بازگشت ترافیک به شیراز

  • 01 اردیبهشت 1399 - 12:05
بازگشت ترافیک به شیراز

بعد از یک دوره ۵۰ روزه خلوتی و سکوت، از صبح شنبه ۳۰ فروردین شیراز بار دیگر شاهد ترافیکی از خودرو و انسان بود، ترافیکی که در روز اول اردیبهشت، با افزایش تعداد کسب و کارهای فعال، شیب افزایش آن بیشتر و بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شیراز که امسال برخلاف تمام سال‌های گذشته، خلوتی و سکوت را در ایام پایانی سال و روزهای نوروز و بهار، تجربه کرده، حالا دوباره شاهد ازدحام سنگین خودروها در خیابان‌های اصلی و حتی بعضی از مسیرهای فرعی است، خیابان‌هایی که مراکز تجاری، بهداشتی و درمانی در آنها قرار دارد.

شمار شهروندانی که برای دریافت خدمات مختلف، به سراغ مراکز عرضه سیم کارت تلفن همراه، کارگزاری‌های بیمه‌ای، مراکز دریافت کد بورسی و … رفته‌اند، مسیر رو به رشدی را آغاز کرده و با اضافه شدن بیمارانی که برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی، راهی مطب‌ها، کلینک‌ها و مراکز بهداشتی و پزشکی دولتی و خصوصی هستند، ترافیک انسانی را هم در پیاده روهای شیراز رقم زده است.

این در حالیست که عزم شهرداری و شورای شیراز برای تداوم تعطیلی اتوبوس‌ها و مترو، همچنان پای برجاست و تنها تاکسی‌ها و مسافرکش‌های شخصی، مسافران را جابه‌جا می‌کنند و کمتر نظارتی بر تعداد مسافرانی که درون هر خودرو جابه جا می‌شوند، وجود دارد. حال آنکه تاکسی‌ها جزو معدود مشاغلی است که تبادل پول نقد همچنان در آن رواج دارد!! موضوعی که حتی بانک‌ها هم از انجام آن امتناع دارند تا سدی قوی مقابل شیوع بیشتر کروناویروس باشد.

شیراز در حالی طرح فاصله گذاری هوشمند را اجرایی کرده است که اولین کلانشهری بود که سویچ سیستم حمل و نقل عمومی را خاموش کرد و درهای مراکز تفریحی، تجاری، پارک‌ها و …. را بست و حتی کنترل شدیدی بر ورودی‌های شهر اعمال کرد. 

شروع فعالیت بسیاری از کسب و کارها در شیرازی که تاکنون در مقابله با کروناویروس موفق عمل کرده و موجبات قدردانی وزیر بهداشت، معاون رئیس جمهوری و معاون وزیر بهداشت را به همراه داشته است، حالا و بنا به اعتقاد اکثر صاحب‌نظران مسیری را آغاز کرده که قطعا به افزایش شمار مبتلایان کووید۱۹ خواهد انجامید؛ به همین دلیل است که هنوز هم تاکید بر ماندن در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری است.

تردد شهروندان که شمار زیادی از آنان، مسافرانی هستند که از سایر شهرها و حتی استان‌های همجوار فارس و با هدف دریافت خدمات پزشکی به شیراز سفر کرده‌اند، چندان با رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی نیز همراه نیست، شهروندانی که اغلب آنان ماسک و دستکش ندارند و شمار زیادی هم یا دستکش بدون ماسک یا ماسک بدون دستکش را ترجیح داده‌اند.

در این بین رانندگان تاکسی فاقد ماسک و دستکش و متکدیان و کودکان کار و خیابانی هم بار مضاعفی است که نگرانی‌هایی را برای همه شهروندان در شیراز ایجاد کرده است، شهروندانی که تاکنون سعی کرده‌اند با رعایت اصل ماندن در خانه، کروناویروس را مغلوب کنند.

اگرچه در روزهای گذشته، بودند شماری از شهروندان که مقهور، زیبایی سحر انگیز و عطر دلنشین بهار شیراز شدند و دل از کف داده، سبدهای پیک نیک را برداشته و به اتفاق خانواده به دشت و دمن و کوه پناه بردند، جایی که شاید در گمانشان بود، فاصله در آنجا حفظ خواهد شد!! اما شکستن عهد در خانه ماندن، بازگشایی ادارات و افزایش شمار ترددهای شهری، طی روزهای گذشته، افزایش آمار مبتلایان را هم به همراه داشته است.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه ۲۹ فروردین در سفر به شیراز با تاکید براینکه بازگشایی برخی صنوف و اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، به معنای فراموش کردن لزوم رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی و عادی شدن شرایط شیوع کروناویروس، نیست، خاطرنشان کرده بود که تا زمانی که حتی یک بیمار مبتلا در شهر، کشور و حتی سایر کشورها وجود دارد، مبارزه با کرونا استمرار خواهد داشت، افزود: تا زمانی که واکسن و داروی موثر کشف و تولید نشود، این ویروس خطر جدی و بالقوه‌ای برای همه جهان محسوب می‌شود.

