پاییز کم بارش در انتظار فارس

  • 07 شهریور 1400 - 17:57
پاییز کم بارش در انتظار فارس

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه پاییز خوبی برای استان فارس به لحاظ بارش در پیش نداریم، گفت: احتمال اینکه دما بالاتر از میانگین باشد، دور از انتظار نیست.

سیدمحمد جعفر ناظم‌السادات در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چگونگی روند بارش‌ها در فصل پاییز و زمستان امسال، بیان کرد: پیش‌بینی کار بسیار سختی است که هم مسئولیت خدایی و هم مردمی دارد و چون با زندگی مردم سر و کار دارد باید در هنگام ارائه آن، دقت فراوان شود.

او افزود: این روزها در سایت‌های مختلف مطالب گوناگونی مطرح و درصدهای مختلفی از احتمالات عنوان می‌شود و جای یک تحقیق و پژوهش داخلی در این باره خالی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد: شاید این احتمالات راهنما باشد، اما برای بسیاری از کشاورزان مفید نیست.

ناظم‌السادات با طرح این موضوع که احتمالا در پاییز پیش رو با بارش‌های کم در استان فارس مواجه خواهیم بود، گفت: به احتمال زیاد با یک حالت کاهش بارش و افزایش دما که منجر به کمبود آب و افزایش تبخیر می‌شود، رو به رو می‌شویم.

او با تاکید بر اینکه این احتمال در مکان‌های مختلف استان با هم متفاوت است و برای اینکه با ریز کاری در هر بخش از استان گزارشی اعلام شود، نیازمند مطالعات دقیق تر و کار بیشتر تیم پژوهشی هستیم، عنوان کرد: روی هم رفته برای پاییز شرایط خوبی از نظر اقلیمی در فارس پیش‌بینی نمی‌شود. 

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز از همه کشاورزان خواست تا سطح کاهش خود را کاهش دهند، دیم کاری را به عقب بیندازند و با توجه به محدودیت منابع آبی و کمبود سطح آب زیر زمینی، تلاش کنند تا کشت را کمتر و بهره وری از آب را بالا ببرند.

ناظم‌السادات که استفاده از آب و استخراج زیادتر از حد آن را به مفهوم نابودی منابع آبی و کاهش حتی آب آشامیدنی می‌داند، تاکید کرد که کشاورزان از کشت‌های پر آب پرهیز کنند و منتظر باشمد که در زمستان شرایط مساعدتر می‌شود یا نه؟

او بیان اینکه برای هر یک از بخش‌های استان، شرایط تا اندازه‌ای با یکدیگر متفاوت است، مجددا تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم نیازمند این هستیم که در کنار سازمان‌های دولتی، بخش دانشگاهی و خصوصی همه فعالیت کنند و اطلاعات دقیق تر را در اختیار مردم به ویژه کشاورزان قرار دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اظهار کرد: طی چند سال فعالیت، تاکنون ندیده‌ام که یک مسئولی تلفن بزند و بگوید آب و هوا در آینده چگونه است و مانند این است که آنها نیازی به پیش‌بینی احساس نمی‌کنند؛ در صورتی که تمام کشاورزان نیازمند هستند تا از چند منبع رسمی اطلاعات کسب کنند و بتوانند تصمیم درستی برای کشت بگیرند.

ناظم‌السادات با ابراز تاسف از اینکه جای گله دارد که مسئولان از مردم به دور هستند و دردهای آنها از اینکه سیل بیاید یا نه؟ خشکسالی شود یا نه؟ سرما زدگی شود یا نه؟ چندان در موقعیت آنها تاثیری ندارد، گفت: مسئولان ما هیچ گاه تلاش نمی‌کنند تا یک اطلاعات دقیقی از متخصصین به دست بیاورند.

دیدگاه