گرچه ایران و ایالات متحده از نخستین سال شکل‌گیری جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک ندارند، اما ارسال پیام تبریک نوروز توسط رئیس جمهور آمریکا در سال‌های گذشته ادامه داشته و باراک اوباما هر سال یک پیام ویدئویی به این مناسبت ارسال می‌کرد.

ارسال پیام شادباش از سوی دونالد ترامپ در حالی انجام شده که او در یکی از نخستین تصمیم‌گیری‌های خود، برای ورود شهروندان چند کشور از جمله ایران به آمریکا محدودیت‌های شدیدی وضع کرد.

تصمیم ترامپ از سوی مقام‌های قضایی آمریکا نقض شد و نسخه دوم و تعدیل شده آن نیز با مخالفت‌ها و مقاومت‌های زیادی روبروست. ترامپ چه در دوران مبارزات انتخاباتی و چه پس از ورود به کاخ سفید بارها از توافق هسته‌ای میان کشورهای ۱+۵ و ایران به شدت انتقاد کرده است.

دیدگاه