کاهش چشمگیر حجم ذخیره سدهای فارس؛ میانگین بارندگی ۶۶ درصد کاهش یافت

  • 03 تیر 1400 - 9:53
کاهش چشمگیر حجم ذخیره سدهای فارس؛ میانگین بارندگی ۶۶ درصد کاهش یافت

کاهش بی‌سابقه بارندگی در استان فارس منجر به کاهش حجم ذخیره تمامی سدهای استان شده و لزوم مدیریت مصرف آب را دوچندان کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، استان فارس سال‌ها است که درگیر پدیده خشکسالی است و این موضوع همواره مشکلات بسیاری را برای مردم این استان به ویژه کشاورزان ایجاد کرده است.

هر چند در یکی دو سال اخیر بارش باران در این استان قابل توجه بوده به گونه‌ای که گاه منجر به بروز سیل و سیلاب شد اما سال ۱۴۰۰ و زمستان سال گذشته بارش باران در استان به شدت کاهش داشته است. این شدت کاهش به گونه‌ای بوده که مسئولان استان فارس آن را در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه دانسته و خواهان مدیریت بهتر مصرف شدند.

براساس آمار اعلام شده از سوی هواشناسی استان فارس تا صبح ۳۱ خردادماه میانگین بارندگی استان در سال زراعی ۱۵۴٫۱ میلی‌متر بوده است در حالی که در سال گذشته در همین زمان میانگین بارندگی ۴۴۸٫۳ میلی‌متر بوده که ۶۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میانگین بلندمدت بارندگی سال سال زراعی جاری استان نیز ۲۸۳ میلی‌متر گزارش شده است. بر اساس همین آمار درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بارندگی سال زراعی گذشته ۶۶ درصد کاهش و درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت نیز ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری بر ذخیره سدها به عنوان اصلی‌ترین منابع آب استان نیز تاثیر گذاشته است. براساس آمار دریافت شده از آب منطقه‌ای استان فارس تا صبح امروز ذخیره سدهای استان به قرار زیر است.

وضعیت ذخایر سدهای استان فارس

حجم آب قابل استفاده در سد درودزن در سال آبی جاری ۱۲۱٫۶ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال گذشته ۲۷۷٫۶ بوده است که کاهش بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.

حجم آب قابل استفاده سد ملاصدرا در سال آبی جاری ۱۱۸٫۷۷ میلیون مترمکعب بوده که این میزان در سال گذشته ۱۶۲٫۵ میلیون مترمکعب بوده همچنین حجم آب قابل استفاده در سد ایزدخواست در سال آبی جاری ۱٫۹ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال گذشته ۲٫۸ میلیون مترمکعب بوده است.

حجم آب قابل استفاده در سد سلمان فارسی در سال آبی جاری ۶۳۸٫۹ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال گذشته ۸۰۵٫۸ میلیون مترمکعب بوده است که کاهش حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.

حجم آب قابل استفاده در سد سیوند در سال آبی جاری و گذشته منفی ۹ بوده و از این لحاظ تغییری نداشته است. این وضعیت برای سد تنگاب فیروزآباد چنین بوده که امسال حجم آب قابل استفاده آن ۳٫۲ میلیون مترمکعب ثبت شده در صورتی که در سال گذشته این رقم ۲۴ میلیون بوده است.

حجم آب قابل استفاده در سد رودبال ۴۸٫۲ میلیون مترمکعب ثبت شده که این میزان در سال گذشته ۷۰ میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب قابل استفاده در سد چشمه عاشق ۱۷٫۰۸ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال گذشته ۲۳٫۶ میلیون ثبت شده است.

در نهایت سد خسویه را در استان فارس داریم که حجم آب قابل استفاده آن منفی ۴ میلیون مترمکعب بوده اما این میزان در سال گذشته ۱٫۰۶ میلیون ثبت شده است.

در نهایت حجم کل آب قابل استفاده در سدهای استان‌ فارس ۹۴۹٫۹ میلیون مترمکعب است که این میزان در سال گذشته ۱۳۶۷٫۷ میلیون مترمکعب بوده است و کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

همچنین حجم آب مفید در سدها نسبت به حجم مفید مخازن ۳۹ درصد است، کاهش بارندگی‌های امسال و وضعیت ذخایر سدهای استان فارس نشان می‌دهد که همه سدهای استان فارس با کاهش حجم قابل استفاده نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستند بنابراین اگر مدیریت مصرف آب در استان اعمال نشود، در تابستان با سختی روبه‌رو هستیم کما اینکه هم اکنون نیز افت فشار آب در برخی از ساعات روز در کلانشهر شیراز وجود دارد.

هفته صرفه جویی در مصرف آب که از سوی وزارت نیرو مطرح شده فرصتی برای یادآوری اولویت‌ها در حوزه صرفه‌جویی در مصرف آب است که باید راهکارهای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب باید به عنوان یک اولویت مهم به کار گرفته شود چرا که امروز، بحران کم آبی به عنوان یک ابر چالش مطرح می‌شود.

تغییر اقلیم، خشکسالی‌های متوالی، برداشت بی رویه آب از منابع موجود، فرو نشست سطح زمین و عدم جذب و ذخیره مناسب آب به علت خشکسالی‌های پی در پی در چند سال اخیر و قیمت نا چیز آب در بخش‌های مختلف مصرف و شکاف زیاد بین قیمت تمام شده آب نسبت به قیمت فروش آن ۵ چالش اصلی استان فارس در زمینه آب است.

از یکم تا ۷ تیرماه به عنوان هفته صرفه‌جویی در آب مطرح شده که امسال به دلیل مشکلاتی که در حوزه برق نیز پیش آمد این هفته از سوی وزارت نیرو هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق ذکر شده است.

بر این اساس برای هر روز این هفته نامی در نظر گرفته شده که به قرار زیر است: مدیریت مصرف آب و برق و خانواده؛ مدیریت مصرف آب و برق و افکار عمومی و رسانه؛ مدیریت مصرف آب و برق و صنعت؛ مدیریت مصرف آب و برق و آموزه‌های دینی؛ مدیریت مصرف آب و برق و خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکت خیرین؛ مدیریت مصرف آب و برق و منابع طبیعی و محیط زیست؛ مدیریت مصرف آب و برق و حقوق شهروندی است.

دیدگاه