شهروندان جهرم در همایش آشتی با طبیعت حضور یافتند

  • 20 آذر 1400 - 9:45
شهروندان جهرم در همایش آشتی با طبیعت حضور یافتند

همایش «آشتی با طبیعت» با سه محور پاکسازی، بذرکاری و مانور اطفای حریق با هدف توسعه و ترویج فرهنگ عمومی جهت حفظ طبیعت از امروز عصر(۱۸آذر ماه) در جنگل‌های چاتیز جهرم آغاز شدو مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

ابراهیم شهسواری، رئیس منابع طبیعی جهرم روز پنجشنبه  در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰۰نفر از کوهنوردان، سازمان های  مردم‌نهاد، ورزشکاران، دانش‌آموزان و دوستداران محیط زیست در این برنامه شرکت کنند و حداقل ۲۰۰هکتار از جنگل چاتیز پاکسازی و در سطح ۱۵ تا ۲۰ هکتار بذر بادام کوهی کاشته شود.

وی درباره اهمیت این جنگل گفت: جنگل چاتیز تنها جنگل مشترک بین فارس و هرمزگان است که ۹۰درصد از آبخوان جهرم از حوزه آبخیز چاتیز تأمین می‌شود.

شهسواری بیان کرد: اگر روند بهره‌برداری بی‌رویه و تخریب محیط زیست به همین شیوه ادامه یابد، تا ۵ سال آینده جنگل‌های چاتیز از بین می‌رود و نابودی این جنگل به منزله نابودی شریان حیاتی شهرستان جهرم است و با بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌های چاتیز تا ۵سال دیگر این جنگل نخواهیم داشت.

  وی با ابراز تاسف از آتش‌ افروختن و توقف خودروها در بین این جنگل گفت: این موارد باعث تخریب گونه‌های غیرقابل جایگزین درختان آن چون بنه و کهکم و… شده است.

شهسواری تصریح کرد: با توجه به تخریب، آتش‌سوزی‌های گسترده، قاچاق چوب، قاچاق ذغال و… نشان‌دهنده این است که در سالهای گذشته حفاظت از محیط زیست در حد شعار مانده است.

رئیس منابع طبیعی جهرم تأکید کرد: امیدواریم به واسطه تاثیر مثبت رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی هرچه سریع‌تر توجه و اهمیت به منابع طبیعی بیش از پیش در جهرم جدی‌ گرفته شود.

وی با اشاره به خسارت‌های غیرقابل جبران به این جنگل در سال‌های گذشته گفت: با اجرای طرح «زیستگاه طبیعی چاتیز»، برای پارک خودروها یک منطقه مشخص تعریف خواهد شد و گردشگران موظفند از بردن خودرو به دل این جنگل خودداری کنند.

این مسوول  ادامه داد: به این منظور برای جلوگیری از ورود خودروها تمهیداتی چون کشیدن زنجیر انجام خواهد شد و لازم است مردم و گردشگران به این طرح به چشم محدودسازی طبیعت نگاه نکنند و به آن احترام بگذارند. همچنین در پی اجرای این طرح، افروختن آتش در زیر درختان جنگلی چاتیز نیز ممنوع خواهد شد.

برنامه‌های همایش آشتی با طبیعت

دبیر همایش آشتی با طبیعت در ادامه این نشست خبری بیان کرد: از امروز دو اردوگاه شامل دو سیاه‌ چادر و کمپ برای ۵۰نفر از کوهنوردان برگزارکننده همایش در محل جنگل‌های چاتیز مستقر شده است.

محمد رازقی‌نژاد با تقدیر از همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جهرم، اداره آموزش و پرورش و هیئت کوهنوردی جهرم برای برگزاری این برنامه افزود: اجرای ورزش‌های بومی-محلی به همت هیئت ورزش‌های بومی و اداره امور عشایر در این مکان از دیگر برنامه‌های این همایش است.

دبیر همایش آشتی با طبیعت اضافه کرد: نشست‌های تخصصی تیم‌های کوهنوردی و محیط زیست از ساعت ۱۴ امروز آغاز شده است. این همایش فردا جمعه ۱۹ آذرماه ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح با پیمایش دره کوه خری آغاز و طرح پاکسازی، بذرکاری و انجام بازی‌های بومی و محلی  از ساعت ۹ تا ۱۶ ادامه دارد.

جنگل چاتیز ذخیره‌گاه ملی است

همچنین معاون منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم در این نشست گفت: این همایش، یک همایش یک روزه نیست و دبیرخانه دائمی همایش آشتی با طبیعت در جهرم راه‌اندازی خواهد ‌شد.

محمدحسین جهانگرد با بیان اینکه طرح ذخیره‌گاه جنگلی و طبیعی به منظور حفظ و حراست از جنگل‌های چاتیز به تصویب رسیده است، افزود: با اجرای این طرح از حدود ۷هزار و یکصد هکتار از جنگل‌های چاتیز محافظت خواهد شد. همچین واگذاری اراضی در این منطقه از دسترس شهرستان و استان خارج و در اختیار سازمان‌های ملی جنگل‌داری قرار خواهد گرفت.

به گفته وی در پی اجرای طرح ذخیره‌گاه جنگلی برای جنگل‌های چاتیز، قرقبان تعریف خواهد شد. نابودی جنگل چاتیز نابودی شریان حیاتی شهرستان جهرم است، پس ضروری است در حفظ و حراست آن کوشا بود.

جهانگرد با بیان احیای جنگل منطقه نصیرخانی در جهرم بیان کرد: احیای ۷هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های منطقه سیمکان در روستاهای آرجویه و کوشک سرتنگ نیز در دستور کار اداره منابع طبیعی جهرم قرار دارد. پس از اتمام این برنامه، آسیب‌شناسی و نقد این همایش با حضور صاحب‌نظران برای برگزاری برنامه‌های بعدی آن برگزار می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

دیدگاه