صعود کوهنورد شیرازی به قله لنین در قرقیزستان

  • 06 مرداد 1400 - 13:08
صعود کوهنورد شیرازی به قله لنین در قرقیزستان

احمد جهانداری، کوهنورد شیرازی همراه ۴ کوهنورد، موفق شدند که به قله لنین یا ابن سینا، به عنوان یکی از مرتفع ترین قله های جهان، صعود کنند.

احمد جهانداری کوهنورد شیرازی که شانزده تیرماه سال گذشته به همراه ۴ کوهنورد ایرانی راهی قله لنین در مرز کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان شده بود، بعد از ۲۱ روز تلاش موفق به فتح این قله ۷۱۳۴ متری شد.

علیرضا کازرونی مربی کوهنوردی در این خصوص به ایسنا گفت: لنین، در دشوارترین شرایط آب و هوایی، بعد از بیست روز توسط این پنج کوهنورد ایرانی فتح شد.

مربی احمد جهانداری گفت: صعود یکی از اعضای گروه کوهنوردی آرمون شیراز، به یکی از مرتفع ترین قله های جهان، ثبت برگ دیگری در دفتر افتخارات ورزش کوهنوردی ایران، فارس و شیراز است.

او گفت: به دلیل بدی شرایط آب و هوایی ارتفاعات لنین مدت زمان پروسه صعود، طولانی و دشوارتر شده بود؛ به طوریکه مشکلات آب و هوایی موجب شد احمد جهانداری و همنوردانش، سه بار مجبور به بازگشت به کمپ دوم خود شوند.

این هیمالیانورد فارسی افزود: نخستین مقصد کوهنوردان، بیس کمپ لنین در ارتفاع ۳۴۰۰متری بود که رسیدن به آن یک روز زمان برد.شرایط نامناسب آب و هوایی این مکان باعث شد که احمد جهانداری و همنوردانش سه الی چهار روز در چادرها بمانند.

کازرونی گفت: صعود به نخستین کمپ لنین واقع در ارتفاع ۴۱۰۰ متری، دومین مقصد کوهنوردان ایران بود، در این کمپ هم به شرایط نامناسب آب و هوایی برخورد کردند و مجبور به بازگشت به بیس کمپ شدند. سه روز دیگر هم مدت اقامت آنان در بیس کمپ بود تا اینکه بالاخره اجازه صعود مجدد پیدا کردند.

مربی و سرپرست گروه کوهنوردی ودره نوردی آرمون شیراز افزود: یک روز طول کشید تا جهانداری و همنوردانش به نخستین کمپ برسند. آنان سپس یک روز دیگر را هم پیمودند تا اینکه در ارتفاع ۵۴۰۰ متری وارد کمپ دوم لنین شدند. بعد از یک شب اقامت به کمپ‌نخست بازگشتند تا به طور کامل در شرایط سیستم هم هوایی قرار بگیرند.

او اضافه کرد: مرحله پایانی صعود هم از کمپ نخست تا آخرین کمپ و در نهایت قله با موفقیت طی شد و نام زیبای ایران بر بلندای این قله مرتفع دنیا قرار گرفت.

کازرونی گفت: مساعدت های باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی پارسیان طبیعت دوست در معرفی احمد جهانداری برای شرکت در جمع همنوردانش موثر بوده است.

به گزارش ایسنا، احمد جهانداری، متولد شهریور سال ۱۳۶۳ است و از چهارسال قبل کوهنوردی را زیرنظر علیرضا کازرونی هیمالیانورد فارسی همراه با گروه کوهنوردی آرمون آغاز کرد.

صعود به قله  ۵۱۳۷ متری آرارات ترکیه و قله ۵۰۵۴متری کازبک گرجستان در کارنامه برون مرزی و سه بار صعود به دماوند بام ایران، قلل پنج گانه سبلان و علم کوه در کارنامه صعودهای کشوری این کوهنورد شیرازی دیده می شود.

دیدگاه