مدیرکل محیط زیست فارس: بارندگی‌ها وضعیت تالاب‌ها را تغییر نداد

  • 20 دی 1400 - 9:22
مدیرکل محیط زیست فارس: بارندگی‌ها وضعیت تالاب‌ها را تغییر نداد

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه وضعیت تالاب‌های استان خوب نیست، گفت: در حال حاضر فقط برمشور و هفت برم در طول سال آب دارند مابقی یا کاملا خشک شدند و در بارندگی اخیر نیز تالاب‌ها چندان تغییری نکرده است.

حمید ظهرابی یکشنبه ۱۹ دی در نشست حفاظت از تالاب‌های استان فارس با بیان اینکه از سال ۸۵ سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت تالاب‌ها را در دستور کار قرار داد تا دستگاه‌ها با هم برای یک هدف مشترک کار کنند، اظهار کرد: کشاورزی پایدار و اصلاح معیشت‌ها برای حفاظت از تالاب‌های استان امری ضروری است.

او با بیان اینکه محیط زیست و حفاظت از آن‌ها همواره مورد تاکید رهبری بوده که در قالب سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغ شده است، گفت: ۱۳ تالاب در استان فارس است که ۵ تالاب به عنوان بین‌المللی به ثبت رسیده است.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه وضعیت تالاب‌ها خوب نیست، افزود: در حال حاضر فقط برمشور و هفت برم در طول سال آب دارند مابقی یا کاملا خشک شدند یا به صورت فصلی با بارندگی آب دارند؛ در بارندگی اخیر نیز تالاب‌ها چندان تغییری نکرده به گونه‌ای که پریشان صفر درصد آبگیری شده و مابقی نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده است. تنها تالاب هیرم ۵۲ درصد آبگیری شده است.

ظهرابی با بیان اینکه از برنامه پنجم مدیریت زیست بومی تالاب‌ها با اولویت تالاب‌های بحرانی و خسارت دیده در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: احیای تالاب‌ها در سطح محلی، استان‌ها و کشوری دنبال می‌شود که در استان فارس در سطح استانی دانشگاه شیراز را نیز وارد کردیم تا احیای تالاب‌ها براساس مبنای علمی و پایه‌ای پیش برود و این دانشگاه واحدهایی را برای مطالعه در نظر گرفته است.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه در مدیریت زیست بومی همه بخش‌ها باید مشارکت داشته باشند، گفت: تدوین برنامه مدیریت جامع یکی از اقداماتی است که انجام شده تا کنون ۴ برنامه برای ۶ تالاب استان تهیه شده است.

او با بیان اینکه تعیین نیاز آبی تالاب از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: برای ۶ تالاب نیاز آبی مشخص شده و مابقی هم امسال مشخص می‌شود.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه پیگیری و تحقق حق‌آبه از دیگر مواردی است که برای احیای تالاب‌ها دنبال می‌شود، گفت: فعال‌سازی احیای تالاب‌ها و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها؛ اجرای طرح‌های کشاورزی پایدار با رویکرد بازگرداندن آب با تالاب‌های طشک و پریشان و کمجان از دیگر اقدامات است همچنین برای تالاب پریشان با دانشگاه تهران قرارداد بسته شده است.

او با بیان اینکه اصلاح معیشت و کشاورزی پایداری که در دریاچه ارومیه نتیجه‌بخش بوده در ۱۱ روستای استان فارس برای بختگان انجام می‌شود، گفت: ۶ روستا امسال و ۵ روستا سال آینده این برنامه در آن‌ها دنبال می‌شود.

در ادامه این جلسه مسعود نوشادی، استاد تمام بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز و مجری طرح تحقیقاتی احیای بختگان گفت: کاهش میزان بارندگی در محل دریاچه‌ها ۵۰ درصد کل حوزه است و از سال ۸۸ به این سمت سال نرمال و ترسالی در حوزه طشک و بختگان نداریم از آن طرف در کنار کاهش بارندگی تبخیر داریم.

او با بیان اینکه کاهش شدید منابع آب در حوزه بختگان طی ۱۰ سال اخیر رخ داده است، گفت: بررسی آبخوان‌ها نشان داد نه تنها آبخوان تالاب را تغذیه نمی‌کنند بلکه از تالاب به سمت آبخوان خروجی دارد و از آبخوان برای احیای تالاب نمی‌توان استفاده کرد.

نوشادی با بیان اینکه چاه‌های زیادی در اطراف تالاب حفر شده که ورودی و خروجی به تالاب را برعکس کرده است، گفت: احداث سدهای مخزنی، برداشت بی‌رویه از آب رودخانه‌ها، کشاورزی‌های پر آب از جمله دلایلی است که منجر به خشک شدن تالاب‌ها شده است.

استاد دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه دنبال تعطیلی کشاورزی نیستیم، اما دنبال راهکاری برای معیشت پایدار روستائیان اطراف تالاب هستیم، گفت: استفاده از آب‌های تصفیه شده یکی از راه‌های اصلی است که باید در احیای تالاب‌ها مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاه