پلمپ «۱۵ چاه غیرمجاز» در فارس

  • 27 خرداد 1399 - 10:36
پلمپ «۱۵ چاه غیرمجاز» در فارس

علی‌اکبر بازیار، مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب‌های زیر زمینی شرکت آب منطقه‌ای فارس از پلمپ ۱۵ حلقه چاه غیرمجاز در یک هفته اخیر در مناطق مختلف این استان خبر داد و گفت: این چاه‌ها توسط گروه‌های گشت و بازرسی آب منطقه ای فارس پُر شدند.

بازیار اعلام کرد: گروه‌های گشت و بازرسی آب منقطه ای فارس حین گشت زنی در هفته اخیر متوجه فعالیت هفت حلقه چاه غیرمجاز در مرودشت، سه حلقه در شیراز، سه حلقه در سپیدان و بیضا، یک حلقه در استهبان و یک حلقه در نی ریز شدند.

او افزود: عملیات پر شدن این تعداد حلقه چاه غیرمجاز با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی انجام و طی آن همچنین ادوات و دستگاه های حفاری متخلفان طبق قانون توقیف گردید.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آبهای زیر زمینی شرکت آب منطقه ای فارس تاکید کرد : حفر و فعالیت چاه غیرمجاز جرم محسوب می شود و حفاران با برخوردهای جدی دستگاه قضایی روبرو می شوند.

بازیار با ابراز تاسف از وجود حدود ۱۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان فارس ابراز کرد: این چاه‌ها سالانه در حال مکیدن میلیاردها مترمکعب از آبهای زیرزمینی استان بودند . چاه‌های غیر مجاز در نوبت پُر شدن قرار دارند و با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب همه چاه‌های غیر مجاز پر می شوند.

پیشتر کرامت‌الله کریمی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‎ای استان فارس شمار چاه‌های غیرمجاز آب در این استان را بالغ بر ۱۸ هزار حلقه اعلام و آن را یک زنگ خطر جدی برای آینده آبادانی فارس ارزیابی کرده بود.

در ایران ۳۰۰ هزار چاه مجاز و ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در حال برداشت از منابع آب هستند.

مقامات ایران می‌گویند ۹۲ درصد از منابع ایران در کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و خدمات و دو درصد در بخش صنعت صرف می‌شود.

در کشورهای توسعه‌یافته دنیا، کمتر از ۵۰ درصد از منابع آب صرف کشاورزی می‌شود و حدود ۴۰ درصد نیز صرف صنعت می‌گردد.

دیدگاه