دلالان، قیمت‌ رهن و اجاره را در شیراز به شکل نامتعارف افزایش داده‌اند

  • 24 مرداد 1400 - 16:38
دلالان، قیمت‌ رهن و اجاره را در شیراز به شکل نامتعارف افزایش داده‌اند

یک فعال و کارشناس بازار مسکن شیراز گفت: فعالیت دلالان در شرایطی که از فعالیت مشاوران املاک دارای مجوز به دلیل شیوع کرونا و رکود بازار کاسته شده، ایجاد قیمت‌های نامتعارف رهن و اجاره و همچنین خرید و فروش املاک را به دنبال داشته است.

ابراهیم نوروزی شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شیوع گسترده کرونا که تعطیلی فعالیت صنوف مختلف از جمله مشاوران املاک را در مقاطع مختلف به دنبال داشت و همچنین رکود در معاملات املاک سبب شد که بسیاری از مشاوران املاک فعالیت خود را به شکل موقت یا دائم متوقف کنند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی فعالیت افراد غیرمجاز و فاقد مجوز و به اصطلاح دلال در این حوزه شدت گرفت و امروز این افراد بدون توجه به توان مالی متقاضی و خریدار، قیمت‌های رهن و اجاره و فروش املاک مسکونی و تجاری را به گونه‌ای مدیریت کرده‌اند که به سطحی غیر متعارف و غیر منطقی رسانده‌اند.

بازرس افتخاری اتحادیه مشاورین املاک شیراز افزود: افزایش قیمت خرید و فروش ملک سبب شد که به همان نسبت شاهد افزایش رهن و اجاره نیز باشیم و این مساله فشار بسیار زیادی را به شهروندان اجاره نشین به ویژه قشر ضعیف جامعه وارد کرده است.

نوروزی گفت: این افزایش بی رویه قیمت‌ها که متاثر از افزایش قیمت دلار و مصالح ساختمانی نیز بوده است، سبب شده که باوجود تقاضای خرید، خریداری به معنای واقعی که توان خرید داشته باشد وجود نداشته باشد و مالکان نیز حاضر نیستند ملک خود را به قیمت مناسب تر و منطقی تر عرضه کنند.

این کارشناس حوزه املاک بیان کرد: در صورتی که دولت سیزدهم و مجلس در حمایت از اتحادیه املاک، اقدام به وضع قانونی کنند که بر اساس آن قیمت گذاری مسکن چه در بحث خرید و فروش و چه رهن و اجاره در تمام شهرها توسط کارگروه‌هایی متشکل از کارشناسان زیر نظر اتحادیه‌های املاک و همچنین سازمان صمت و دستگاه قضایی انجام شود، جلو افزایش خودسرانه و بی رویه مسکن گرفته می‌شد.

نوروزی افزود: این اتفاق سبب می‌شود که مشاوران املاک دارای مجوز در بین مردم از وجهه خوبی برخوردار شوند و مردم با اعتماد کامل امور مربوط به خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره را به کارشناسان این حوزه واگذار کنند.

وی گفت: البته مشاوران املاک نیز در بحث از جمله حق الزحمه و کارمزد فعالیتشان و همچنین بیمه‌های تکمیلی با مشکلاتی مواجه هستند که امیدواریم در این زمینه نیز حمایت‌هایی از سوی مسئولان صورت گیرد.

بحث آموزش اعضا در اتحادیه املاک با جدیت دنبال شود

بازرس افتخاری اتحادیه مشاورین املاک شیراز، بر لزوم توجه جدی تر به مساله آموزش اعضا از سوی این اتحادیه نیز تاکید کرد و گفت: ارائه آموزش به مشاوران املاک و اعضای اتحادیه هم در زمینه حقوقی و هم حیطه فعالیت و مسئولیت آنها در عملکرد مشاوران املاک بسیار موثر خواهد بود.

نوروزی افزود: یک اتحادیه خوب و مجرب با عملکرد مطلوب و مناسب می‌تواند اعتماد مردم را جلب کرده و به با استفاده از دانش خود بهترین مشاوره را به شهروندان ارائه دهد.

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی قیمت مسکن را کاهش می‌دهد

بازرس افتخاری اتحادیه مشاورین املاک شیراز، در خصوص طرح دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: این طرح در صورت عملیاتی شدن در کاهش قیمت‌ها و جبران کمبود مسکن بسیار اثرگذار خواهد بود.

نوروزی افزود: تجربه نشان داده که طرح‌هایی که در گذشته در کشور در حوزه مسکن اجرا شده است، با وجود مشکلات و کاستی‌ها در کنترل و کاهش قیمت مسکن اثرگذار بوده و قطعا اجرای این طرح هم بی تاثیر نخواهد بود.

دیدگاه