طرح مرمت کتابخانه دستغیب شیراز بار دیگر به مناقصه گذاشته می‌شود

  • 10 فروردین 1400 - 9:22
طرح مرمت کتابخانه دستغیب شیراز بار دیگر به مناقصه گذاشته می‌شود

مرمت کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز به دلیل آنچه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس آن را  افزایش قیمت‌ ها و ضرر پیمانکار پیشین نامید بار دیگر به مناقصه گذاشته شد و به  گفته او بر این‌ اساس با انتشار فهرست بهای جدید مرمت، مناقصه تعیین پیمانکار در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

روح الله منوچهری سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در جلساتی که با دفتر فنی استانداری و سازمان برنامه و بودجه فارس برگزار شد، بهترین پیشنهاد خاتمه پیمان و برگزاری مناقصه جدید بود.

بهسازی این کتابخانه با ۷۰ سال دیرینگی، پس از دو سال مطالعات کارشناسی از ششم مردادماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد و کتاب های آن با همکاری شورای شهر و شهرداری شیراز، به ساختمان شورای شهر منتقل شد.

شیوع کرونا، عملیات بهسازی کتابخانه شهید دستغیب را نیز گرفتار توقف و کندی کرد و گرچه مراحل مناقصه و تعیین پیمانکار آن در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ صورت گرفت، اعلام همه‌گیری کرونا از ابتدای اسفندماه همان سال، سبب شد در تحویل پروژه به پیمانکار و شروع عملیات اجرایی آن وقفه‌ای ایجاد شود و هم اکنون در آغاز سال ۱۴۰۰ باید به پیمانکار دیگری سپرده شود.

بدون نقشه، سقف روی سقف

روح‌الله منوچهری مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس با اشاره به چگونگی پیشرفت پروژه مرمت کتابخانه شهید دستغیب عنوان کرد: با وجود آنکه این کتابخانه به دست مهندسان ساخته شده بود، هیچ‌گونه نقشه‌ای از آن وجود نداشت.

او افزود: در زیر این کتابخانه آبراهه‌ای یافت شد که خشک بود؛ همچنین ۷۰سانتیمتر حجم بار اضافه روی سقف برداشته شد، شیب‌بندی صورت گرفت و نیم‌متر به ارتفاع سقف افزوده شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس درباره علت حجم بار روی سقف در این کتابخانه گفت: در سال‌های مختلف بنا به ضرورت تعمیر سقف، یک لایه به لایه‌های قبلی اضافه شده بود بدون آنکه لایه پیشین برداشته شود؛ بنابراین فزونی حجم ضایعات ساختمانی بسیار زیاد بود تا آنجا که روند بهسازی را کند کرد.

منوچهری همچنین درباره وضعیت نشریات قدیمی این کتابخانه که از مخزن‌های مهم نشریات فارس به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: اسکن مجموعه‌های ارزشمند این کتابخانه از جمله مهمترین برنامه‌های سال ۱۴۰۰ است و اولویت با نسخ خطی و پس از آن، نشریات است.

این کتابخانه در ضلع جنوبی باغ نظر یا موزه پارس در همسایگی مجموعه زندیه قرار دارد.

ساختمان اداری و سهم نیم درصد کتابخانه ها در جاده اما و اگر

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه درباره تحویل ساختمان اداری کتابخانه های عمومی فارس گفت: ساختمان کتابخانه رئیسی اردکانی که هم‌اکنون ساختمان اداری این اداره کل نیز به شمار می‌رود، از سوی واقف برای فعالیت‌های کتابخانه‌ای در نظر گرفته شده است؛ از همین رو ضروری است در سال ۱۴۰۰ بتوانیم با تحویل گرفتن ساختمان اداری خود از شهرداری شیراز، به نیت اصلی واقف عمل کنیم.

منوچهری تحویل گرفتن ساختمان اداری مربوط به اداره کل کتابخانه های فارس را در گرو اقدام شهرداری شیراز دانست و افزود: ساختمان اداره کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری شیراز را خریداری کرده‌ایم و مبلغ آن بر اساس تهاتر مطالبات کتابخانه‌های عمومی از شهرداری شیراز تا سال ۹۱ تامین شده است و تا به امروز نیز با شهرداری کنار آمده ایم.

وی افزود: قرار بود شهرداری این ساختمان را دی ماه ۱۳۹۵تحویل دهد؛ اما با گذشت چهار سال چنین اتفاقی نیفتاده است و بنابر آخرین وعده باید تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ تخلیه شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین درباره میزان پرداخت نیم درصد حق کتابخانه‌ها از سوی شهرداری‌ها گفت: برخی شهرداری‌های استان این مبلغ را پرداخت می کنند؛ اما آنان از لحاظ درآمدی با شهرداری شیراز قابل قیاس نیستند.

منوچهری گفت: شهرداری شیراز عنوان می‌کند که بودجه چهار هزار میلیارد تومانی آن محقق نشده و باید نیم درصد سهم کتابخانه‌ها را بر اساس تفریغ بودجه پرداخت کند؛ اما عملا درصدی که پرداخت می‌شود بسیار کم است و در سال ۹۸ تنها ۱۰درصد سهم کتابخانه‌های عمومی پرداخت شده است.

دیدگاه