مدلینگ، کار پرخطر اما جذاب برای زنان افغانستان

  • 22 دی 1396 - 11:18
مدلینگ، کار پرخطر اما جذاب برای زنان افغانستان

در چند سال اخیر چندین گروه مدلینگ زنان و مردان فعالیتشان را در کابل آغاز کردند. شمار زنان در این گروه‌ها همیشه کمرنگ و انگشت شمار بود.

به گزارش بی‌بی سی، به تازگی گروه کوچکی تنها از زنان مدل شروع به کار کرده است. در جامعه سنتی و مذهبی افغانستان، مدلینگ، کاری جذاب اما پرخطر به خصوص برای زنان است.

دو ماه پیش یکی از زنان مدل در افغانستان مورد حمله قرار گرفت و لت و کوب شد و چاقو خورد.

با وجود این، زنانی که به این عرصه وارد شدند، با اراده‌ای محکم بر ادامه کارشان پافشاری دارند.

تمرکز بیشتر گروه‌های مدلینگ در افغانستان بر لباس‌های سنتی است

دنیای پر زرق و برق مد

یلدا حیدری ۱۸ ساله است. مسئولیت گروه بانوان حقیقی گروپ را به عهده دارد و هم‌قطارانش را برای نمایشات آماده می‌کند و تمرین می‌دهد.

یلدا می‌گوید مدل شدن در افغانستان در قدم نخست برای بسیاری از زنان ناممکن به نظر می‌رسد؛ خانواده ممانعت می‌کند و جامعه قبول ندارد.

به گفته وی، گروهی که به اصرار و پافشاری زیاد خانواده را راضی می‌سازند از سوی جامعه محکوم می‌شوند زیرا «مردم فکر می‌کنند دخترانی که کار مدلینگ می‌کنند دختران خوبی نیستند.»

سخت‌گیری‌های خانواده‌ها و حساسیت جامعه شاید باعث شده که اکنون تقریبا تمام گروه‌های مدلینگ در افغانستان تمرکزشان به دیزاین و نمایش لباس‌های سنتی افغانستان باشد.

شمار مدل‌های زن در افغانستان انگشت شمار است

یلدا می‌گوید: «ما را با همین لباس سنتی و با حجاب قبول نمی‌کنند و بد می‌بینند چه برسد به اینکه لباس‌های غربی بپوشیم.»

گروه‌های مدلینگ در افغانستان همه تازه کار و آماتور هستند. اگرچه مدل‌های افغان می‌گویند علاقمند هستند این کار را حرفه‌ای بیاموزند و ادامه دهند.

بسیاری از دخترانی که اکنون در گروه‌های مدلینگ در افغانستان حضور دارند، با دیدن فیلم‌ها و آشنا شدن با دنیای پر زرق و برق مد، به این حرفه علاقمند شده‌اند.

آن‌ها می‌گویند دشواری‌های این راه را نیز پذیرفتند.

انجیلا دو ماه پیش هدف حمله سه مرد ناشناس قرار گرفت

کار پرخطر مدلینگ

انجیلا ناصری تا چند ماه پیش یگانه مسئول زن گروه مدلینگ در کابل بود. او مسئولیت گروه مدلینگ زنان و مردان باران را برعهده داشت.

دو ماه پیش تصاویری از او در شفاخانه و خبری از حمله به او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

انجیلا می‌گوید حوالی ساعت هفت شب بود که سه نفر از موتر/خودرویی در کنارش پیاده شدند که قصد ربودن او را داشتند.

وقتی انجیلا سر و صدا و مقاومت کرده، حمله کنندگان او را لت و کوب کرده، چاقو زده و از محل فرار کرده‌اند.

می‌گوید شوک بزرگی دید و تصمیم گرفت برای همیشه عرصه کاری مدلینگ را ترک کند.

انجیلا می‌گوید در یک سال گذشته که کارش را شروع کرده، بار‌ها تهدید شده بود اما هیچ وقت فکر نمی‌کرد روزی این تهدید‌ها به حقیقت بپیوندد.

هنوز آثار حمله بر بدنش باقی است و می‌گوید خانواده‌اش آنطور که باید، راضی به ادامه کارش نیستند اما تشویق و حمایت هم‌قطارانش او را وادار کرد دوباره به کارش برگردد.

آن‌ها مجبور شدند محل دفترشان را تغییر بدهند و تدابیر امنیتی بیشتری اتخاذ کنند.

پیش از این نیز بار‌ها نمایش‌های مد در کابل برگزار شده است. در این بین نمایشاتی که لباس‌هایی متفاوت‌تر از سنت و فرهنگ شناخته شده افغانستان به نمایش گذاشته بودند، واکنش‌های تندی را به همراه داشتند. پس از برگزاری این نمایش‌ها شماری از دختران مدل برای همیشه از افغانستان فرار کردند.

دیدگاه