چرایی افول و راه‌های اوج‌گیری فوتبال شیراز

  • 26 خرداد 1400 - 13:12
چرایی افول و راه‌های اوج‌گیری فوتبال شیراز

مدیرعامل سابق باشگاه بهمن شیراز، اعتقاد دارد که فوتبال شیراز چشمه‌ای پرآب و تغذیه کننده کشور بود اما به بیراهه رفته است، در خصوص چرایی افول فوتبال شیراز و راه های بازگشت به روزهای اوج نقطه نظرات خود را مطرح کرد.

فوتبال شیراز در دهه ۹۰ شمسی یکی از تاریک ترین برهه های تاریخ خود را سپری کرد. فجر به عنوان نماد بازیکن سازی فوتبال ایران در اوایل همین دهه به لیگ یک سقوط کرد و تا کنون نتوانسته به سطح اول فوتبال کشور بازگردد. برق هم به عنوان قدیمی ترین تیم ایران، به طور کلی از صحنه فوتبال محو شد. نام تیم بازیکن ساز مرصاد هم به طور کلی حذف شد و تیم هایی مثل پیام مخابرات و کارا نیز نتوانستند به بقای خود ادامه دهند.

در این میان، تنها موفقیت های چشمگیر فوتبال شیراز به صعود دو تیم از لیگ دو به لیگ یک محدود می شود. تیم بهمن شیراز در بهار سال ۹۴ با ترکیبی از مربیان و بازیکنان بومی، توانست به لیگ یک صعود کند. هر چند امتیاز این تیم به خونه به خونه مازندران واگذار شد. بازیکنان و مربیان همین تیم در ادامه به تیمی تحت عنوان “آینده سازان برق جدید فارس” پیوستند و باز هم توانستند به لیگ یک صعود کنند. این تیم یک فصل در لیگ یک ماند و سپس امتیازش به باشگاه قشقایی فروخته شد.

مدیریت تیم بهمن که عواملش توانستند دوبار تیم های شیرازی را به لیگ یک برسانند، بر عهده سعید زارعی بود. زارعی به عنوان یک مدیر جوان و با انگیزه، توانست ساختار خوبی در باشگاهش ایجاد کرده و فوتبال افول کرده شیراز را کمی به روزهای خوبش نزدیک کند. با این حال، او نتوانست به تیم داری ادامه دهد و به فروش امتیاز رضایت داد. زارعی یک سال هم در تیم کارا مدیریت کرد و سپس از فوتبال کناره گرفت.

بنابراین می توان سعید زارعی را یکی از معدود مدیران موفق باشگاه های شیراز در سال های اخیر نامید و از این جهت، شنیدن صحبت های او در خصوص وضعیت فعلی، علل افول و چگونگی بازگشت به مسیر موفقیت، خالی از لطف نیست.

زارعی در این گفت و گو به مسائل ریز و درشتی اشاره می کند که توجه به آنها و قرار دادنشان در کنار یکدیگر، می تواند به موفقیت منجر شود.

 بهمن بی حاشیه و سالم بود

مدیرعامل سابق تیم بهمن، تمایل چندانی به بازگویی مسائل مربوط به این تیم نداشت و فقط اشاره کرد : ما در سال نخست شکل گیری بهمن، شاید فقط ۱۰ نفر تماشاگر داشتیم اما سال آخر که به لیگ یک صعود کردیم، بخش زیادی از سکوهای ورزشگاه پُر می شد. یک تیم بدون حاشیه، با اخلاق و بدون اینکه کسی بتواند ادعا کند پولی از بچه های مردم توسط مدیران یا مربیان باشگاه گرفته شده باشد. مردم هم این چیزها را می فهمیدند و حمایت می کردند. اما در نهایت اتفاقاتی افتاد که منجر به حذف نام بهمن شد. این نخستین باری هم نبود که چنین اتفاقی رخ می دهد و پیش از ما، امتیاز مرصاد و سایر تیم ها نیز واگذار شده بود.

زارعی ادامه داد : زمانی که بنده در تیم بهمن حضور داشتم، طوری رفتار می کردم که احترام به تماشاگر در اولویت بود. پس از بازی با تک تک آنها صحبت می کردم، درد دل ها و انتقاداتشان را گوش می کردم و از صحبت هایشان استفاده می کردم. اما برخی مدیران را می بینیم که پس از بازی سوار ماشینشان می شوند و یک دست هم برای هوادار تکان نمی دهند.  این یعنی ما نتوانسته ایم آن همبستگی لازم را به وجود آوریم.

