هنرنمایی یک شیرازی با توپ فوتبال بر فراز قله دماوند

  • 23 مرداد 1400 - 14:55
هنرنمایی یک شیرازی با توپ فوتبال بر فراز قله دماوند

مصطفی ارندی فوتبالیست روپایی زن شیرازی و رکورددار فوتبال نمایشی با صعود به قله پنج هزارو ۶۱۰ متری قله دماوند (بام ایران) به انجام حرکات نمایشی با توپ فوتبال پرداخت.

ارندی روز جمعه در مصاحبه  با خبرنگار ایرنا گفت: این برای نخستین بار است که در جهان یک ورزشکار در ارتفاع پنج هزار و ۶۱۰ متری با توپ حرکات نمایشی انجام می دهد که این برنامه با هماهنگی کمیته ثبت رکورد های ورزشی فدراسیون ورزش همگانی انجام شد.

وی اضافه کرد: این صعود به پاس قدردانی از مدافعان سلامت و سلامتی بیماران کرونایی به اتفاق چهار نفر از فینالیست های برنامه عصر جدید انجام گرفت که بسیار سخت بود.

رکود دارحرکات نمایشی با توپ ادامه داد: این صعود با گذر از سخره های سخت، سرما و وجود برف به مدت ۱۲ ساعت طول کشید اما آن چیزی که مرا  وادارکرد که این کار را انجام دهیم هدفی بود که در سر داشتم و می خواستم پیام تشکرخود را از بام ایران به گوش تمام مدافعان سلامت درایران و جهان برسانیم که برای مبارزه با کرونا حتی جانشان را از دست دادند.

وی افزود: وجود مناظر زیبا و بکر طبعیت هرچند هر چه به بالاترصعود می کردیم از نظر تنفس با مشکل مواجه می شدیم اما در مسیربا دیدن چشمه های روان با بوی گوگرد، یخچال های طبیعی ، ابشارها و برف خستگی  را از تنمان بیرون کرد.

ارندی بیان داشت: زمانی که به قله رسیدیم در آنجا  باد و بوران و سرما اجازه نمی داد که بخواهم به راحتی  با توپ رو پایی بزنم  اما سرانجام  ۲۰ حرکات مختلف نمایشی با توپ  انجام دادم که توجه و تشویق  دیگر شرکت کنندگان را به دنبال داشت.

 ثبت رکورد ۳۰۰ حرکت تکنیکی برای بار سوم در برج میلاد، ثبت بیش از۱۴ رکورد ملی و چاپ درکتاب ملی رکوردها در کارنامه این ورزشکار خلاق شیرازی وجود دارد.

قله دماوند در کجا قرار دارد

قله دَماوَند در مرکز رشته کوه البرز در شمال ایران قراردارد که بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه به ارتفاع پنج هزارو ۶۱۰ متر است ،این کوه به هنگام صاف و آفتابی بودن هوا، از شهرهای تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه‌های جنوبی دریای خزر قابل رؤیت است و در ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد.

 دمای هوا در ارتفاعات دماوند تا ۶۰ درجه زیر صفر در زمستان می رسد و در تابستان هم به دو درجه زیر صفر پایین می‌آید.

دماوند، یک کوه آتشفشانی مطبّق و نیمه‌فعال است که عمدتاً در دوران چهارم زمین‌ شناسی موسوم به دوران هولوسین تشکیل شده و نخستین فوران آن، حدود یک میلیون ۷۸۰ هزار سال پیش  رخ داده‌است. وجود چندین چشمهٔ گوگردی و چشمه‌های آب گرم، از شواهد نیمه‌فعال بودن این آتشفشان است. بیشترین و عمده‌ترین فعالیت آتشفشانی این کوه نزدیک به ۱۰ هزار سال پیش روی داده که سبب شکل‌گیری آن شده‌است.

جانورانی همچون خرس ،روباه،  شغال ، سگ ، گرگ، کل‌ ، قوچ‌، میش، گراز، خرگوش، پرندگانی مانند تیهو.کبک، بلدرچین ؛ سینه سیا، طوطی ، دارکوب، عقاب و  خفاش و خزندگانی نظیر مار بزمجه، عقرب در کوه دماوند زندگی می کنند و علاوه بر این گونه های گیاهی زیادی نیز وجود دارد.

دیدگاه