صدور ۴۸۷ میلیارد تومان چک بلامحل در فارس طی فروردین ۹۹

  • 14 خرداد 1399 - 12:12
صدور ۴۸۷ میلیارد تومان چک بلامحل در فارس طی فروردین ۹۹

فرودین ماه امسال ۲۱.۹ درصد کل تعداد چک‌های مبادله‌ای فارس به مبلغی بالغ بر ۴۸۷ میلیارد تومان برگشت خورده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرودین ماه امسال در کل کشور حدود ۶٫۱ میلیون فقره چک بـه ارزشی بیش از ۶۵۲ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۳۶ درصد و از نظر مبلغ ۵۶٫۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش ۳۶ درصدی چک‌های مبادله‌ای فارس به دلیل شیوع کرونا

در استان فارس نیز یک هزار و ۹۴۷ فقره چک مبادله‌ای (۳٫۲ درصد کل چک‌های مبادله‌ای کشور) به مبلغ ۲۲ هزار و ۲۱۷ میلیارد ریال (۳٫۴ درصد کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای کشور) مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۳۶ درصد و از نظر مبلغ ۵۶٫۸ درصد کاهش داشته است.

در فرودین ‌ماه ۴۷٫۱ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهـران (۲۸٫۹ درصد)، اصفهان (۱۰٫۲ درصد) و خراسان رضوی (۸ درصد) مبادله شده است. از لحاظ مبلغ نیز ۵۹٫۸ درصد از مبالغ چک‌های مبادله‌ای در سه استان تهران (۴۷ درصد)، اصفهان ( ۶٫۸ درصد) و خراسان رضوی (۶ درصد) مبادله شده است.

کاهش ۶۰ درصدی مبلغ چک‌های وصولی فارس

فرودین ماه امسال در کل کشور حدود ۵ میلیون فقره چک به مبلغی بالغ بر ۵۲۱ هزار میلیارد ریال وصول شد کـه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۴۱٫۳ درصد و از نظر مبلغ ۶۰٫۴ درصد کاهش داشته است.

در ماه مورد گزارش ۸۱٫۷ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای کشور و ۸۰ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

در بین استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای به ترتیب به استان‌های گیلان (۸۷ درصد)، قزوین (۸۶٫۳ درصد) و گلستان (۸۵٫۷ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کردستان (۷۴٫۷ درصد)، هرمزگان (۷۷٫۲ درصد) و ایلام (۷۷٫۸ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

در استان فارس یک هزار و ۵۷۵ فقره چک (۹۰٫۸ درصد تعداد چک‌های مبادله‌ای) به مبلغ ۱۷ هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال وصول شده که نسبت به ماه گذشته از نظر تعداد ۴۱ درصد و از نظر مبلغ ۶۱٫۷ درصد کاهش داشته است.

چک‌های برگشتی

فرودین ماه امسال در کل کشور حــدود ۱۱۱۳ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۳۱ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷٫۴ درصد افزایش و از نظر مبلغ ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۱۸٫۳ درصـد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۲۰ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

کاهش ۲۱ درصدی مبلغ چک‌های برگشتی در فارس

در استان فارس ۱۹٫۱ درصد کل تعداد چک‌های مبادله‌ای (۳۷۲ فقره چک) و ۲۱٫۹ درصد کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای (چهار هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال) برگشت خورده که نسبت به ماه گذشته از نظر تعداد ۰٫۸ درصد افزایش و از نظر مبلغ ۲۱٫۳ درصد کاهش داشته است.

در ماه مذکور در بین استانهای کشور بیشترین نسبت تعداد چک های برگشتی به کل چک های مبادله ای به استانهای کردستان، هرمزگان و ایلام اختصاص یافته است و استانهای گیلان، قزوین و گلستان پایین ترین نسبت تعداد چک های برگشتی به کل چک های مبادله ای به خود اختصاص داده اند.

استان‌های قم، هرمزگان و کردستان بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای و استان‌های خوزستان، کرمانشاه و گیلان کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

فرودین ماه امسال در کل کشور حدود ۱۰۹۲ هزار فقره چک (۹۸٫۱ درصد تعداد چک‌های برگشتی) به مبلغ حدود ۱۲۷ هزار میلیارد ریال (۹۶٫۹ درصد ارزش چک‌های برگشتی) به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است.

عدم وصول ۹۸ درصد چک‌های برگشتی فارس به دلیل کسری و فقدان موجودی

در استان فارس ۳۶۶ فقره چک (۹۸٫۴ درصد چک‌های برگشتی) به مبلغ چهار هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده و تنها ۱٫۶ درصد چک‌های برگشتی به دلیل عدم تطابق امضا، نقص امضا، مغایرت تاریخ عددی و حروفی، مخدوش بودن امضا یا مندرجات چک، مغایرت مبلغ حروفی با عددی چک، مسدود بودن حساب مورد نظر و مسدود بودن چک با شماره سری و سریال مرتبط برگشت خورده است.

آمار چک‌‌های برگشتی از آنجا حائز اهمیت است که افزایش یا کاهش آن میزان رکود در بازار و اقتصاد را نشان می‌دهد، شاخص چک‌های برگشتی شاخص خوبی از وضعیت اقتصادی کشور و نمادی برای اعتماد بازار است. وقتی رکود در بازار حاکم باشد کسانی که کالاهای خود را از طریق صدور چک خریداری کرده‌اند توانایی فروش کالا و پاس کردن چک‌ها را ندارند و در نتیجه چک آنها برگشت می‌خورد بنابراین هر چه رکود بر بازار شدیدتر باشد تعداد چک‌های برگشتی بیشتر است.

دیدگاه