اعتراض صنعتگران شیرازی به قطعی برق

  • 15 تیر 1400 - 11:37
اعتراض صنعتگران شیرازی به قطعی برق

قطعی دوباره برق در استان فارس و شهر شیراز با اولویت قرار دادن واحدهای صنعتی سبب گلایه فعالان صنعتی و تولیدکننده شده است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم  از  شیراز   ، قطعی برق که از ابتدای خرداد بدون هیچ اطلاع‌رسانی در سطح کشور و استان فارس رخ داد، گلایه‌های زیادی را از سوی شهروندان و تبعات زیادی را به همراه داشت که البته این گلایه‌ها مختص مردم نیز نبود بلکه مسئولان نیز از قطعی ناگهانی گلایه‌مند بودند. 

 قطعی برق مشکلاتی را نیز ایجاد کرد  که می‌توان به اختلال در برگزاری آزمون‌ها و امتحانات آنلاین، خسارت به کسب‌ و کارهای اینترنتی، آسیب به لوازم برقی منازل و در نهایت خسارت سنگین به صنایع اشاره کرد.  خبرگزاری تسنیم  در همان زمان چندین گزارش درباره مشکلات و خسارت‌های ایجاد شده منتشر و تلاش کرد که صدای مردم و صنعتگران را به گوش مسئولان برساند. 

پس از گذشت تقریباً یک ماه که خاموشی‌ها کنترل شده بود و قطعی برق دیگر رخ نمی‌داد از ۸ تیرماه دوباره قطعی برق در شهر شیراز و استان فارس شروع شده که این موضوع با واکنش‌های مختلف از سوی کاربران و مشترکان همراه بود. 

  صنعتگران نخستین منتقد قطعی دوباره برق   

نخستین منتقدین نیز صنعتگران بودند که خواهان اطلاع‌رسانی دقیق برای خاموشی هستند چراکه معتقدند اگر خاموشی‌ها بدون اطلاع باشد یا اینکه در زمان اندکی قبل از اعمال خاموشی باشد، دوباره به صنایع خسارت وارد شده چراکه خاموش کردن دستگاه و خارج کردن مواد از آن زمان بر است. 

این موضوع به ویژه در صنایع غذایی خسارت بیشتری را به همراه دارد به گونه‌ای که قطعی برق امروز صدای واحدهای شهرک صنعتی شیراز را درآورد. این فعالان صنعتی در ارتباط با تسنیم اعلام کردند که ۲۰ دقیقه قبل از قطعی برق پیامک قطع شدن آمده که در این ۲۰ دقیقه صنایع کاری نمی‌توانستند انجام دهند. 

علاوه بر این فعالان صنعتی از اینکه طبق پیامک ارسالی در اولویت خاموشی قرار گرفته‌اند شاکی هستند و می‌گویند صنایع وقتی ۲ ساعت تعطیل شوند خسارت هنگفتی می‌بینند و باید این موارد لحاظ شود. 

احد زبردستان، یکی دیگر از تولیدکنندگان است که در زمینه قطعات خودرو فعالیت می‌کند و از قطعی برق و خسارت وارد شده به تولید به شدت گلایه‌مند است. وی در گفت‌وگو با تسنیم با گلایه شدید می‌گوید: مسئولان شهرک صنعتی را تعطیل و خیال همه را راحت کنند. 

به گفته وی قطعی روزانه برق آن هم برای کل شهرک صنعتی سبب خسارت جدی به صنایع و واحدهای تولیدی می‌شود. این تولیدکننده خسارت خود را از قطعی برق روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان ذکر می‌کند و معتقد است که مسئولان تنها به فکر ارسال گزارش به تهران هستند و صنعتگر را در نظر نمی‌گیرند. 