برای فوتبال شیراز چیزی نکاشته ایم

سعید زارعی بزرگترین مشکلات فوتبال شیراز را نداشتن هدف، ساختار و برنامه ریزی عنوان کرده و می گوید : ما در فوتبال شیراز چیزی نکاشته ایم که حالا انتظار برداشتش را داشته باشیم. روسای قبلی هیئت و مدیران باشگاه های ما در این سال ها چه کاری انجام داده اند که بتوان نامش را آینده سازی در فوتبال گذاشت؟ هیئت فعلی هم میراث دار هیئت های گذشته است و باید فوتبال را به مسیر درستش بازگرداند که امیدواریم این امر در آینده نزدیک محقق شود. ما هیچ چشم اندازی نداشته ایم. چیزی که می گویم فقط مختص این سال های اخیر نیست. حتی آن زمانی که برق و فجر در لیگ برتر بودند هم کار زیربنایی در آنها انجام نشد.

وی افزود : نگاهی بیاندازید به کاری که در همان سال ها، باشگاه هایی مثل فولاد، ذوب آهن و سپاهان انجام دادند. آنها ساختار مناسبی برای باشگاهشان ایجاد کردند. مجموعه تیم های پایه و بنیان باشگاه را چنان قوی بنا کردند که امروز برای مربیانی که می آورند، دغدغه ای وجود ندارد. آنها نه از لحاظ امکانات با مشکلی مواجهند در دل مشغولی از بابت کمبود بازیکن دارند. چون هم توان مالی برای جذب بازیکنان بزرگ دارند و هم تیم های پایه شان آنقدر اصولی کار کرده که هر ساله تیم های بزرگسالان را تغذیه می کنند.

زارعی گفت : در شیراز همه مدیران، تقصیرها را به گردن بی پولی می اندازند اما من چنین چیزی را غیرمنطقی و بهانه می دانم. در سایر شهرها هم اینطور نیست که پول بی حساب و کتابی وجود داشته باشد. حتی پیکان و سایپا هم بودجه مشخصی دارند. مشکل اصلی فوتبال شیراز، این است که کار اصولی در آن انجام نشده. ما سال ها در باد قهرمانی در جام حذفی توسط برق و فجر خوابیدیم و هیچ وقت نیامدیم کار را از ریشه درست کنیم. برای آینده سازی هیچ کاری نکردیم.

همبستگی، حلقه مفقوده فوتبال شیراز

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نبود صنایع مادر در استان فارس، چطور می توان هزینه های یک تیم قدرتمند لیگ برتری را تامین کرد، گفت : بله صنایع کلان در شهر ما وجود ندارند اما صنایع دیگری داریم که در گذشته آمده اند و از فوتبال وبسکتبال حمایت کرده اند. اینکه ما نتوانسته ایم اسپانسر مناسبی بگیریم، بیشتر به این دلیل بوده که نتوانسته ایم آن ارتباط مناسب را با صنایع برقرار کنیم. ما به طور کلی هیچ گاه نتوانسته ایم همبستگی لازم را به وجود آورده و از آن استفاده کنیم. چیزی که فوتبال اصفهان در آن خیلی خوب عمل کرده. پیشکسوتان فوتبال اصفهان به خوبی یکدیگر را حمایت می کنند اما در شیراز، شاهد آن حمایت لازم و جدی نیستیم. بیشتر آدم های فوتبال قصد دارند دیگران را پایین بکشند تا خودشان در راس قرار بگیرند.

می خواستیم رنگ و فلسفه جدیدی وارد فوتبال شیراز کنیم

زارعی گفت : در آن چندسالی که در فوتبال حضور داشتم، خیلی برایم سخت بود که می دیدم پتانسیل های فراوان این شهر هدر می روند و کارها آنطور که مطلوب است پیش نمی رود. دلیل بزرگش این است که در این شهر کسی به کار گروهی اعتقاد ندارد. در زمانی که ما تیم بهمن را راه انداختیم، عده ای برایشان سخت بود بپذیرند تیمی غیر از برق و فجر در فوتبال شیراز قد علم کند و رنگ دیگری به فوتبال این شهر اضافه شود. اما ما برای همان رنگ هم وقت گذاشته بودیم. دوست داشتیم رنگ و فلسفه جدیدی را به وجود بیاوریم. البته در عمل شاهد این نبودیم که کسی چوب لای چرخ ما بگذارد و فقط گاهی عده ای برای تیم حاشیه درست می کردند. اما به طور کلی، در فوتبال شیراز آن همدلی که منجر به موفقیت های بزرگ شود را شاهد نیستیم. یک نفر باید بیاید و این وفاق را ایجاد کند.