ایرج حریرچی با بیان اینکه فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی با حداکثر توان و توان بخش اقتصادی کشور باید کماکان ادامه پیدا کند، هشدار داده بود که اثر بازگشایی‌ها بر افزایش تعداد بیماران به مدت ۵ روز، افزایش شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها به مدت ١۵ روز و مرگ و میر به مدت یک ماه بعد از شروع فعالیت‌ها مشاهده خواهد شد.

او با اشاره به این موضوع که در کلانشهرها، شیوع کرونا و مدیریت مشکلات ناشی از آن اهمیت بالاتری دارد، گفت: مدارس و دانشگاه‌ها با حدود ٢٠ میلیون جمعیت یکی از خطرناک ترین محل‌ها برای انتشار ویروس کرونا است.

به گزارش ایسنا، هوای بهاری شیراز، پای خیلی‌ها را برای تداوم ماندن در خانه سست کرده و آنها را به خیابان و کوچه کشانده است؛ شهروندانی که شمار زیادی از آنان را می‌توان در مسیرهای کوچه باغی این شهر پیدا کرد؛ مردان و زنانی که با دوچرخه یا پای پیاده و بعضا با خودرو، در کوچه باغ‌های قصردشت شیراز پرسه می‌زنند، یا در کناره‌های سرسبز و مسحورکننده بلوار چمران، زیلویی گسترده و کاهو و ترشی میل می‌کنند!!!.

اگرچه با تاکید شهرداری، پیاده راه‌های ایجاد شده توسط این مجموعه و تمام پارک‌های سطح شهر، تعطیل بوده و عبور و مرور و حضور در آنها ممنوعیت کامل دارد.

بسیاری از کسبه هم که در روزهای پایانی اسفند و ابتدای سال جدید، برخلاف سالهای قبل، کسب و کار بی رونقی داشتند و فشار مضاعفی را متحمل شده‌اند، کرکره مغازه‌ها را بالا زده‌اند و به همراه همکاران و شاگردهایشان، با لبخند، به دنبال صید مشتریانی هستند تا جبران مافاتی کرده باشند.

یکی از فروشندگان کیف و کفش که نه ماسک و نه دستکشی به دست داشت، گفت: مواد ضدعفونی و شوینده با خود همراه دارم و مرتب از آن استفاده می‌کنم.در این دو روزی که اجازه بازگشایی محدود داده‌اند تنها سه نفر به مغازه من مراجعه کردند و هیچ خریدی هم از بابت حضور آنها ثبت نشد.

خانم فروشنده‌ای که فروشگاه بزرگ لوازم ورزشی اداره می‌کرد هم گفت: در روزهای تعطیلی این فروشگاه، مشتریان زیادی داشتیم که چون نمی‌توانستیم جنس بفروشیم همه سود فروش را از دست دادیم با بازگشایی هم تقریبا مشتریان ثابتمان مراجعه کرده‌اند اما با علامت گذاری از انها می‌خواهیم فاصله گذاری را رعایت کنند.

به گزارش ایسنا، ظرفیت بسیاری از پارکینگ‎های مرکزی شیراز هم که طی ۵۰ روز گذشته به نزدیک صفر رسیده بود، با بازگشایی صنوف و اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، از حدود ۵۰ درصد هم عبور کرده است. خصوصا پارکینگ‌هایی که در مجاورت مراکز پر ازدحام خرید و دریافت خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند.

این همه در حالیست که معاون بهداشت دانشگاه علومی پزشکی شیراز با اشاره به بازگشایی مشاغل و اصناف، از نظارت گسترده بر رعایت بهداشت، با حضور بازرسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان بازرسی، تعزیرات و نمایندگان اصناف خبر داد.

دکتر همتی اضافه کرد: این بازگشایی منوط به نام نویسی مشاغل و اصناف در سامانه وزارت بهداشت بوده و افراد ضمن درج اطلاعات خود، دستورالعمل های لازم در خصوص رعایت بهداشت شاغلان خود و مشتریان را دریافت کرده اند.

همتی همچنین از تمدید مهلت نام نویسی در سامانه اصناف و صنایع، تا ساعت ۲۴ روز جمعه، پنجم اردیبهشت خبر داد و از عموم مردم نیز خواست تا در صورت نیاز ضروری به خروج از منزل، موازین بهداشتی لازم را رعایت کنند.

دیدگاه