تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

عایق بندی بنای معبد آناهیتا در کازرون برای جلوگیری از نفوذ آب

  • 03 آذر 1400 - 9:03
عایق بندی بنای معبد آناهیتا در کازرون برای جلوگیری از نفوذ آب

مدیر داخلی مجموعه بیشاپور شهرستان کازرون از عایق‌بندی معبد آناهیتا در مجموعه جهانی بیشاپور این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این اثر تاریخی به‌منظور جلوگیری از نفوذ آب به سقف دالان‌های آن عایق‌بندی شده است.

  محمد صالح‌  پور دست روز سه شنبه در گفتگو  با خبرنگار ایرنا گفت: عایق‌بندی سقف بنا زیر نظر اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با نظارت مستقیم کارشناسان مربوطه با شیب‌ بندی و مصالح گل و آهک در مدت‌ زمان سه هفته انجام‌ شده است.

 مسئول اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کازرون نیز به خبرنگار ما گفت: این بنا به‌ صورت مکعبی است که هر یک از اضلاع آن قریب ۱۴ متر است و از سنگ‌هایی حجاری‌شده با ابعاد مختلف و بدون ملاط به‌ صورت دو جداره ساخته‌ شده است که به‌ وسیله بست‌های آهنی به یکدیگر قفل و بند شده‌اند.

محمدجواد جوکاری اضافه کرد: معبد آناهیتا فاقد سقف مسطح بوده است، این معبد را در عمق ۶ متری از زمین‌های اطراف خود ساخته‌اند تا آب رودخانه شاپور به درون آن سرازیر شود معبد بیشاپور سمبل یک پرستشگاه آب است و می‌توان آن را جایگاه نوازش آب دانست یعنی تنها عنصری از عناصر چهارگانه که به الهه ناهید منسوب است.

جوکاری گفت: سمبل حیوانی این رب‌النوع به شکل گاوی است که در اطراف معبد، به‌ صورت قرینه یکدیگر قرار گرفته‌اند، این معبد نه‌تنها ازنظر معماری بلکه ازنظر رعایت دستگاه‌های تنظیم و تقسیم و کنترل آب نیز فوق‌العاده زیبا و شگفت‌انگیز است.

مسول میراث فرهنگی کازرون همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که چندی قبل  برخی شهروندان نسبت به رویش گیاهان  در نیایشگاه معبد آناهیتا انتقاد کرده بودند گفت: چندی پیش موضوع رویش گیاهان در نیایشگاه آناهیتای بیشاپور خبرساز شد ، پس از عایق بندی سقف دالان ها، عملیات تخصصی حذف گیاهان از دیواره نیایشگاه نیز با روش‌های خاصی که به بنا آسیب نزند، در دستور کار قرار گرفت.

جوکاری اضافه کرد: نیایشگاه آناهیتا تنها یکی از بخش‌های دیدنی مجموعه جهانی بیشاپور است و این شهر تاریخی علاوه بر آناهیتا، شامل بخش‌هادی دیدنی دیگری همچون ستون‌های یادبود، تالار صد ستون، تالار والرین و سایر بخش ها است.

وی ادامه داد : تا کنون کمتر از ۱۰ درصد از شهر تاریخی بیشاپور کاوش و زیر خاک  درآمده و ۹۰ درصد از این آثار باشکوه و تاریخی همچنان مدفون در خاک است. کمبود اعتبار و بودجه مهمترین مانع پیش رو برای حفظ و کاوش های باستان شناسی در بیشاپور است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز در استان فارس قرار دارد.

دیدگاه