فدراسیون فوتبال ایران برای جلب نظر فیفا وزیر ورزش را از مجمع حذف کرد

  • 17 خرداد 1399 - 6:58
فدراسیون فوتبال ایران برای جلب نظر فیفا وزیر ورزش را از مجمع حذف کرد

فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که پیش‌نویس اساسنامه اصلاح شده طبق نامه فیفا را به فدراسیون بین‌المللی فوتبال ارسال کرده است.

یکی از مهم‌ترین ایراد‌های فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران به ماهیت غیر دولتی این نهاد اداره کننده فوتبال و نقش پررنگ وزیر ورزش و جوانان و معاونان وی به عنوان نمایندگان دولت مرتبط می‌شد.

فدراسیون فوتبال ایران روز جمعه اعلام کرد که حذف نام وزیر ورزش و معاونش از اعضای مجمع یکی از مهم‌ترین اصلاحات مورد نظر فیفا بوده که انجام شده است. ساعتی بعد امیر مهدی علوی، سخنگوی فدراسیون از اعلام وصول اساسنامه ارسالی به فیفا خبر داد.

مهدی محمد نبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال با اعلام این مطلب تصریح کرد که وزیر ورزش و جوانان از ترکیب اعضای مجمع حذف و شرط داشتن سابقه ۱۰ ساله مدیریتی برای نامزد‌های ریاست فدراسیون برداشته شده است.

آقای نبی از ساختار حقوقی فدراسیون، استقلال ارکان قضائی، انتخاباتی و ترکیب اعضای مجمع به عنوان بخش‌های عمده اصلاح شده در اساسنامه یاد کرده است.

با این احتساب به نظر می‌رسد جدا از برطرف شدن ایراد اصلی به ماهیت اعلام شده فدراسیون فوتبال در اساسنامه قبلی که پیش‌تر به عنوان «نهاد عمومی و غیر دولتی» معرفی شده بود،‌ راه‌کار قانونی برای نامزدی چهره‌های شاخص فوتبال ایران نظیر علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا نیز فراهم شده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان و تحلیل‌گران در صورت برداشته شدن شرط سابقه مدیریت دولتی و قطع نفوذ وزیر ورزش به عنوان یکی از اعضای دولت در این نهاد، امکان بهره بردن بیشتر از تجربه و توانایی چهره‌های شاخص ورزشی در پیشبرد بهینه امور فوتبال ایران میسر می‌شود.

فیفا در ایرادات پرشماری که به اساسنامه قبلی گرفت خواستار مشخص شدن دقیق محل کمک‌های دولتی و نیز قطع دخالت دولت و مقامات ایران در فوتبال ایران شده بود.

اساسنامه اصلاح شده فدراسیون فوتبال طبق آخرین مهلت قانونی تعیین شده قرار بود تا پایان وقت اداری جمعه پنجم ژوئن / ۱۶ خرداد به فیفا ارسال شود.

سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده که اساسنامه اصلاح شده طبق مهلت تعیین شده به فیفا ارسال شده است.

مسئولان فدراسیون فوتبال همچنین خبرها و گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال تعلیق فوتبال ایران را رد کرده‌اند.

پیش نویس اساسنامه اصلاح شده در صورت تایید فیفا باید مورد تایید مجلس و هیات دولت نیز قرار گیرد تا زمینه برپایی مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال فراهم شود.

دیدگاه