ادامه بازسازی حافظیه تا دقیقه نود؛ ضعف فارس در زیرساخت‌های ورزشی

  • 14 آبان 1400 - 14:11
ادامه بازسازی حافظیه تا دقیقه نود؛ ضعف فارس در زیرساخت‌های ورزشی

در حالی که نماینده شیراز در لیگ برتر فوتبال باید فردا(جمعه) چهارمین دیدار خود را برگزار کند، مهندسین و کارگران در ورزشگاه حافظیه همچنان مشغول کارند تا شرایط این ورزشگاه را برای پربیننده ترین و حساس ترین بازی نیم فصل نخست لیگ برتر در این شهر آماده کنند!

از روزی که صعود فجرسپاسی به لیگ برتر قطعی شد، حدود سه و نیم ماه می گذرد و مسئولان ورزش فارس چند روز پس از این صعود، به فکر فراهم کردن زیرساخت مناسب برای حضور این تیم در بالاترین سطح فوتبال کشور افتادند. در حالی که هیچ یک از ورزشگاه های شیراز، حتی شرایط نسبی برای برگزاری مسابقه در لیگ حرفه ای ایران را نداشت.

ورزشگاه پارس چهارسال و چهارماه پس از افتتاح، همچنان با نواقص بسیار زیادی مواجه است، به جز خرابی زمین چمن که مسئله اصلی و اساسی آن ورزشگاه نوپا به شمار می‌رود، به گفته رئیس هیئت فوتبال فارس “بیش از ۴۰ مورد نقص اساسی دیگر” نیز در استادیوم پارس وجود داشت؛ ورزشگاهی که انگار برای تکمیل آن هم باید به میزان عمری که برای ساختش صرف شد، صبوری کنیم!

به گزارش ایسنا حجم بالای کارهای باقی مانده در ورزشگاه پارس، از همان ابتدا امید مسئولان به میزبانی این ورزشگاه را از بین برد، آنها به تکاپو افتادند تا به هر شکلی شده، ورزشگاه پیر حافظیه را با چمن بسیار خراب و امکانات فرسوده اش، به لیگ برتر برسانند.

بدین ترتیب و به گفته متولی ورزش فارس، دو پیمانکار زمین چمن ورزشگاه های بزرگ کشور برای بازسازی زمین چمن ورزشگاه های پارس و حافظیه برگزیده شدند و کار بازسازی سایر نواقص نیز آغاز شد. تلاش های خبرنگار ایسنا برای ورود به ورزشگاه پارس، چندین بار با ممانعت کارکنان این استادیوم مواجه شد. وقتی دلیل این امر را جویا می شدیم، مدیر مجموعه و مدیرکل ورزش استان، هیچ پاسخ روشنی برای این تصمیم نداشتند اما بالاخره پیمانکار مجموعه بود که خود لب به سخن گشود و گفت: کاشت چمن “اختراع” محسوب می شود و طبق قانون کسی حق گزارش گرفتن یا ثبت عکس و فیلم از چمن در حال کاشت را ندارد!

بدین ترتیب و با حمایت کامل مدیرکل ورزش فارس از پیمانکار ورزشگاه، طی ماه های اخیر نتوانستیم هیچ گزارش یا تصویر مناسبی از ورزشگاه ۵۰ هزارنفری شیراز تهیه کنیم. جالب اینجاست، پیمانکاری چمن ورزشگاه پارس به همان شخصی سپرده شده که در سال ۹۲ طبق گفته برنامه پربیننده ۹۰ اقدام به رنگ کردن چمن های ورزشگاه حافظیه کرد و خاطره ای بد از خود به جا گذاشته بود. اما حاجی زاده (مدیرکل ورزش فارس) هیچ گاه درباره چرایی به کار گرفتن مجدد این پیمانکار، شفاف سازی لازم را انجام نداد.

در نهایت عنوان شد که چمن ورزشگاه پارس تا حدود هفته های چهارم یا پنجم لیگ برتر آماده خواهد شد. اما حالا که به هفته چهارم رسیده ایم، صحبت از نیم فصل یا حتی پایان فصل به میان می آید!

اما در ورزشگاه حافظیه، طبیعتا اوضاع متفاوت بود. با توجه به حضور هر روزه ده ها ورزشکار دو و میدانی یا رشته های مختلف در پیست تارتان این ورزشگاه قدیمی، امکان جلوگیری از حضور خبرنگاران فراهم نبود و چندبار توانستیم از وضعیت بازسازی این استادیوم بازدید کنیم.

یکی از مسئولان بازسازی چمن حافظیه در گفت و گو با ایسنا، از اقدام دیرهنگام مسئولان برای بازسازی این چمن گلایه کرد و گفت : در مردادماه خرابه ای به عنوان زمین چمن به ماه تحویل داده شد و ما هم با تمام توان برای حفظ آبروی شهرمان اقدام کردیم، اما نمی توانیم در این مدت معجزه کنیم.

