کاهش علوفه در پارک‌های ملی و حفاظت‌شده فارس

  • 05 اردیبهشت 1400 - 12:34
کاهش علوفه در پارک‌های ملی و حفاظت‌شده فارس

به دلیل کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در زمستان سال گذشته و فروردین امسال، شاهد کاهش میزان علوفه مورد نیاز تغذیه‌ای حیات وحش گیاهخوار ساکن در مناطق مختلف خصوصا پارک‌های ملی و حفاظت شده در فارس هستیم و این موضوع مخاطراتی را متوجه گونه‌های مختلف و بعضا کمیاب حیوانی ساکن در این استان کرده است.

استان فارس که به لحاظ وسعت بیشترین مناطق حفاظت شده طبیعی را دارد و بخش‌هایی از این استان نیز به پارک‌های ملی و پناهگاه‌های حفاظت شده حیات وحش اختصاص یافته، یکی از زیستگاه‌های مهم گونه‌های در معرض خطر انقراض گورخر ایرانی، آهوی ایرانی و …. به شمار می‌رود و در ماه‌های گرم امسال، تامین علوفه و آب مورد نیاز ساکنان کمیاب این عرصه‌ها، دغدغه‌ی مهم و چالش پیش روی حافظان محیط زیست است.

به گزارش ایسنا، خشکسالی، به عنوان یک مخاطره جدی، منجر به پراکندگی جمعیت حیوانی در مناطق حفاظت شده و نزدیک شدن این حیوانات به نقاط مسکونی و مزارع اطراف روستاها و شهرهای کوچک می‌شود؛ این موضوع قطعا حفاظت محیط زیست را با چالش جدی مواجه کرده است.

این درحالی است که طی هفته‌های اخیر و به واسطه قرار گرفتن در فصل زایش، شاهد تولد چهارگوساله آهوی ایرانی در پارک‌های حفاظت شده حفظ و پرورش این گونه کمیاب حیوانی بوده‌ایم. 

اکنون و در این فصل، پارک بهرام گور، به عنوان اصلی‌ترین زیستگاه گورخر ایرانی، به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاثیرپذیری بیشتر از کاهش قابل توجه بارندگی‌های در ماه‌های اخیر، شاید از نقاط حساس به شمار می‌رود.

رئیس پارک ملی بهرام گور در این خصوص از ابلاغ تمهیدات محیط زیست فارس برای تشدید حفاظت از گورهای ایرانی در پی کمبود علوفه و پراکنده شدن حیات وحش به سمت مزارع اطراف به علت خشکسالی‌های اخیر خبر داد.

مهدی‌پور یکشنبه ۵ اردیبهشت به خبرنگاران گفت: کاهش بارندگی‌ها، بروز خشکسالی‌های اخیر و کاهش پوشش گیاهی موجب کمبود علوفه در پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام گور و در نتیجه پراکنده شدن گورها به سمت مزارع کشاورزی حسن آباد، ده چاه و روستاهای اطراف شده است. 

او افزود: با دستور مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس کمیته حفاظت از گور خر ایرانی به منظور گشت‌های مستمر شبانه روزی توسط پرسنل اداره پارک تشکیل شده و مقرر شده ضمن نصب تابلوهای راهنمای بیشتر برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای، تهیه علوفه و علوفه رسانی به گورها با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نی‌ریز در اولویت اقدامات قرار بگیرد و به منظور جلوگیری از پراکندگی و گدار گورها به سمت مزارع پایش‌های مستمر بعمل آید.

رئیس پارک ملی بهرام گور همچنین ضمن قدردانی از عزم جدی مردم منطقه در حفاظت از گور ایرانی از دوست داران محیط زیست خواست تا در زمینه حفاظت از این گونه ارزشمند یاریگر محیط بانان بوده و علاقه مندان به مشارکت در پایش‌های شبانه را به همکاری فراخواند.

دیدگاه