سازمان ملل: وضعیت غوطه شرقی می‌تواند به «جنایت علیه بشریت» ختم شود

  • 12 اسفند 1396 - 18:41
سازمان ملل: وضعیت غوطه شرقی می‌تواند به «جنایت علیه بشریت» ختم شود

زید رعد حسین، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به وقوع «جنایت جنگی» در غوطه شرقی هشدار داد.

به گزارش یورو نیوز، زید رعد حسین روز جمعه در جلسه اضطراری دوم سازمان ملل که برای بررسی وضعیت غوطه شرقی برگزار شد، گفت: «من تاکید می‌کنم که آنچه در غوطه شرقی رخ می‌دهد به جنایت جنگی شبیه است و به‌طور بالقوه می‌تواند به جنایت علیه بشریت ختم شود.» کمسیر عالی امور حقوق بشر این سازمان افزود که عاملان این جنایات شناسایی شده‌اند و باید برای اقداماتشان پاسخگو باشند.

به گفته آقای حسین نزدیک به ۴۰ هزار غیرنظامی در مناطق تحت کنترل شورشیان مخالف بشار اسد در حومه دمشق محاصره شده‌اند و در معرض بمباران نیروهای هوادار دولت سوریه و جنگنده‌های روسیه قرار دارند.

وی با اشاره به گزارش‌های امدادگران سازمان دفاع مدنی سوریه معروف به «کلاه سفیدها» افزود که طی دو هفته گذشته در اثر حملات نیروهای هوادار بشار اسد، دست‌کم ۶۷۴ نفر کشته و صدها تن زخمی شده‌اند.

یک هفته پس از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غوطه شرقی، نیروهای دولت سوریه همچنان به پیشروی خود در این منطقه ادامه می‌دهند و شواهد نشان دهنده عدم اجرای آتش‌بس فوری در مناطق تحت کنترل شورشیان در حومه دمشق است.

قطعنامه‌ ۲۴ فوریه شورای امنیت خواستار آتش بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه شده بود اما در مقابل روسیه پیشنهاد ایجاد «کریدور بشردوستانه» برای خروج غیرنظامیان را ارائه کرد که از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر با توقف بمباران این مناطق آغاز می‌شد.

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه یکم مارس طرح آتش‌بس روسیه را یک «شوخی» خوانده و اعلام کرد که غیرنظامیان از ترس زندانی و یا کشته شدن از این «کریدور بشردوستانه» استفاده نمی‌کنند.

به گفته ساکنین این غوطه شرقی، هلیکوپترهای نظامی دولت سوریه روز جمعه با پرواز بر فراز این منطقه اطلاعیه‌هایی را پخش می‌کردند. بر روی این برگه‌ها علاوه بر ذکر مکان‌های امداد رسانی به غیرنظامیان وفادار به بشار اسد اطمینان داده می‌شد که آسیبی نخواهند دید.

با این وجود ساکنان غوطه شرقی می گویند که نمی‌توانند به این وعده‌ها اطمینان کنند زیرا پیش از این نیز چنین وعده هایی به آنها داده شد اما پس از آن، خانه‌هایشان هدف بمباران جنگنده ها قرار گرفت.

دیدگاه