۲ درخت کهنسال کازرون در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

  • 23 اسفند 1399 - 9:24
۲ درخت کهنسال کازرون در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون از ثبت ۲ درخت کهنسال این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت : این دو درخت با پیشینه یک هزار ساله و ۷۰۰ ساله در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

محمد جواد جوکاری سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کازرون روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عمر  این درختان  از ۷۰۰ تا یک هزار سال برآورده شده است .

وی ثبت ۲ درخت کهنسال در فهرست آثار ملی ایران را  از جمله اقدامات موثر این اداره در سال جاری برشمرد و افزود: درخت سرو بورنجان دارای میانگین قطر تنه ۲۱۳ سانتی متر و محیط تنه ۶۷۰ سانتی متر است

به گفته وی  شادابی درخت یاد شده و مجاورت با کوه ها و باغات اطراف و همچنین وجود گردشگران بومی از ویژگی های گردشگری روستایی می باشد که گردشگران را به دیدن این درخت ترغیب می‌کند. جوکاری ادامه داد : طبیعت سرسبز و زیبای منطقه نیز می‌تواند به جذب گردشگر بیشتر برای این اثر طبیعی بیانجامد. 

وی همچنین در خصوص درخت کنار مکتب که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است بیان داشت:  ابعاد و اندازه تقریبی این درخت حدود ۲۵ متر ارتفاع است ، ۲۵ متر طول و ۲۰ متر عرض دارد و  قطر تنه آن در حدود سه متر و نیم است. این درخت مساحتی بالغ بر ۳۰۰ متر را پوشش داده است. درخت مذکور بر روی تپه ای در قبرستان روستای کنار مکتب واقع شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری کازرون گفت :کنار مکتب نام درختی کهنسال در قبرستان عمومی روستایی به همین نام ( کنار مکتب ) واقع در بخش جره و بالاده، دهستان دادین است که قدمت این درخت کنار بیش از ۷۰۰ سال برآورد شده است و یکی از نادرترین درختان کهنسال از گونه درخت کنار در ایران به شمار می‌رود. 
سرپرست اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون خاطرنشان کرد: ثبت ملی این‌ قبیل درختان زیبا در معرفی منطقه و جذب بیشتر گردشگران مؤثر خواهد بود.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی شیراز در استان فارس قرار دارد. 

دیدگاه