اسناد قدیمی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد دیجیتالی می‌شود

  • 26 آبان 1400 - 9:00
اسناد قدیمی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد دیجیتالی می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگادگفت:اسناد قدیمی این پایگاه، دیجیتالی می‌شود که فراهم کردن شرایط مطلوب نگهداری اسناد کاغذی، تأمین شرایط دسترسی آسان برای کارشناسان و تهیه نسخه پشتیبان از جمله اهداف اصلی این طرح است.

افشین ابراهیمی که روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس گفته هایش را بازتاب داد افزود: سازمان جهانی یونسکو با توجه به ارزش و اهمیت حفظ میراث‌فرهنگی، موضوع میراث دیجیتال را در سال ۲۰۰۳ مطرح کرد و در سال ۲۰۱۵ از دولت‌ها خواست تا تلاش خود را در پاسداری از میراث‌فرهنگی و طبیعی جهان و نیز اطمینان از دسترسی عمومی به اطلاعات میراث دیجیتال و محافظت از آن‌ها بیشتر کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: به تبعیت از این توصیه،روش‌ها و فناوری‌های متنوعی برای دیجیتال‌سازی در سراسر جهان به‌کاربرده شد و با بهره‌گیری از جنبه‌های حفاظتی این دانش تنها مختص به اشیا، ابنیه و تزئینات وابسته به معماری نیست بلکه منابع موجود در مراکز اسناد و کتابخانه‌ها را نیز در برمی‌گیرد.

او بیان کرد: در پایگاه میراث جهانی پاسارگاد فرآیند دیجیتال‌سازی اسناد از سال ۱۳۹۴ آغازشده و تا به امروز ادامه یافته است و این فرایند نقشه‌ها، گزارش‌ها، شناسنامه‌ها، استعلام‌ها، تصاویر، کتاب‌ها، مقالات و دیگر منابع مرتبط با این محوطه را در برمی‌گیرد.

ابراهیمی ابراز کرد: در سال جاری، اسکن و دیجیتال‌سازی اسناد قدیمی پایگاه شامل مکاتبات اداری، گزارش‌های روزانه و آمارهای بازدید مربوط به سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۴۱ در دستور کار پایگاه قرار گرفت و ثبت و ساماندهی آنها در قالب بانک اطلاعاتی در حال انجام است.

پاسارگاد از آثار باستانی ثبت جهانی استان فارس است که در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

دیدگاه