وی افزود : اگر این چمن را ابتدای امسال به ما تحویل می دادند، پیش از شروع رقابت های لیگ برتر یک چمن با کیفیت و با ضمانت ۵ ساله را تحویل می دادیم، اما ظاهرا کسی فکرش را نمی کرد کار فجر به لیگ برتر بکشد. اگر یک درصد پیش بینی کرده بودند که تیم شهرمان به لیگ برتر می رسد، به موقع کار را شروع می کردیم و به انتها می رساندیم.

طبق آخرین مشاهدات خبرنگار ایسنا در تاریخ ۱۲ آبان ماه، وضعیت چمن ورزشگاه حافظیه هنوز به شرایط ایده آل نرسیده اما به نظر می رسد شرایط نسبی برای برگزاری دیدار فجرسپاسی و استقلال را داشته باشد. البته نمای این چمن از بالا و در دوربین های تلویزیونی اصلا چنگی به دل نمی زند، مگر اینکه در یک روز باقی مانده اقدام خاصی برای بهبود وضعیت ظاهری آن صورت بگیرد. پخش تصاویر این چمن در فضای مجازی، با واکنش تند کاربران نیز مواجه شد.

البته مدیرکل اداره ورزش و جوانان فارس و رئیس هیئت فوتبال شیراز، در روزهای گذشته به موضوعی اشاره کردند پُر بیراه نیست. حاجی زاده و هنرپیشه اعتقاد دارند: فراهم کردن استادیوم برای تیم های حرفه ای وظیفه این دو ارگان نیست و تیم های حرفه ای خودشان باید برای چنین مساله ای اقدام کنند. با این حال می گویند تمام تلاش های ممکن برای کمک به تیم محبوب شیراز صورت گرفته است.

داوود رفعتی نماینده فدراسیون فوتبال هم که طی یک ماه گذشته چندین بار چمن و سایر امکانات ورزشگاه حافظیه را مورد بررسی قرار داده، چهارشنبه شب نیز در این استادیوم حاضر شد و دوباره همه چیز را بررسی کرد. وضعیت نور ورزشگاه نیز یکی از مشکلات اصلی و اساسی بوده که با توجه به تاریک شدن هوا در نیمه دوم مسابقه روز جمعه، رسیدن پروژکتورها به حالت ایده آل ضروری خواهد بود.

با توجه به مشاهدات میدانی ما طی روزهای اخیر، به نظر می رسد روند بازسازی ورزشگاه حافظیه تا ساعاتی قبل از شروع مسابقه نیز ادامه خواهد داشت. این در حالیست که با توجه به بدون تماشاگر بودن مسابقه، خیلی از دردسرها و مشکلات مربوط به حضور تماشاگران نیز موقتا رفع شده و کار مسئولان  و دست اندرکاران را تا حدودی کمتر و راحت تر کرده است.

اما دیگر نماینده شیراز یعنی قشقایی هم مجبور شد بازی های خانگی خود را به زمینی دیگر منتقل کند. ممانعت از حضور ورزشکاران در استادیوم ها، باعث شد تا قشقایی بتواند بازی های خانگی را به زمینی انتقال دهد که امکان حضور تماشاگران درآن فراهم نیست.

ورزشگاه بعثت شیراز واقع در محله پودونک، جایی بود که شاگردان مهدی رجب زاده بازی قبلی خانگی خود را برابر سایپا در آن انجام داده و به پیروزی هم دست پیدا کردند. ورزشگاه بعثت از چمن نسبتا مطلوبی برخوردار است و روز شنبه نیز میزبان دیدار تیم های قشقایی شیراز و استقلال ملاثانی خواهد بود.

ورزشگاه شهید دستغیب نیز که در سال های اخیر میزبان دیدارهای بسیار زیادی از تیم های فجرسپاسی و قشقایی بوده است، بالاخره از سوی مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ “فاقد صلاحیت برگزاری مسابقات در سطوح بالا” تشخیص داده شد تا دیگر شاهد مسابقات مهم در این ورزشگاه قدیمی و کم امکانات، نباشیم.

نبود امکانات مناسب زیرساختی ورزشی در استان پهناور فارس، علیرغم همه ادعاها و آمار و ارقام ارائه شده، یکی از نقاط ضعف این استان به شمار می‌رود، استانی که بعد از سال‌ها، یک نماینده در لیگ برتر فوتبال دارد، اما زمین مناسب ندارد؛ استانی که سهمی از اعتبارات نفت و گاز دارد و سهمش در تولید گاز ایران، جایگاه دوم است.

به نظر می‌رسد که باید شرکت‌های نفت و گاز مستقر در استان فارس، باید سهمی مناسب از اعتباراتی که می‌توان به ایجاد زیرساخت‌ها اختصاص داد را در حوزه ورزش به کار گیرند تا یک بار برای همیشه، ورزشگاه‌هایی در این استان خصوصا شهر شیراز، برای میزبانی رویدادهای مهم ملی و بین‌المللی، آماده شود.

به گزارش ایسنا، حال باید منتظر ماند و دید که ورزشگاه حافظیه با چه کیفیتی میزبان دیدار پربیننده فجر و استقلال خواهد بود. پس از این مسابقه، لیگ برتر حدود یک ماه تعطیل است و فرصت مناسبی برای بازسازی چمن و سایر امکانات این استادیوم فراهم خواهد بود.

دیدگاه