پیروزی ۱۴ بر صفر ایران در روز تاریخی حضور زنان در آزادی

  • 18 مهر 1398 - 21:15
پیروزی ۱۴ بر صفر ایران در روز تاریخی حضور زنان در آزادی

در روزی که زنان ایرانی برای نخستین بار اجازه یافتند به طور رسمی برای تماشای فوتبال مردان به استادیوم بروند، ایران ۱۴ بر صفر کامبوج را شکست داد.

در این بازی چهار جایگاه برای تماشاگران زن در نظر گرفته شد که به خاطر حضور پر شمار زنان یک جایگاه دیگر نیز به آنها اختصاص داده شد.

ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای فوتبال حدود چهار دهه ممنوع بود.

رسانه‌ها می‌گویند امروز حدود چهار هزار زن برای حضور به استادیوم آزادی آمده بودند و بازی را از نزدیک تماشا کردند. بیشتر جایگاه‎‌های مردان در این بازی خالی بود.

مسابقه ایران و کامبوج در دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ٢٠٢٢ قطر در منطقه آسیا برگزار می‌شود.

شماری از زنان حاضر در ورزشگاه گزارش دادند که زنان تماشاگر در میانه این دیدار شعارهای در یابود سحر خدایاری، دختر آبی دادند.

پیش از این فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده بود که مقام‌های مسئول در ایران اطمینان داده‌اند که امکان تماشای بازی‌ها از این به بعد برای زنان فراهم است.

فرمانده یگان ویژه پلیس هم گفته بود که یک گروهان حدودا ۱۵۰ نفره پلیس زن را برای کنترل، بازبینی و نظارت در ورزشگاه آزادی حضور خواهد داشت.

ایران تنها کشوری در این رقابت‌ها بود که زنان اجازه نداشتند در ورزشگاه‌ها حضور یابند.

تلویزیون تنها لحظات اندکی حضور زنان در ورزشگاه را نشان داد.

پیش از شروع بازی، گزارش‌هایی از فروش بلیط جایگاه زنان به قیمت چند برابری منتشر شده بود.

در این بازی خبرنگاران زن اجازه پوشش بازی را نداشتند.

در انتهای این دیدار بازیکنان ایران برای تشکر از تماشاگران زن به سمت جایگاه آنها رفتند و تشویق شدند.

حضور زنان در این بازی در شرایطی ممکن شد که فدراسیون جهانی فوتبال تهدید کرده بود که در صورت ممانعت مجدد ایران از حضور زنان در ورزشگاه‌ها فوتبال ایران را محروم خواهد کرد.

تیم ملی ایران در این دیدار به ترکیب بیرانوند، حاج صفی، محمدی، نوراللهی، پورعلی گنجی، انصاری‌فرد، کنعانی، طارمی، آزمون، محبی، رضائیان به زمین رفت.

اشکان دژاگه هنگام گرم کردن پیش از بازی مصدوم شد و جایش را مهدی محبی گرفت. مهرداد محمدی و مسعود شجاعی هم دو بازیکن تعویضی ایران در این دیدار بودند.

کامبوج هم با ترکیب سوکسلا، روسیب، سارت، ویسال، پراک، اُرن، کوچ، سوهانا،اوک، کئو، منگ هم به این بازی آمده بود.

در نیمه اول سردار آزمون سه گل (دقایق ۱۱و ۳۵و ۴۴)، نورالهی (دقیقه ۵)، محمد حسین کنعانی زادگان(۱۸) و کریم انصاری فرد (در دقیقه ۴۰)، هفت گل ایران را زدند.

در اولین دقایق نیمه دوم علی بیرانوند در این بازی یک پنالتی حریف را هم دفع کرد.

پس از آن، کریم انصاری فرد سه گل(دقایق ۴۸ و ۶۰ و ۸۸)، مهدی طارمی (۵۴)، محمد محبی(۶۵ و ۶۷) و مهرداد محمدی (۸۷) هفت گل دیگر به ثمر رساندند.

دیدگاه