تنش آبی در ۶۷۲ نقطه فارس

  • 26 اردیبهشت 1400 - 10:17
تنش آبی در ۶۷۲ نقطه فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه طی سال زراعی جاری، ۳۵۴ میلیون مترمکعب، حق‌آبه بخش کشاورزی از سد درودزن رهاسازی شده، خاطرنشان کرد که پرونده حق‌آبه این بخش بسته شده است.

محمود رضایی ضمن یادآوری اینکه امسال فارس کمترین میانگین بارش را طی ۵۰ سال گذشته، ثبت کرده است، گفت: رهاسازی آب از سد درودزن برای بخش کشاورزی شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه، براساس تجارب سنوات گذشته و مصوبات استانی، در این سال زراعی، طی سه مرحله انجام شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، رضایی با اشاره به اینکه آب رهاشده از سد درودزن برای کشاورزی، بخشی از آب مورد نیاز کل اراضی زراعی و باغی محدوده ۱۶۰ کیلومتری رودخانه کر را تامین می‌کند، گفت: در مرحله نخست و در ماه‌های دی و بهمن سال گذشته ۱۴۷ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۱۱۰ میلیون مترمکعب و در مرحله سوم که اردیبهشت امسال انجام شد، حدود ۸۰ میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی از سد درودزن رها شده است.

او همچنین گفت: با توجه به درخواست نظام صنفی شهرستان خرامه مبنی بر نیاز خاکاب، پس از رهاسازی حقابه زیست محیطی به میزان ۵۵ میلیون مترمکعب، خاکاب شهرستان خرامه آغاز و با توجه به وقوع بارندگی تنها یک روز و معادل ۲.۶ میلیون مترمکعب خاکاب انجام شده است.

معاون استانداری فارس گفت: در نیمه دی ماه سال گذشته پایش رطوبت مزارع توسط مدیریت زراعت استان و با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در سطح اراضی شهرستان های مرودشت، زرقان و خرامه انجام شد که براساس نتایج این پایش، قرارداشتن بسیاری از مزارع این شهرستان‌ها در وضعیت تنش آبی، مشخص شد.

او همچنین گفت: در دومین جلسه کارگروه آب کشاورزی در سال گذشته و براساس نتایج پایش رطوبت و گزارش اداره کل هواشناسی، با درخواست رهاسازی آب موافقت و در این مرحله در تاریخ ۲۷ دی ماه سال گذشته بالغ بر ۵ میلیون مترمکعب آب و برمبنای ضرایب صورتجلسه سال ۹۲ در طول مدت زمان ۵۱ روز به عنوان خاکاب رها شد.

رضایی با بیان اینکه در آخرین روزهای سال ۹۹ با توجه به درخواست نظام صنفی، پایش رطوبت در سطح مزارع در هر سه شهرستان انجام و در این راستا اولین کارگروه آب کشاورزی ۵ فروردین امسال تشکیل شد، گفت: با توجه به گزارش اداره کل هواشناسی مبنی بر نبود بارش موثر در فصل بهار، میزان رهاسازی ۲۰۵ میلیون مترمکعب آب کشاورزی در طی دو مرحله از سد درودزن تصویب و در همان تاریخ رها سازی انجام شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، گفت: با  همکاری تمام ذینفعان به خصوص شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری، نظام صنفی کارهای کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های ذکر شده در سال زراعی گذشته ۳۵۴ میلیون مترمکعب آب در سطحی بالغ بر ۵۹ هزار هکتار رهاسازی شد و بر این اساس افزایش تولیدی بالغ بر ۱۰۰ هزار تن قابل پیش بینی بود.

رضایی با اشاره به اینکه پرونده رها سازی آب از سد درودزن برای امسال بسته شده است، گفت: در خصوص میزان رها سازی آب در سال زراعی پیش رو باید منتظر میزان بارش ها باشیم.

معاون استانداری فارس تامین آب شرب مصرفی مردم را اولویت دانست و گفت: علی‌رغم تمام اقدامات و تمهیدات انجام شده، تامین آب پایدار برای حداقل ۷ شهرستان استان فارس با مشکل جدی روبرو است.

وی خاطر نشان کرد: به واسطه وقوع بحران کم‌آبی در استان فارس و علی‌رغم اقدامات گسترده انجام شده، تامین آب پایدار برای شهرستان‌های کازرون، فسا، جهرم، فیروزآباد، داراب، و مرودشت و شهرهای حاجی‌آباد و بیضا با مشکلات جدی مواجه است.

معاون امور عمرانی استانداری فارس وضعیت ۵۵۸ روستا و ۱۴ شهر استان فارس به لحاظ منابع آب  را بحرانی اعلام کرد و خاطرنشان کرد: حفر چاه در تمام دشت‌ها ممنوع اعلام شده و کف شکنی بعضی چاه‌های قدیمی تا عمق ۶۰۰ متر هم رسیده است.

دیدگاه