کره‌شمالی پایگاه آزمایش هسته‌ای خود را «ماه مه تعطیل می‌کند»

  • 09 اردیبهشت 1397 - 9:09
کره‌شمالی پایگاه آزمایش هسته‌ای خود را «ماه مه تعطیل می‌کند»

دفتر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی می‌گوید پیونگ‌یانگ در ماه مه که از دو روز دیگر آغاز می‌شود با حضور ناظران خارجی پایگاه آزمایش‌های هسته‌ای خود را تعطیل خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، این خبر تنها دو روز پس از دیدار تاریخی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مو جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام می‌شود که روز جمعه برای یک روز در منطقه عاری از تسلیحات در مرز دو کره با هم گفتگو کردند.

خبر توقف آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی و تعطیلی پایگاه این آزمایش‌ها هفته گذشته و پیش از دیدار رهبران دو کره از سوی پیونگ‌یانگ اعلام شده بود اما تاریخ و جزئیات آن اعلام نشده بود اما حالا دفتر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی می‌گوید این پایگاه طی مراسمی به صورت علنی خواهد بود و همزمان از کارشناسان هسته‌ای بین‌المللی برای نظارت مستقیم بر مراحل متوقف کردن فعالیت‌های این پایگاه دعوت خواهد شد.

جایزه نوبل برای ترامپ؟

هم‌زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که شنبه شب برای حضور در میان هواداران خود در میشیگان به شهر واشنگتن این ایالت رفته بود در متینگی که حال و هوای کارزارهای انتخاباتی او را داشت گفت طی سه-چهار هفته آینده با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دیدار خواهد کرد.

آقای ترامپ که در میان تشویق ممتد هوادارانش سخنرانی می‌کرد تشدید فشارها از سوی واشنگتن بر پیونگ‌یانگ را ابزاری کارآمد برای قدم پیش گذاشتن کره‌شمالی برشمرد و گفت بر هدف اصلی خود یعنی خلع سلاح هسته‌ای کامل کره‌شمالی اصرار خواهد کرد.

هوارادان آقای ترامپ در میشیگان که از نتیجه دادن مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی خوشنود بودند با فریاد “نوبل، نوبل” سر دادن خواستار کاندید شدن رئیس‌جمهور آمریکا برای دریافت جایزه صلح نوبل به علت موفقیت در برچیدن برنامه هسته‌ای کره شمالی شدند.

کره‌جنوبی می‌گوید پیونگ‌یانگ همچنین اعلام کرده بنا دارد ساعت رسمی این کشور را هم نیم ساعت تغییر دهد تا دو کره از این پس از یک ساعت رسمی برخوردار شوند.

دیدگاه