کارنامه ترامپ پس از یکسال حضور در کاخ سفید

  • 29 دی 1396 - 12:18
کارنامه ترامپ پس از یکسال حضور در کاخ سفید

۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ دونالد ترامپ بعد از مراسم سوگند رسما فعالیت خود را به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا آغاز کرد. اما آیا در این یکسال رئیس جمهوری آمریکا به وعده‌هایش عمل کرده است؟

به گزارش یورو نیوز، در زمره مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی ترامپ می‌توان به جایگزینی کامل پروژه بیمه‌ همگانی موسوم به اوباماکر اشاره کرد. آقای ترامپ نهایتا موفق نشد بطور کلی برنامه‌هایش را جایگزین «اوباماکر» کند اما پروژه بیمه همگانی رئیس جمهوری قبلی هم آنطور که باراک اوباما انتظار داشت بطور کامل به اجرا در نمی‌آید.

تغییر قانون مالیاتی و پایبندی به کارآفرینی 

ترامپ یکسال پیش در هنگام سوگند ریاست جمهوری گفت: «ما یک ملت هستیم با یک درد مشترک، رویای آنها رویای ماست و موفقیت آنها برای ماست. یک قلب مشترک، یک خانه و سرنوشتی مشترک داریم. کاخی که امروز وارد آن می‌شوم درش بروی تمام آمریکایی‌ها باز است.»

بررسی های یک ساله نشان می‌دهد که ترامپ توانسته است برخی از وعده‌های مهم خود مثل اصلاح قانون مالیاتی و تغییر موقعیت اقتصادی آمریکا در جهان را عملی کند. یکی از موفقیت‌های مهم دولت فعلی اصلاح قانون مالیاتی بود که رئیس جمهوری آمریکا موفق شد پس از سه دهه آنرا تغییر دهد و به تصویب کنگره برساند.

دونالد ترامپ یکسال پیش خطاب به مردم آمریکا گفت: «ما سعی می‌کنیم برای تمام آمریکایی‌ها کار پیدا کنیم. تلاش خواهیم کرد نگذاریم هیچ کدام از اعضای این جامعه بیکار بماند.»

عدم موفقیت در ساخت دیوار

دونالد ترامپ در مقابل دیدگان میلیونهای آمریکایی ژانویه سال گذشته قول دیگری داد که هنوز موفق به اجرای آن نشده است. وی گفت: «باید از مرز‌هایمان حفاظت کنیم. نباید بگذاریم که محصولات و تولیدات ما به خارج از کشور برود تا کارگران ما بیکار شوند و بیکار بمانند.»

استقرار دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا بود. کاری پرهزینه که هرچند ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی قول داده بود پول آنرا از دولت مکزیک طلب خواهد کرد اما هنوز موفق نشده است پروژه دیوار را که در مسافتی به وسعت ۴۰۰۰ کیلومتر باید اجرا شود، عملی کند. پروژه ساخت دیوار هزینه بر است و دونالد ترامپ همچنان موفق نشده است کنگره را برای صرف چنین هزینه‌ای اقناع کند و به نظر نمی‌رسد که در این دوره بتواند چنین وعده‌ای را عملی کند.

رفتار و ادبیاتی که رئیس جمهوری را مرکز توجهات کرد

در یکسال گذشته البته باید به گاف های مهم رئیس جمهوری نیز اشاره کرد. گاف هایی که دونالد ترامپ را به مرکز رسانه ای جهان در یکسال گذشته تبدیل کرد.  یکی از آخرین آنها عدم شناخت کامل سرود ملی آمریکا حین مسابقه فوتبال آمریکایی بود. آقای ترامپ مانند کودکی که سرودی را شنیده اما بطور کامل نمی‌شناسد تنها بخشی از کلمات را تکرار می‌کرد. این موضوع وی را دستخوش شوخی‌های تند رسانه‌های مخالفان دولت کرد.

 

دیدگاه