استفاده از مربیان جوان بومی، جرات می خواهد
مدیر سابق باشگاه بهمن شیراز افزود : چه عجله ای هست که همه می خواهند همان سال اول به موفقیت برسند؟ دقیقا به همین دلیل است که تیمی مثل فجر این همه سال پشت سد صعود به لیگ برتر مانده و اگر صعود هم کند، آن آینده نگری در این باشگاه وجود نداشته که بتوان تیم را در لیگ برتر حفظ کرد. در این باشگاه هم کار به صورت ریشه ای انجام نشده، چون تیم ها پایه رها شده اند. تیم های پایه که زمانی زیرنظر افراد بزرگ و کاربلدی همچون جلیل دوران کار می کردند و آن همه بازیکن به فوتبال تحویل دادند، حالا دست کسانی افتاده که اصلا جایگاهی در فوتبال ندارند.

وی به انتقاد از باشگاه های بزرگ شیراز پرداخت و گفت:  تیم های پایه فجر در سال های اخیر چند بازیکن به کشور معرفی کرده اند؟  حتی بازیکنی مثل داریوش شجاعیان را هم رد کردند و ما در تیم بهمن این استعداد را حمایت کردیم و به فوتبال ایران تحویل دادیم. چرا از مربیان خوبی که همین باشگاه بهمن به فوتبال شیراز تحویل داد نباید استفاده کنیم؟ نام هایی مثل وحید رضایی، رحیم خدایاری، وحید مرادی، قاسم غلامزاده، احسان راستی، قاسم جنگجو و خیلی نام های جوان دیگری که می توانند به فوتبال این شهر کمک کنند، اما مدیران ما جرات استفاده از این جوان ها را هم ندارند. متاسفانه فوتبال شیراز دست کسانی افتاده که فقط می خواهند از بچه های مردم پول بگیرند. این خیانت است و امان از روزی که این خیانت ها برملا شود.

درد فوتبال ما پول نیست

این شخصیت ورزشی ادامه داد : تیم فجر را می توان با دو سه میلیارد تومان بست. بازیکن بومی فوتبال شیراز، با ماهی دو سه میلیون تومان می آید سرش را جلوی توپ می گذارد. متاسفانه آقایان فقط دم از بی پولی می زنند. مگر زمان ما چقدر به تیم بهمن کمک شد؟ مجموع پاداش هایی که به این تیم تعلق گرفت، چهل میلیون تومان بود. در حالی که الان سالانه صدها میلیون تومان به تیم های شیرازی کمک می شود. پس ببینید که درد ما پول نیست. درد ما عدم مدیریت و برنامه ریزی ضعیف است.

مدیران فوتبال ما یک بار وقت گذاشته اند بروند از نزدیک آکادمی باشگاه هایی مثل فولاد و سپاهان را ببینند؟ چرا ما باید حسرت آنها را بخوریم؟ مدیران ما نگاه بلندمدت ندارند و همین حالا اگر از آنها بپرسید برنامه تان برای آینده چیست، هیچ جوابی ندارند بدهند.

روی تیم های پایه برق باید سرمایه گذاری زیادی شود

به گزارش ایسنا، زمزمه هایی مبنی بر بازگشت تیم فوتبال برق شیراز به صحنه فوتبال کشور شنیده می شود. زارعی در این باره می گوید : شنیده ام اتفاقاتی افتاده و باشگاه برق شیراز از مدیران سابقش گرفته شده است. اتفاقی که باید خیلی زودتر از اینها می افتاد اما در جریان هستید که چه اتفاقاتی در ورزش فارس طی سال های گذشته افتاده و نباید تعجب کرد که باشگاه برق هم دست کسانی افتاده باشد که ارتباطی با فلسفه این نام بزرگ ندارند. آنها از بچه های مردم پول می گرفتند و حتی پیشکسوتان باشگاه را به طور کلی طرد کردند.  حالا برای احیای برق، باید سال ها سرمایه گذاری روی تیم های پایه انجام شود، حتی اگر تیمی در رده بزرگسالان وارد لیگ های کشوری نشود.

