آتش‌سوزی در ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی فارس؛ ۸ نفر بازداشت شدند

  • 01 تیر 1400 - 10:20
آتش‌سوزی در ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی فارس؛ ۸ نفر بازداشت شدند

استان فارس از اسفندماه سال گذشته دچار حریق و آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی شده به گونه‌ای که تاکنون ۱۰ هزار هکتار در آتش سوخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، هر ساله جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی در کشور به ویژه استان فارس دچار آتش‌سوزی می‌شود که علاوه بر اینکه سرمایه ملی را از بین می‌برد برای کشور و استان نیز هزینه‌‌های زیادی دارد. امسال نیز آتش‌سوزی‌ها در استان فارس از تقریبا نیمه بهار شروع شده و سبب از بین رفتن بخش زیادی از مراتع و جنگل‌های زاگرس شده است.

آتش‌سوزی‌ها یکی از عوامل اصلی از بین رفتن تنوع زیستی به ویژه در محدوده رشته کوه زاگرس است که متاسفانه این روزها در هر استان چندین نقطه درگیر آتش است و آثار تخریبی این آتش‌سوزی‌ها در آینده خود را به شکل وسیعی نشان می‌دهد.

افزایش فرسایش خاک، تخریب و از بین رفتن جنگل و گونه‌های گیاهی و جانوری کاهش توان دخیره نزولات جوی و وقوع سیل از جمله آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی است. به گفته کارشناسان با هر بار آتش‌سوزی تجدید حیات ۱۰ سال گذشته جنگل‌ها از بین می‌رود.

این کارشناسان معتقدند درختان و نهال‌هایی که در عرض ۱۰ – ۱۵ سال قبل از حریق شکل گرفته‌اند و نقطه امیدی برای تداوم حیات جنگل هستند با آتش‌سوزی از بین می‌روند و با این امر تجدید حیات جنگل به خطر می‌افتد.

علاوه بر مسئله تجدید حیات جنگل و آسیب جدی به آن در هر آتش‌سوزی بوته‌ها و جانوران آسیب ۱۰۰ درصدی می‌بینند و گونه‌های جانوری به ویژه حشرات و خزندگان یا گونه‌هایی که امکان حرکت سریع ندارند مانند لاکپشت‌ها در آتش از بین می‌روند.

همین مسئله لزوم توجه جدی‌تر به بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را ایجاب می‌کند. عبدالحسن صمدنژاد، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح آخرین وضعیت آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان پرداخت.

به گفته وی سال گذشته به دلیل بارندگی در بهار در فروردین و اردیبهشت آتش‌سوزی نداشتیم اما امسال به دلیل عدم بارش از اواخر اسفندماه ۹۹ آتش‌سوزی‌ها آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

« هر چند امسال زمان شروع آتش‌سوزی‌ها جلوتر بوده اما تعداد آتش‌سوزی‌ها در مجموع کاهش داشته است» موضوعی که مدیرکل منابع طبیعی استان فارس به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: نسبت به خردادماه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش تعداد آتش سوزی را داشتیم.

صمدنژاد بیشترین موارد آتش‌سوزی را در شهرستان‌های کازرون، فیروزآباد، اقلید، مرودشت، ممسنی، شیراز،کوهچنار و خفر اعلام می‌کند و از تشکیل ستاد مقابله و پیشگیری از حریق در شهرستان‌های استان خبر می‌دهد که از سال گذشته انجام شده است.

حمید ظهرابی، مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم از ۲۵ مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده استان فارس خبر داده است که الیته هیچ موردی بیش از ۱۲ ساعت نبوده و خیلی زود مهار شده است.

به گفته وی بیشترین حریق امسال در شیراز و منطقه مله گاله رخ داده است، از دیگر حریق‌های امسال ۳ مورد در پارک ملی بمو، یک مورد در ارژن و پریشان و ۳ مورد هم در میانجنگل فسا بوده است.

در این میان صمدنژاد، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس از تدوین طرح مقابله با حریق که شامل سه فاز قبل از حریق، حین حریق و بعد از حریق است، خبر داده که براساس آن مناطق استان فارس به ۳ بلوک بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم شده است.

آنگونه که مدیرکل منابع طبیعی استان فارس درباره اقدامات انجام شده می‌گوید: از بیشتر بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی برای حفاظت از این عرصه‌ها تعهد کتبی گرفته شده است همچنین نقشه راه‌ها و مسیرهای دسترسی به مناطق مختلف تهیه شده و با همکاری بسیج سازندگی هنگ امداد طبیعت با حضور بیش از ۶ هزار نفر تشکیل شده است.

صمدنژاد این اقدامات را مربوط به قبل از حریق می‌داند و اعزام نیروها و گروه‌های معین و در صورت نیاز اعزام بالگرد را اقدامات مربوط به حین حریق اعلام می‌کند. به گفته وی پس از حریق نیز تصاویر ماهواره‌ای از منطقه رصد و آتش‌سوزی تحلیل می‌شود.

براساس گفته‌های مدیرکل منابع طبیعی استان فارس متخلفان آتش‌سوزی‌ها بدون اغماض مورد تعقیب قرار می‌گیرند که در این راستا نیز پرونده متخلفان در ۵ شهرستان تشکیل شده و در برخی از موارد عوامل آتش‌سوزی مشخص و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

ظهرابی، مدیرکل محیط زیست استان فارس البته معتقد است که نکته مهم و اصلی اثبات و شناسایی افراد متخلف است که معمولا به سختی انجام می‌شود و در این میان نیاز به همکاری مردم و جوامع محلی داریم.

سید مصطفی بحرینی، دادستان شیراز نیز صبح امروز در نشست خبری برخورد با عوامل آتش‌سوزی منابع طبیعی و جنگل‌ها را از اولویت‌های دستگاه قضایی عنوان کرد. به گفته وی سال گذشته ۸۰ هزار هکتار از اراضی استان مورد آتش‌سوزی قرار گرفت.

بحرینی آمار امسال را ۱۰ هزار هکتار عنوان کرد که ۶ شهرستان درگیر این موضوع هستند و به گفته دادستان شیراز تاکنون ۸ موردی بازداشتی در ارتباط با پرونده آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی انجام شده است.

در نهایت باید گفت که در بحث مهم حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی از چنگال بی‌رحم آتش فرهنگ سازی اهمیت زیادی دارد چرا که پیشگیری مهمترین اصل در مقابله با حریق است و آموزش مردم و جلب همکاری آنان به ویژه مردم محلی نیز اهمیت زیادی دارد زیرا اگر آتشی رخ بدهد و در دقایق اول مهار شود گسترش پیدا نمی‌کند بنابراین مردم باید مراقب باشند و در صورت دیدن دود و شعله آتش در همان دقایق اولیه خود اقدام به مهار و اطفا کنند و موضوع را به اولین پایگاه محیط زیست منابع طبیعی و یا نیروی انتظامی اطلاع دهند.

همچنین آموزش و سازماندهی و تجهیز بهره‌برداران و مردم محلی از جمله اقداماتی است که باید توسط دستگاه‌های مسئول دنبال شود تا در مواقع لزوم از این نیروی جوان و آموزش دیده محلی برای اطفای حریق بتوان استفاده کرد.

دیدگاه