دژکرد؛ شهری بدون چاه آب شرب و کشاورزی

  • 24 شهریور 1400 - 9:03
دژکرد؛ شهری بدون چاه آب شرب و کشاورزی

وجود صدها هزار حلقه چاه‌های غیرمجاز سالانه خسارات جبران ناپذیری را بر منابع آبی و سفره های زیرزمینی کشور وارد می‌کند؛ در این میان شهرهایی هم هستند که هیچ چاه آبی در آن‌ها یافت نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، دژکرد یکی از همین شهری‌هایی است که هیچ چاه آبی در آن وجود ندارد و همه آب آن در بخش شرب و کشاورزی از چشمه‌سارها تامین می شود و از این نظر تنها نقطه ایران است که چنین مزیتی دارد.

در ۱۸۰ کیلومتری شیراز در شمال غربی‌ترین نقطه استان فارس شهری با ۳۹۰ کیلومتر مربع مساحت و ۴ هزار نفر جمعیت، به ماسوله شمال فارس معروف شده است.

فراوانی آب‌های سطحی، کیفیت مناسب پوشش گیاهی، درختان جنگلی و آب و هوای مطبوع کوهستانی، دژکرد را در شمار یکی از جاذبه های طبیعی استان و ایران قرار داده است.سیب، هلو و بادام از جمله محصولات عمده کشاورزی دژکرد است که در سال‌های اخیر رونق زیادی به اقتصاد این شهر داده است.

ابراهیم رئیسی عضو شورای شهر دژکرد با بیان اینکه شهر دژکرد در ۱۰۰ کیلومتری اقلید و  ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد عنوان کرد: دژکرد شهرستانی است که بافت و دیرینه  قدیمی دارد  و با آثار متنوع طبیعی یکی از مناطق بکر است.

رئیسی با اشاره به اینکه قدمت تفرجگاه چهل شهیدان به دوران باستان می رسد، ابراز کرد: دژکرد شهری  است که هیچ چاه آبی در آن وجود ندارد و همه آب آن در بخش شرب و کشاورزی از چشمه‌سارها تأمین می شود و از این نظر تنها نقطه‌ای است که چنین مزیتی دارد.

وی گفت: آب و هوای بکر و طبیعت دست نخورده و زیبا از ویژگی منطقه دژکرد است و هنوز بسیاری از گونه‌های گیاهان دارویی در این منطقه وجود دارد که در جشنواره های کوچک  محلی که برگزار می‌کنیم بیش از  ۵۰ الی ۶۰ گونه گیاه دارویی جمع‌آوری می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه مردم منطقه هر ساله میزبان گردشگران بسیار زیادی از فارس و  استان‌های مجاور هستند، عنوان کرد:  بیشتر از فارس، در استان‌های یزد و اصفهان شناخته شده هستیم که به خاطر آب و هوای خوب و چشم انداز زیبا در ایام تعطیلات به دژکرد سفر می کنند.

ضعف زیرساخت شهری و  زمین های اوقافی مشکل منطقه دژکرد است

عضو شورای  شهر دژکرد با اشاره به اینکه دژکرد ‌۱۲-۱۳ سال است که به شهر تبدیل شده است، بیان کرد: دژکرد از نظر زیرساخت شهری ضعیف است و آن‌چنان که باید به زیرساخت های شهری توجه نشده است.

رئیسی ادامه داد: در گردشگری با  همه پتانسیل‌اش زیرساخت گردشگر پذیر بودن ندارد  و این یکی از معایب است.

به گفته وی گردشگران زیادی در هفته  مراجعه می‌کنند اما با مشکل اقامت روبرو هستند و تفرجگاه چهل شهیدان تنها تفرجگاهی است که  در سطح کشور و استان برق ندارد.

برنامه ریزی برای ثبت دو روستای هدف گردشگری 

بخشدار سده نیز با اشاره به ظرفیت گردشگری این بخش از نظر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گفت: هر سال گردشگران داخلی و خارجی از بخش‌های شهرستان اقلید بازدید می‌کند و گرچه مکان‌های تقریحی زیادی داریم که پتانسیل‌های بسیار خوبی در زمینه گردشگری است.

ابراهیم محمدی با اشاره به اینکه برخلاف ظرفیت گردشگری که منطقه سده دارد اما آن‌طور که باید شناخته شده نیست، عنوان کرد: نیاز به معرفی در بخش‌های مختلف داریم و باید این ظرفیت طبیعی و بکری که در منطقه وجود دارد برای بازدید گردشگران بیشتر شناخته شود.

محمدی با اشاره به اینکه  روستاهای بسیار خوبی داریم که می توان به عنوان روستای هدف گردشگری روی آن کار کرد، خاطرنشان کرد: روستای تنگ براق به عنوان روستای هدف گردشگری به ثبت رسیده است براساس برنامه ریزی های صورت گرفته دو روستای دیگر پیگیری می‌کنیم که به عنوان روستای هدف گردشگری به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مکان های تفریحی بخش سده آبشار تنگ براق است که همه ساله در فصل بهار و تابستان با توجه به شرایط آب و هوایی گردشگران زیادی از سطح کشور به این‌منطقه سفر می کنند، ابراز کرد: در استان فارس آب و هوای شهر اقلید و سپیدان به شکل خنک‌ترین نقاط استان فارس هستند و ارسال گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند.

وی افزود: قدمگاه سده ، آسپاس بهرام گور نیز یکی دیگر از آثار طبیعی گردشگری است  که با داشتن چشمه‌سار های زیبا و فضای سبز  همه ساله مسافران زیادی به این  بخش سفر می کنند.

محمدی با بیان اینکه منطقه دژکرد نیز از نظر آب و هوایی با شمال کشور برابری می کند، خاطرنشان کرد :  منطقه دژکرد از نظر چشم انداز و هوای مطبوعی که دارد به عنوان  ماسوله استان فارس نام گرفته است.

وی در رابطه با محصولات منطقه دژکرد نیز گفت: این منطقه حدود ۱۱هزار هکتار درخت بادام دیم دارد  مزیت ان این است که بادام دژکرد دیم است و هیچ آبی جز آب طبیعی نمی خورد و  از کود شیمیایی و سمی استفاده نمی شود و کاملا ارگانیک است.

رتبه اول دژکرد در تولید و برداشت بادام در فارس

بخشدار سده تصریح کرد:  ۱۱ هزار هکتار بادام منطقه دژکرد از نظر زیر کشت سطح بادام و از تناژ برداشتی مقام اول استان داریم که ۱۸ هزار تن تولید بادام در طول سال داریم و صادرت انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه دژکرد ۶ هزار و ۵۰۰هکتار درخت سیب دارد که۱۲۰ هزار تن سیب از این باغات برداشت می شود، عنوان کرد:  برداشت سیب از اول  تا پایان مهر ادامه دارد و  بعد از شهرستان سپیدان شهرستان اقلید و دژکرد بیشترین تولید سیب استان را دارند .

محمدی یادآور شد که بهترین وسیله برای معرفی هر بخش استفاده از ظرفیت رسانه است امید است با بهره گیری از این ظرفیت منطقه سده و دژکرد بیشتر شناخته شوند.

وی با اشاره به اینکه اوقافی بودن زمین‌های  دژکرد یکی از موضوعات است و به خاطر اوقاف بودن سند مالکیت داده نمی شود، ابراز کرد: همین مشکلی  شده است برای شهر و گزینه‌های سرمایه‌گذاری که برای سرمایه‌گذاری وارد منطقه می شوند با این  موضوع مواجه می شوند که اصلی‌ترین مشکل است.

دیدگاه