فینال یورو ۲۰۲۰؛ لاجوردی‌های ایتالیا با پیروزی بر انگلیس قهرمان اروپا شدند

  • 21 تیر 1400 - 5:32
فینال یورو ۲۰۲۰؛ لاجوردی‌های ایتالیا با پیروزی بر انگلیس قهرمان اروپا شدند

تیم ملی فوتبال ایتالیا توانست با شکست انگلیس در ضربات پنالتی برای دومین بار جام قهرمانی بازی‌های یورو را کسب کند.

ایتالیا در هر سه مسابقه دور گروهی خود پیروز شد و در مرحله حذفی از سد اتریش و بلژیک گذشت. در بازی نیمه نهایی نیز در ضربات پنالتی اسپانیا را شکست داد.

در این بازی نخستین حمله انگلیس به نخستین گل بازی در دقیقه دو بازی ختم شد. این گل با شوت لوک شاو به سمت دروازه ایتالیا به ثمر رسید.

در دقیقه ۳۵ بازی کیه‌زا در میانه میدان به سمت دروازه انگلیس حرکت کرد اما شوت محکم او با اختلاف کم به بیرون رفت.

نیمه نخست این بازی در حالی به پایان رسید که ایتالیا با ۶۶ درصد در مالکیت توپ نسبت به انگلیس برتر بود. اما نتوانست از این برتری نتیجه‌ای بگیرد.

۱۲ دقیقه پس از آغاز نیمه دوم خطرناک‌ترین صحنه این نیمه رقم خورد و شوت اینسینیه با واکنش پیکفورد، دروازه‌بان انگلیس همراه شد. پنج دقیقه بعد کیه‌زا نیز توانست وارد محوطه جریمه انگلیس شوم و شوتی را به سمت دروازه انگلیس شلیک کرد اما بار دیگر پیکفورد توانست آن را مهار کند.

در دقیقه ۶۶ لئوناردو بونوچی توانست بازی را پس از ۶۴ دقیقه به مساوی بکشاند.

نیمه دوم با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان رسید و بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد. در نیمه دوم نیز طبق آمار مالکیت توپ اغلب در اختیار ایتالیا بود.

در وقت اضافه اول انگلیس موقعیت‌های جدی بیشتری نسبت به ایتالیا داشت و در دقیقه ۹۷ فیلیپس شوتی را روانه دروازه ایتالیا کرد که توپ با اختلاف اندک به اوت رفت.

بازی این دو تیم در دو وقت اضافه ۱۵ دقیقه‌ای با همان نتیجه یک بر یک به پایان رسید و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. ایتالیا در نهایت توانست در ضربات پنالتی سه بر دو انگلیس را شکست دهد.

ایتالیا با این بازی در ۳۴ مسابقه اخیر خود بدون شکست از میدان بیرون آمده است. این طولانی‌ترین دوره شکست ناپذیری آن‌ها محسوب می‌شود.

تا پیش از این بازی دو تیم ۲۷ بار با یکدیگر دیدار کرده بودند که ایتالیا ۱۱ بازی و انگلیس هشت بازی را برده بود. هشت بازی هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده بود.

ایتالیا چهارمین بار بود که به فینال بازی‌های یورو راه یافت اما انگلیس برای نخستین بار به فینال رسیده بود.

‌این دومین قهرمانی ایتالیا در جام ملت‌های اروپا بود. ایتالیا با ۴ قهرمانی در جام‌جهانی و ۲ قهرمانی در یورو پس از آلمان پرافتخارترین تیم اروپا است.

‌با این نتیجه، حسرت انگلیس برای قهرمانی در یک تورنمنت مهم (جام جهانی و یورو) دست‌کم ۵۶ ساله خواهد شد. این تیم تنها یک بار در جام‌جهانی ۱۹۶۶ قهرمان شده است.

دیدگاه