شیراز به شبکه شهرهای خلاق بپیوندد

  • 11 خرداد 1400 - 11:30
شیراز به شبکه شهرهای خلاق بپیوندد

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: خوشبختانه مجموعه شهرداری توانست رسالت خود را در حوزه فرهنگی به خوبی انجام دهد و امیدواریم در دوره جدید شورای شهر نیز همین رویکرد دنبال شود و شیراز به شبکه شهرهای خلاق بپیوندد.

سولماز دهقانی شامگاه دوشنبه در مراسم «شب خاتم و ادب»، اظهار کرد: ما از همان ابتدا فعالیت هایمان در شورا را پیرو شعار «فرهنگ محوری» پیش می بردیم و این فرهنگ محوری در گفتمان شهردار محترم شیراز هم متبلور شد.
دهقانی توجه به اقتصاد هنر و فرهنگ را از محوری ترین برنامه های شورای پنجم دانست و بر ضرورت پویایی اقتصاد هنر در کلانشهر شیراز تأکید کرد و گفت: بازارچه هنر شیراز ظرفیت خوبی برای محله سنگ سیاه محسوب می شود و امیدواریم بحث راه اندازی این بازارچه که قرار است در محله سنگ سیاه به بهره برداری برسد توسط مجموعه شهرداری مورد توجه قرار بگیرد.
وی توانمندسازی بافت های تاریخی را از دیگر رویکردهای مهم شورای شهر قلمداد کرد و یادآور شد: اتفاقات خوبی که طی سال های اخیر در بافت تاریخی شیراز رخ داده بی نظیر است. این اتفاقات کمک می کند که اقتصاد محلات تاریخی رونق بگیرد و موجب توانمندسازی آن مناطق و رضایتمندی شهروندان از کیفیت زندگی و محیط شهری شود.
وی به راه اندازی دبیر خانه شهر خلاق اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ یک مصوبه داشتیم که بر اساس آن شهرداری ملزم به ایجاد دبیرخانه شهر خلاق شد. هر چند به دلیل شیوع بیماری کرونا، دبیرخانه شهر خلاق موفق به برگزاری برنامه های مورد نظر خود نشد اما در چند ماه اخیر فعالیت های قابل توجهی توسط دبیر خانه صورت گرفت. امیدوارم شهر شیراز بتواند در سال آینده به شبکه شهرهای خلاق بپیوندد.

دبیرخانه شهر خلاق فرصتی برای تبدیل شهر شیراز به پایتخت رویدادهای هنری_ فرهنگی ایران

معاون فرهنگی شهردار شیراز هم در این نشست گفت: درصدد هستیم که دبیرخانه شهر خلاق، مرکزی پیشرو در تبدیل شهر شیراز به پایتخت رویدادهای هنری_ فرهنگی ایران شود.
دکتر مرتضی جعفری در برنامه ای تحت عنوان «شب خاتم و ادب» که با حضور شاعران، هنرمندان و پیشکسوتان هنر خاتم شیراز و با هدف معرفی هنر، صنایع دستی و ادبیات شیراز برگزار شد، اظهار کرد: شهر شیراز، شهر راز و نیاز، شهر عشق و هنر و مهد اندیشه های عارفانه و عاشقانه، شهر شکوه نقش های دیرینه و خط نگاره ها و شهرِ شعر و ادبی که تاریخی بی‌وقفه از فرهنگ و هنر و زیبایی را در خود جای داده است.
وی با اعتقاد به اینکه شیراز شهری است به قدمت تاریخ ایران و شهری یگانه است که آن را خال رخ هفت کشور خوانده اند، گفت: شیراز، نامی خوش آوازه که با نام شعرای بزرگی همچون سعدی و حافظ ستارگان بزرگ زبان و ادب فارسی، گره خورده و شهری است که در آن اعتدال، تدبیر و مدرا را از حافظ و تساهل و نوع دوستی و همدلی را از سعدی آموخته ایم.
جعفری ادامه داد: شیراز شهر عاشقان خاندان ولایت و رسالت و شهر آرامگاه شاهچراغ است که چون نگینی سبز بر تاریخ و فرهنگ این شهر، می درخشد. 
وی شیراز را شهر فلسفه ملاصدرا، خوشنویسی ابن مُقله، عرفان حسین بن منصورحلاج و ابن خفیف و روزبهان و شیخ کبیر دانست و بیان کرد: شیراز شهری است که بزرگانی چون میرزا محمدصالح و محمدجعفر ادیب شیرازی را به عنوان بنیان‌گذاران مطبوعات در ایران و میرزا جهانگیرخان شیرازی «صور اسرافیل» اولین شهید مطبوعات ایران را درخود پرورانده است.
جعفری عنوان داشت: شیراز شهری است که با قابلیت های بسیار در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، مذهبی، تاریخی ، معماری و گردشگری آن، مردمانی را درخود پرورانده با اعتدال خلق و خوی مهربانی و مدارایی که شهره خاص و عام است.
وی افزود: شیراز، شهر مکتب ادبی، شهر مکتب فلسفی و عرفانی، شهر مکتب هنر، شهر مدارا و تسامح، شهر فرهنگ ها و ادیان، شهر قومیت ها و اندیشه ها، شهر مهر و آشتی و شهر خلاق است. شهری که علاوه بر داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، به القاب زیبایی همچون دارالفضل، دارالسلام، دارالمُلک، دارالعلم و … مزّین بوده است.
او تأکید کرد: فرهنگ شهر شیراز علاوه بر آنکه از پشتوانه های غنی فرهنگی، هنری، ادبی، فلسفی و تاریخی برخوردار است و از این منظر، خوش می درخشد از امتیاز حضور مردمانی پر مهر، رئوف و همدل نیز برخوردار است.
جعفری اضافه کرد: مردمان شیراز به این شهر زیبا عشق می ورزند و برای پویایی و ماندگاری اش، سخت می کوشند تا متناسب با  قابلیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، مذهبی، تاریخی، معماری و شهرسازی این شهر، تاریخ و فرهنگ ملی‌ خود را از گزند حوادث زمان حفظ نموده و بر داشته هایش بیفزایند و از کاستی هایش، بکاهند.
وی به راه اندازی دبیرخانه شهر خلاق شیراز اشاره کرد و یادآور شد: وجود ظرفیت های مختلف در شهر شیراز ما را بر آن داشته تا با باور به پتانسیل های فرهنگی شیراز، دبیرخانه شهر خلاق شیراز را با چشم اندازی روشن به راهبردهای توسعه فرهنگی شهر شیراز، پی ریزیم  و با پیوستن به شبکه بین المللی شهرهای خلاق یونسکو، از سویی از غنای اندیشه، تجربه و دانش جهانی بهره یابیم و از سوی دیگر، داشته های سترگ فرهنگی، هنری و ادبی شیراز را در قاب نگاه جهانیان، نقش مدام زنیم.
معاون فرهنگی شهردار شیراز، ابراز کرد: امیدواریم که این جایگاه، با ایجاد تعامل و هم افزایی بین نهادی، مرکزی پیشرو در تبدیل شهر شیراز به پایتخت رویدادهای هنری_ فرهنگی ایران شود.

دیدگاه