تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

استان فارس رکورددار جان‌باختگان ناشی از غرق شدن

  • 05 تیر 1400 - 11:25
استان فارس رکورددار جان‌باختگان ناشی از غرق شدن

استان فارس با وجود اینکه هیچ نقطه اتصالی به دریا یا آب‌های آزاد ندارد اما همواره در رتبه‌ها نخست غرق شدگی بوده است به همین منظور پویش پیشگیری از غرق‌شدگی در استان راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، هر سال با شروع فصل گرما آب تنی و شنا کردن در رودخانه‌ها، دریاچه سدها و دیگر اماکن غیر ایمن امری رایج است که گاه منجر به فوت افراد و غرق‌شدگی می‌شود. این پدیده خطرآفرین هر ساله از سوی مسئولان امر به صورت هشدارهای جدی مطرح می‌شود اما باز هم تکرار آن نشان از بی‌توجهی مردم دارد.

بالا بودن آمار این پدیده در استان‌های متصل به دریا شاید طبیعی‌تر باشد اما اینکه در استانی که هیچ نقطه اتصالی به دریا ندارد آمار غرق شدگی در رتبه‌های سوم و چهارم باشد عجیب و نیازمند اقدامات موثر فرهنگی و زیربنایی است.

استان فارس با وجود اینکه هیچ نقطه اتصالی به دریا یا آب‌های آزاد ندارد اما همواره در رتبه‌ها نخست غرق شدگی بوده است. براساس آنچه پزشکی قانونی اعلام کرده این استان در سال ۹۸ پس از استان‌‌های خوزستان با ۱۵۱ مورد، استان مازندران با ۱۰۹ مورد و استان گیلان با ۱۰۸ مورد به لحاظ تعداد جان باختن پدیده غرق شدگی رتبه ۴ را داشته است.

در سال ۹۸ تعداد جان‌باختگان ناشی از غرق شدگی در استان فارس ۹۴ نفر بوده که ۷۲ نفر مرد و ۲۲ نفر زن بوده‌اند این آمار در سال گذشته به ۹۲ نفر رسیده است یعنی ۲ نفر کمتر از سال پیش از آن اما نکته مهم در این زمینه این است که رتبه استان فارس در سال ۹۹ به سوم رسیده است.

براساس آمار پزشکی قانونی در سال گذشته استان فارس با ۹۲ مورد جان باخته ناشی از غرق شدگی پس از استان‌های خوزستان با ۱۲۹ مورد و استان مازندران با ۹۴ مورد قرار گرفته است.

امسال نیز مواردی از غرق شدگی از سوی اورژانس استان فارس مطرح شده است، هر چند پیگیری خبرنگار تسنیم برای دریافت آمار سه ماهه به جایی نرسید اما براساس اخبار مطرح شده به نقل از محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس تا ۱۷ خردادماه امسال ۲۳ مورد گزارش غرق شدگی در استان اعلام شده که ۹ نفر نیز در این میان جان باختند.

با شروع فصل تابستان قطعا این میزان افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدام به راه‌اندازی پویش پیشگیری از غرق شدگی کرده است. در این راستا عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان توضیحاتی درباره این پویش ارائه کرده است.

همتی بی‌توجهی و دانش ناکافی نسبت به خطرات محیط‌های آبی را از مهم‌ترین علت‌های غرق شدگی دانست و اعلام کرد که غرق شدگی یکی از علت‌های شایع آسیب‌‌های غیرعمدی منجر به مرگ در کودکان نیز محسوب می‌شود.

به گفته وی با توجه به آغاز فصل تابستان و حضور مردم در تفرجگاه‌ها و استفاده از استخرها، پویش پیشگیری از غرق شدگی از اول تیرماه سال جاری در شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه دارد.

همتی هدف از اجرای این پویش را آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به پیشگیری از غرق شدگی، آموزش همگانی درباره خطرات موجود در اماکن آبی مختلف و فرهنگ‌سازی استفاده صحیح و ایمن از اماکن آبی عنوان کرد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اهداف این پویش با جلب مشارکت سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط، به ویژه فرمانداری‌ها و نیروی انتظامی، هلال احمر، جهاد کشاورزی، محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت نیرو قابل دسترس است.

با این اوصاف مردم باید همواره از شنا کردن در داخل استخرها، سد‌ها و دیگر مکان‌هایی که فاقد هرگونه حفاظ ایمنی و نجات غریق هستند، خودداری کرده و پس از فراگیری فن شنا تنها در مکان‌های استاندارد شنا کنند تا هرگز شاهد چنین حوادث ناگواری در سطح جامعه نباشیم.

دیدگاه