عضو هیات‌ رئیسه فراکسیون ورزش مجلس: ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟

  • 26 اردیبهشت 1399 - 10:35
عضو هیات‌ رئیسه فراکسیون ورزش مجلس: ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟

عضو هیات‌ رئیسه فراکسیون ورزش مجلس: ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟

یک عضو هیات‌ رئیسه فراکسیون ورزش مجلس در مورد پیامدهای احتمالی طرح رویارو نشدن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی گفت که تعلیق شدن ورزش ایران «ایرادی» ندارد.

مجلس روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت،‌ دو فوریت طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن هرگونه رقابت ورزشی رسمی یا تدارکاتی با اسرائیل ممنوع خواهد شد. جزئیات این طرح نیز باید در جلسه علنی مجلس تصویب شود و سپس شورای نگهبان باید این مصوبه را تایید کند تا به قانون تبدیل شود.

محمد عزیزی،‌ عضو هیات‌رئیسه فراکسیون ورزش،‌ در مصاحبه با اعتماد‌آنلاین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: «مبارزه نکردن با ورزشکاران اسرائیلی بخشی از مباحث اعتقادی ماست.»

او اضافه کرد: «حالا در این میان ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟ من اعتقادم این است که تعلیق شویم. ما که نمی‌توانیم از مباحث اعتقادی خودمان عدول کنیم. اگر می‌خواهند تعلیق کنند، این کار را انجام دهند».

مجلس دهم در حالی این مصوبه را تصویب کرده که چهارشنبه هفته آینده به فعالیت خود پایان می‌دهد. مجتبی ذالنوری،‌ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ خواستار تصویب دو فوریت این طرح شده بود تا مجلس در مدت باقی‌مانده بتواند آن را تصویب کند.

قرار است کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران این طرح را روز شنبه با حضور وزیر دفاع بررسی کند و این طرح در جلسه روز یکشنبه مجلس بررسی شود.

وزارت خارجه ایران درباره این طرح اظهار نظر نکرده است.

انتقاد روزنامه شرق

روزنامه شرق در این خصوص نوشت: تا پیش از این، با این عنوان که ورزشکاران ایرانی در تصمیمی خودخواسته از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی سر باز می‌زنند، خطر تعلیق کل ورزش ایران حس نمی‌شد؛ به‌ویژه اینکه در رشته‌های تیمی و بسیاری از رشته‌های ورزشی دیگر، احتمال رویارویی ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی بسیار اندک بود. با‌این‌حال اکنون اگر این قانون نانوشته تبدیل به یک قانون شود، دیگر نمی‌توان به این راحتی‌ها از خطر تعلیق گذشت. در واقع به گواه بسیاری از کارشناسان اگر ماده ۱۱ طرح جدید مجلس رأی بیاورد و تبدیل به قانون شود، تعلیق ورزش ایران امری اجتناب‌ناپذیر است؛ موضوعی که البته می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد که کوچک‌ترینش مهاجرت گسترده ورزشکاران ایرانی است.

شرق افزوده: با‌این‌حال فرضیه دیگری هم در‌این‌بین مطرح است؛ آیا مجلس می‌خواهد با قانونی‌کردن این طرح، به ورزش کمک کند؟ شاید در ذهن عده‌ای از نمایندگان مجلس این باشد که با تصویب این طرح آن‌هم به‌عنوان یک قانون پارلمانی بتواند یک بار برای همیشه خطر تعلیق را بردارد؛ با این ادعا که چنین طرحی، پارلمانی و در نهایت نتیجه خواسته مردم است و دولت و سیاست در آن دخیل نیست. شاید خیلی خوش‌بینانه بشود به این موضوع نگاه کرد؛ ولی واقعیت این است که آن روی سکه، تقریبا همه چیز علیه ورزش ایران است. اگر حتی چنین تفکری در ذهن نمایندگان باشد، باز هم خطر که رفع نمی‌شود هیچ، به قوت آن افزوده هم می‌شود؛ چراکه همین حالا سه نفر از ورزشکاران ایرانی حاضرند در دادگاه علیه ایران شهادت دهند که به زور و تهدید از مقابله با ورزشکاران اسرائیلی سر باز زده‌اند! سعید ملایی، وحید سرلک و محمد منصوری (مربی سعید ملایی) قرار است در دادگاه حکمیت ورزش در شهریور علیه مسئولان ایرانی شهادت دهند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد یا موضوعی مشابه در هر زمان دیگری رقم بخورد، آن وقت به این سادگی نمی‌توان با این استدلال که چنین طرحی خواسته مردم است، از تعلیق کل ورزش ایران جلوگیری کرد.

دیدگاه