کاهش تولید زباله در شیراز

  • 19 اسفند 1399 - 15:15
کاهش تولید زباله در شیراز

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، با اشاره به آمار ۱۰ ماهه جمع‌آوری پسماند عادی در این کلانشهر، از کاهش حدود ۱۰ تنی زباله تَر، در مقایسه با سال گذشته در این شهر خبر داد.

روح الله خوشبخت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پسماند از تهدیدات مهم زیست محیطی است، میزان تولید پسماند را وابسته به عواملی نظیر جمعیت، آب و هوا، آداب و رسوم، فرهنگ و … هر منطقه دانست و گفت: طی ۱۰ ماه منتهی به پایان آبان امسال میانگین روزانه۱۰ هزار و ۳۶ تن پسماند عادی تولید شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۰ هزار و ۴۶تن بوده است روند کاهشی داشته است اما بایست تا پایان سال منتظر ماند و مقایسه سالانه انجام داد.

خوشبخت با بیان اینکه عناصر موظف مدیریت پسماند شامل تولید، ذخیره سازی، جمع آوری و حمل، پردازش و دفع است، گفت: برای هر کدام از این عناصر روش‌های مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال قبل از دفع نهایی پسماندها خطوط پردازش و تفکیک پسماند در مقصد وجود دارد که بخشی از پسماندها وارد این خطوط شده و مواد قابل بازیافت از آن جدا می شود. 

وی ادامه داد: در حال حاضر کل پسماند عادی تولیدی شهر شیراز به سایت برمشور منتقل شده و مراحل مختلف پردازش و دفع روی آن انجام می شود. 

او با اشاره به اینکه پسماندهای خشک قابل بازیافت که از مبدأ امکان تفکیک وجود دارد، شامل انواع کاغذ، کارتن، مقوا، فلزات، پلاستیک و بطری است، گفت: بهترین روش و زمان برای تفکیک پسماند، تفکیک آنها از مبدأ تولیدست، زیرا هم از لحاظ بهداشتی و هم سهولت کار قابل توجیه است. 

روزانه ۱۰۰ تن پسماند خشک جمع می‌شود

خوشبخت بیان کرد: در حال حاضر به صورت میانگین روزانه حدود ۱۰۰ تن پسماند خشک قابل بازیافت از مبدأ توسط خودروهای مخصوص این کار و ایستگاه‌های بازیافت استقرار یافته در نقاط مختلف شهر جمع آوری می شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با  اشاره به ابنکه کمپوست یکی از مراحل پردازش پسماندها  است که انواع مختلفی دارد، گفت: در شیراز چند نوع کود شامل گرین کمپوست، ورمی کمپوست، کود برگ و کود کمپوست حاصل از پسماندهای تَر تولید می شود.

یک درصد پسماند تَر کمپوست می‌شود

خوشبخت ادامه داد: پسماندهای عادی پس از جمع آوری به کارخانه تفکیک صنعتی پسماند منتقل، مواد آلی از پسماندهای خشک جدا و بخش آلی آنها در سایت تولید کمپوست پشته گذاری شده و پس از طی فرایندهای تبدیل پسماند به کمپوست به سرند انتقال یافته و در نهایت به کود با دانه بندی ۵ و ۱۰ میلی متری تبدیل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط بهینه حدود یک درصد پسماند ورودی به کارخانه تفکیک صنعتی پسماند به کود کمپوست با کیفیت مناسب تبدیل می شود و مابقی به عنوان ریجکت، دفن یا در پوشش پسماند در زمان دفن به کار می روند. 

خوشبخت در خصوص پسماند های بیمارستانی نیز گفت: طبق قانون، وظیفه مدیریت پسماندهای غیرعادی برعهده تولید کنندگان است و زمانی که تبدیل به پسماند عادی شد مدیریت آن برعهده شهرداری ها خواهد بود.

او ادامه داد: طبق دستور کارگروه مدیریت پسماند استان فارس و با توجه به نبود امکانات در دانشگاه‌های علوم پزشکی، مدیریت پسماندهای بیمارستانی از مرحله جمع‌آوری تا دفع، بر عهده سازمان مدیریت پسماند قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: پسماندهای بیمارستانی در شیراز با استفاده از ۷ دستگاه خودرو از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، تشخیصی، کلینیک ها و مطب ها جمع آوری شده و به سایت برمشور انتقال داده شده و سپس در سلول مهندسی بهداشتی، به روش‌های اصولی دفن می‌شود.

ماسک و دستکش مواد قابل بازیافت نیست

خوشبخت همچنین گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا استفاده از ماسک و دستکش افزایش قابل توجهی داشته و توصیه اکید ما به شهروندان، جمع‌آوری بهداشتی این نوع از زباله‌ها است.

وی ادامه داد: از شهروندان درخواست می‌کنیم ضمن پرهیز از رها کردن ماسک و دستکش استفاده شده در معابر عمومی، هنگام دور ریختن، آنها را در یک پلاستیک گذاشته و به عنوان زباله غیرقابل بازیافت در مخازن جمع‌آوری زباله محل سکونت، کار یا مخازن تعبیه شده در شهر، قرار دهند.

خوشبخت تاکید کرد که ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف بهداشتی، مواد قابل بازیافت محسوب نمی‌شود لذا شهروندان از ریختن این مواد در مخازن مخصوص جمع‌آوری بازیافت، خودداری کنند.

نظارت اکید بر خودروهای جمع‌آوری زباله

او با بیان اینکه ماشین آلات جزء لاینفک مدیریت پسماند به ویژه در بخش جمع آوری و حمل محسوب می‌شود، گفت: اگر به ۱۰ سال پیش برگردیم می بینیم عمده ماشین آلات جمع آوری و حمل پسماند در شیراز روباز و فاقد مخزن ذخیره شیرابه بود.

خوشبخت با یادآوری اینکه این ماشین‌آلات به تدریج نوسازی و با خودروهای ویژه جایگزین شده است، گفت: اکنون همه ماشین‌های جمع‌آوری و حمل پسماند در شهر شیراز، دارای مخازن ویژه شیرابه زباله است.

او در عین حال گفت: با توجه به استفاده مداوم از این خودروها، در بعضی موارد شاده بروز نقص فنی در بعضی بخش‌های آنها هستیم اما نظارت و بازرسی برنامه‌ریزی شده بر این خودروها انجام و نواقص در کوتاهترین زمان مرتفع می‌شود.

خوشبخت با بیان اینکه بیش از ۱۷۵ دستگاه انواع ماشین آلات برای جمع آوری و حمل پسماند در شیراز فعال است، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن ۵۶ دستگاه خودروی نیسان برای جمع آوری پسماند قابل بازیافت از مبدأ تولید، در سیستم فعال است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: کل ماشین آلات به صورت دوره ای کنترل و به لحاظ فنی بررسی می شود و درصورت وجود نقض چه در قسمت موتوری چه اتاق ذخیره پسماند، نسبت به رفع نواقص آن اقدام خواهد شد. 

دیدگاه