۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای زمان آغاز کوچ عشایر فارس تعیین ‌شد

  • 25 فروردین 1400 - 13:23
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای زمان آغاز کوچ عشایر فارس تعیین ‌شد

اداره کل منابع طبیعی فارس اعلام کرد: با هدف ساماندهی کوچ عشایر فارس و حفاظت از طبیعت این استان ،زمان آغاز کوچ بهاره در مراتع این استان از ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ تعیین شد.

به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس همزمان با اجرای طرح مدیریت چرا و کنترل کوچ ، مبادی ورودی وخروجی دام به مراتع ییلاقی استان فارس تحت کنترل قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این زمینه گفت: تمام مبادی ورودی و خروجی به مراتع استان با استقرار اکیپ های ثابت و سیار کنترل کوچ بهاره تحت رصد کامل قرار دارد.

عبدالحسن صمد نژاد با بیان اینکه کوچ ماشینی عشایر و دامداران کوچ رو توسط تریلی، کامیون و کامیونت بر اساس زمان بندی تقویم کوچ از ۲۳ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شدافزود: با پیگیری های صورت گرفته با ستاد ساماندهی کوچ عشایر استان،فرمانداری،دستگاه‌های اجرایی،نیروی انتظامی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اقدامات لازم برای رعایت برنامه زمان بندی کوچ بهاره عشایر و عدم جابجایی دام غیر مجاز مقرر شد از صدور بارنامه برای خودروهای حامل دام خارج از تقویم کوچ بهاره جلوگیری شود و کارت هوشمند رانندگان متخلف با هماهنگی پلیس راه ضبط و خودور آنان نیز توقیف خواهد شد.

صمد نژاد اظهار داشت: اکیپ های ثابت و سیاربا همکاری ادارات امور عشایر و دامپزشکی در محورهای مواصلاتی و پلیس راه ها با حاملان دام غیر مجاز برخورد خواهند کرد و خودرو رانندگان متخلف نیز پس از ضبط مدارک با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای توقیف و دام های آنان نیز به محل مبدا بازگردانده خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه کوچ زود هنگام موجب تخریب پوشش گیاهی و خاک در مراتع ییلاقی و آسیب گسترده به پوشش مرتعی می شود اضافه کرد: دامداران و بهره ‌برداران باید از ورود زودهنگام و خارج از تقویم زمان بندی کوچ به مراتع ییلاقی خودداری کنند و در غیر اینصورت این اداره کل وظیفه دارد برابر مقررات با متخلفان برخورد کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از مردم طبیعت دوست استان خواست درصورت مشاهده هرگونه تخریب و یا تخلف در مراتع با تلفن های ۱۳۹ و یا ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع تماس حاصل و مراتب را گزارش کنند.

دیدگاه