برق باید با پای خودش به لیگ برتر برگردد

وی اعتقاد دارد تیم محبوب شهر شیراز نباید به خرید امتیاز در سطوح بالای مسابقات کشوری فکر کند. زارعی اظهار داشت : باشگاه برق با پای خودش سقوط کرده و باید با پای خودش به لیگ برتر برگردد. ما باید سختی مسیر صعود را تحمل کنیم تا قدرش را بدانیم. اصلا برای فوتبال شیراز زشت است که برود امتیاز بخرد. نمی گویم از لیگ استان، اما از مرحله دوم لیگ سه می توانیم شروع کنیم. قول می دهم در همان سال اول و با استفاده از نیروهای بومی، این تیم به لیگ دسته دوم صعود می کند. درست است مشکلاتی هم در رابطه با بدهی های مالی وجود دارد و نمی توانیم فعلا از برند برق استفاده کنیم اما در حال حاضر، مهم این است که کار را شروع کنیم.

وی افزود : ما می توانیم با نامی مثل “نیرو” که در گذشته  نام تیم های کارگری برق بوده، کار را آغاز کنیم و سایر مشکلات را در طول مسیر حل کنیم. مشکل بدهی ها را هم می شود با رایزنی با بازیکنان شاکی حل کرد. مردم این پیراهن را دوست دارند و مسئولان هم وقتی حمایت مردم را ببینند، بودجه اش را تامین خواهند کرد.  ضمن اینکه باید در مجموعه باشگاه برق شیراز، مدیرانی داشته باشیم که همه به آنها ایمان و اطمینان داشته باشند. مدیران کاربلد، سالم و دارای کارنامه که این تیم را پله پله و در سلامت کامل، بالا ببرند. نباید اشتباهاتی شبیه به پاس و شهر همدان را تکرار کنیم. بله کار سخت و زمان بری است و هر مدیری می خواهد زود به نتیجه برسد، اما روش خوبی نیست و در دراز مدت نتیجه نمی دهد.

زارعی افزود : اگر قرار باشد باشگاه برق دوباره به صحنه فوتبال بازگردد، باید از همان ابتدا ساختار و فلسفه مشخصی برایش ترسیم شود. یعنی یک قالب خاصی طراحی شود تا مربیانی که می آیند، در قالب همان فلسفه به کارشان ادامه دهند. ساختارسازی یعنی این و اگر بتوانیم همین را درست کنیم، می توانیم ثبات و تداوم داشته باشیم.

پرداخت پول های کلان به بازیکنان فوتبال، ظلم به سایر اقشار است

سعید زارعی می گوید : چشم انداز ما برای بازگشت برق به صحنه فوتبال، باید ۱۰ ساله باشد.  یعنی اگر امروز کارمان را به صورت اصولی آغاز کنیم، ده سال دیگر به لیگ برتر می رسیم. اگر کسی خواست وارد شود تا این راه را به صورت میان بُر و سریع طی کند، یعنی خیانت کرده. آکادمی باشگاه هم باید درست شود. هزینه زیادی هم ندارد و با پول یکی دو بازیکن بزرگ، می توانیم رده های پایه را بچرخانیم. این که در این شرایط اقتصادی به بازیکنان فوتبال رقم های چندصد میلیونی داده شود، ظلم به سایر اقشار جامعه است.

چشمه پرآب فوتبال شیراز به بیراهه رفته است

مدیر سابق باشگاه بهمن شیراز افزود : ما در این شهر استعداد های فراوانی داریم. برای همین است که تیم های ما با وجود اینکه بدون ساختار مناسب فعالیت می کنند، اما بعضا در برابر رقبای قدرتمند نتایج خوبی می گیرند. این نشان می دهد که فوتبال شیراز مانند چشمه ایست که از آن به خوبی استفاده نشده. این آب به بیراهه رفته و نرسیده به جایی که رودخانه ای تشکیل شود و بتوان از آبی که پشت سد جمع می شود، استفاده بهینه ای کرد. متاسفانه اگر این روند ادامه پیدا کند، این آب کمتر و کمتر می شود و به خشکسالی می رسیم.

هیئت فوتبال باید نظارت جدی تری به مدارس فوتبال داشته باشد

سعید زارعی در پایان صحبت هایش به اهمیت نظارت بر مدارس فوتبال اشاره کرد و گفت : مدارس فوتبال زیادی در سطح شهر شیراز داریم اما معلوم نمی شود چه کار می کنند و چه بازدهی دارند! از بچه های مردم پول می گیرند، آموزش نصفه و نیمه ای می دهند و رهایش می کنند. ما باید این ها را در چارچوب مناسبی قرار دهیم و در کنار پرورش بازیکن، مربی جوان هم پرورش دهیم. نظارت بر مدارس فوتبال بر عهده هیئت فوتبال است اما هیئت فوتبال، روی سلامت کاری و مسائل مالی تمرکز کرده که خب کافی نیست و باید به حیطه فنی هم بیشتر ورود کند.

دیدگاه