زبردستان با اشاره به یکی از راه‌حل‌های کم کردن خسارت شهرک صنعتی می‌افزاید: شهرک صنعتی شیراز ۲۶ زون یا ناحیه دارد، شرکت برق می‌تواند هر روز یک زون را قطع کند یا در طول روز نوبت‌بندی کند نه اینکه ۲ ساعت کل برق شهرک صنعتی را قطع کند. 

  گناه کردیم تولیدکننده شدیم!!  

این فعال صنعتی شیراز با به کار بردن عبارت « گناه کردیم تولیدکننده شدیم» نسبت به بی‌مهری‌هایی که در برهه‌های مختلف به صنایع می‌شود گلایه‌مند است که این روزها برق و قطعی برق هم مزید بر علت شده است. 

وی معتقد است این روال پاک کردن صورت مسئله است در صورتی که می‌توان با هم‌اندیشی با صنعتگران راهکاری پیدا کرد که هم اداره برق به تعهد خود عمل کند و هم صنعتگر ضرر نبیند. 

سروش قشقایی دیگر فعال صنعتی در شهرک صنعتی شیراز است که قطعی یکباره برق را عامل اصلی خسارت به واحدها به ویژه واحدهای تولیدکننده مواد غذایی می‌داند. به گفته وی اگر از روز قبل برنامه خاموشی اعلام شود یا اینکه برنامه هفتگی و در همان ساعت نیز برق قطع شود صنایع می‌توانند برنامه‌ریزی کنند. 

وی خسارت وارد شده به واحد خود در یک روز بر اثر قطعی برق را ۶۰ تا ۷۰ میلیون ذکر می‌کند و امیدوار است که با برنامه اعلام شده از سوی اداره برق این موضوع دیگر تکرار نشود. 

  عدم پای‌بندی اداره برق به تعهد خود

محسن ابراهیمی، عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شیراز نیز در گفت‌وگو با تسنیم از تعهد اداره برق برای همکاری با واحدهای صنعتی سخن می‌گوید که این روزها به رغم تعهد قطعی برق دوباره نفس صنایع را گرفته است. 

به گفته وی پیرو قطعی‌های برق در خردادماه اعضای هیئت مدیره شهرک صنعتی شیراز جلسه‌ای با حضور مدیرعامل توزیع برق و معاون استاندار برگزار کرد و خروجی جلسه نیز این بود که صنعتگران با فعال کردن ژنراتورهای خود با اداره برق همکاری کنند، اداره برق نیز تعهد داد که در قطعی برق شهرک صنعتی را مستثنا کند.

« پس از یک ماه دوباره روال به ابتدای خردادماه بازگشته و قطعی‌های برق سبب گلایه صنعتگران شده است» موضوعی که ابراهیمی در صحبت‌هایش مطرح و اعلام می‌کند که طبق برنامه اداره برق از ابتدای این هفته تا ۱۸ تیرماه هر روز ۲ ساعت برق نواحی صنعتی قطع می‌شود. 

به گفته وی در واقع اداره برق صنایع را در قطعی برق در اولویت گذاشته و به این نکته توجهی نکردند که تولید مهم‌تر است و اگر چرخ کارخانه‌ها و کارگاه‌ها بچرخد می‌توان باری از دوش شهر برداشت نه اینکه بار برق مصرفی شهر را از واحدها کم کرد. 

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شیراز با اشاره به خسارت‌های میلیونی واحدهای صنعتی از قطعی برق این چند روز از رایزنی برای ورود دستگاه قضایی و استانداری در این زمینه سخن گفت و امیدوار است که این رویه با توجه بیشتر به تولیدکنندگان تغییر کند. 

هر چند خاموشی و قطعی برق تنها برای واحدهای صنعتی نیست اما در این میان حساب تولید و واحدهای تولیدی با دیگر مشترکان متفاوت است و به نظر می‌رسد که لازم است چاره‌ای جدی برای این منظور اندیشه شود. همچنین خبرگزاری تسنیم در گزارشی جداگانه به بیان نظرات و مشکلات مشترکین خانگی نیز می‌پردازد. 

دیدگاه