۵۱۴ شهر و روستای استان فارس در وضعیت بحرانی آب قرار دارد

  • 27 خرداد 1400 - 9:34
۵۱۴ شهر و روستای استان فارس در وضعیت بحرانی آب قرار دارد

استاندار فارس گفت: ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستای فارس در وضعیت بحران آب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عنایت‌الله رحیمی پیش از ظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس با بیان اینکه در بحث بودجه استان اولویت ما اتمام طرح‌های نیمه‌تمام است، اظهار داشت: اولویت بعدی ما تامین آب است زیرا در حال حاضر ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستای فارس در وضعیت بحرانی آب قرار دارند که در ایام تابستان باید به آنها توجه ویژه شود.

وی با تاکید بر اینکه در نظام بودجه‌ریزی فارس باید به شهرهای جدیدالتاسیس فارس توجه ویژه شود تا به سطح برخورداری بیشتری دست پیدا کنند، افزود: دستگاه‌های اجرایی فارس واحدهای شهرستانی و تابعه خود را برای حضور فعال در کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها توجیه کنند.

استاندار فارس با بیان اینکه ٨۵ درصد اعتبارات فارس متمرکز ملی است و تنها ١۵ درصد آن در اختیار استان قرار داده می‌شود که در این ۱۵ درصد هم اختیارات زیادی نداریم، خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی فارس گفت: اعتبارات باید براساس دستورالعمل بودجه هزینه شود.

وی در پاسخ به درخواست مدیرکل ورزش و جوانان فارس برای در نظر گرفتن مبلغ پاداش برای تیم فجر شهید سپاسی برای صعود به لیگ برتر، گفت: هر چقدر که اداره کل ورزش و جوانان فارس توانست برای این تیم کمک جذب کند استانداری دو برابر آن را به تیم فجرشهید سپاسی پرداخت می‌کند.

استان فارس در اعتبارات راه روستایی و عشایری وضعیت خوبی ندارد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس در اعتبارات راه روستایی و عشایری وضعیت خوبی ندارد و نسبت به استان‌های دیگر اعتبار کمتری در بودجه ۱۴۰۰ گرفته است، افزود: این در حالی است که استان فارس در بین استان‌های دیگر دارای بیشترین راه روستایی است.

جعفر قادری با انتقاد از فراری دادن صنعتگران از شیراز به بهانه نبود زمین در شهرک صنعتی، گفت: واحدهای صنعتی که مشتاق حضور در شهرک صنعتی شیراز هستند به دلیل اینکه به آنها زمین داده نمی‌شود به استان‌های دیگر می‌روند و نباید در این شرایط اقتصادی کاری کنیم که واحدهای صنعتی فراری داده شوند.

وی همچنین از روند کند تکمیل و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی سروستان، بیضا و زرقان انتقاد کرد و گفت: لازم است هر چه سریع‌تر این شهرک‌های صنعتی تکمیل شود زیرا به دلیل نزدیکی به شیراز استقبال خوبی از آنها می‌شود.

تخصیص ۴۸۵ میلیارد تومان اعتبار به راه و آب روستایی و عشایری فارس

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار هزینه‌ای استان فارس ۱۲۴۱ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۶۳٫۶ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: سرجمع اعتبارات عمرانی فارس ۳۵۴۲ میلیارد تومان است که رشد ۱۳۲ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

حسن نوروزی با بیان اینکه سرجمع اعتبارات استانی فارس ۱۷۵۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۱۹۲ درصد رشد داشته است، افزود: این اعتبار شامل ۳۹۳ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان، ۴۹۳ میلیارد تومان سه درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی، ۱۳۸ میلیارد تومان اعتبار موضوع ۰٫۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۲ میلیارد تومان اعتبار راه روستایی، ۳۳۳ میلیارد تومان اعتبار آب روستایی و عشایری و ۲۴۲ میلیارد تومان افزایش اعتبار سرمایه‌ای استان است.

وی با بیان اینکه سهم استان فارس از اعتبارات ملی کشور ۴٫۴ درصد است، گفت: استان فارس ۱۵۵ طرح ملی و ملی با ویژگی استانی دارد که در مجموع ۲۵۶۵ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته ۴۵٫۴ درصد رشد داشته است.

نوروزی با بیان اینکه اعتبارات استفاده متوازن از امکانات کشور با مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان ۹۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات تملک دارایی‌های استان ۱۶ درصد، اعتبارات ۳ درصد درآمد حاصل از فروش نفت و گاز ۲۳۳ درصد، اعتبارات موضوع ۰٫۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده ۴۰ درصد، اعتبارات طرح توسعه راه‌های روستایی ۹۰۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه براساس بند(ط) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور ۲۰ درصد از اعتبارات متوازن‌سازی مناطق کم برخوردار برای اجرای طرح‌های بسیج سازندگی، قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه و ساخت مساجد و حوزه‌های علمیه در همان مناطق اختصاص می‌یابد، گفت: بنابراین از مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان ابلاغی فارس ۱۸۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص می‌یابد البته فعلا به صورت توزیع نشده باقی می‌ماند تا بررسی‌های لازم در مورد این طرح‌ها انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با تاکید بر اینکه اولویت ما با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است اما حداکثر تا ۱۰ درصد اعتبارات استانی برای طرح‌های جدید در نظر گرفته شده است که در استان فارس ۱۵۴ میلیارد تومان می‌شود، افزود: استان فارس در بودجه ۱۴۰۰ به عنوان استان پایلوت کشوری برای بودجه‌ریزی براساس عملکرد انتخاب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه ۱۵۹ روستای بالای ۲۰ خانوار فارس راه آسفالته ندارد، گفت: شاخص برخورداری راه روستایی در استان فارس ۹۲ درصد اما در استان‌های دیگر ۶۰ درصد است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۷ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی فارس رخ داده که سبب از بین رفتن ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌ها شده است، اظهار داشت: ۲۷۴ بلوک بحرانی در فارس شناسایی شده که حداقل باید برای هر بلوک یک قرق‌بان به همراه یک موتورسیکلت برای بازدید در نظر گرفته شود.

دیدگاه