افتتاح سالن ورزشی و زمین چمن مصنوعی در دبیرستان دخترانه علوی شیراز

  • 14 تیر 1398 - 7:23
افتتاح سالن ورزشی و زمین چمن مصنوعی در دبیرستان دخترانه علوی شیراز

سالن ورزشی و زمین چمن مصنوعی دبیرستان دخترانه علوی شیراز با حضور مدیرکل دفتر تربیت‌ بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش افتتاح شد.

محمد جعفری، مدیرکل دفتر تربیت‌ بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش در آیین افتتاح که روز پنشجنبه ۱۳ تیر برگزار شد، گفت: توسعه کیفی برنامه درس تربیت‌بدنی، توسعه مشارکت دانش‌آموزان و اولیای مدرسه در فعالیت‌های حرکتی، توانمندسازی و بهسازی منابع انسانی‌، استانداردسازی و اعتباربخشی توسعه اماکن و تجهیزات ورزشی ازجمله راهبردهای عملیاتی در توجه به پرورش بدنی در آموزش و پرورش است.

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به سرانه فضاهای ورزشی در کشور، گفت: این سرانه در کشور ۳۳ صدم مترمربع است. هم‌اکنون نیز ۳ هزار و ۳۳۷ فضای ورزشی موجود است که از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ فضا در مدارس و یک هزار و ۷۱۹ فضا نیز در خارج از مدارس وجود دارد.

وی ادامه داد: ۱۱ استخر روباز، ۸۷ استخر سرپوشیده و ۳۸۱ چمن مصنوعی سهم جمعیت کشور از فضاهای ورزشی است.

جعفری با بیان اینکه از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ حدود ۱۶۵ زمین چمن مصنوعی ایجاد شد، از افزایش این زمین‌ها در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ سخن گفت و افزود: در این پنج‌ساله ۶۴ چمن مصنوعی به مجموعه ورزشی کشور افزوده شد و طی سه سال گذشته نیز ۱۵۲ زمین چمن مصنوعی راه‌اندازی شده است.

آمارهای نگران‌کننده ناهنجاری‌های جسمی ناشی از کم‌تحرکی است

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه به آمارهای نگران‌کننده درباره چاقی و اضافه‌وزن و نارسایی‌های ساختار قامتی در دانش‌آموزان اشاره کرد و این ناهنجاری‌های جسمی را ناشی از کم‌تحرکی دانش‌آموزان دانست.

جعفری با تاکید بر اینکه افزایش میانگین سرانه فضاهای ورزشی در حوزه آموزش‌وپرورش مستلزم بهبود ساعات درس تربیت‌بدنی است، ادامه داد: همچنین باید از کانون‌های درون‌مدرسه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بهره گرفت.

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش ابراز داشت: باید تلاش کنیم که دیدگاه مدیران مدارس را درباره ورزش، تربیت‌بدنی و سلامت جسمی و روانی تغییر دهیم؛ چراکه تکمیل ساحت‌های تربیتی در گرو سلامت جسمی و روانی فرزندان ماست.

سرانه فضاهای ورزشی برای هر دانش‌اموز در فارس ۲۴ مترمربع است

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس نیز در حاشیه این مراسم عنوان کرد: سرانه فضاهای ورزشی دانش‌آموزی در فارس از ۱۹ صدم مترمربع برای هر دانش‌آموز به ۲۴ صدم مترمربع افزایش یافته است؛ اما برای تحقق اهداف ساحت زیستی بدنی در سند تحول بنیادین و فراگیرکردن ورزش نیازمند ادامه این روند هستیم.

علی عسکر نجفی ابراز داشت: آسیب‌های جدی در حوزه سلامت دانش‌آموزان همه دست‌اندر کاران امور را به چالش کشیده است؛ از همین رو گسترش فضاهای ورزشی و ایجاد زمینه فعالیت‌های تربیت‌بدنی به‌منظور ایجاد نشاط و شادابی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس ۱۵۵ فضای ورزشی فعال وجود دارد، ادامه داد: به‌منظور گسترش فضاهای ورزشی دانش‌آموزی ۸ سالن نیمه‌تمام درحال ساخت، ۶ استخر، ۱۰ چمن مصنوعی و ۱۰ فقره تغییر کاربری به کلاس درس تربیت‌بدنی در دستور کار اداره کل آموزش و پرورش فارس است.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش ناحیه سه شیراز نیز درباره افتتاح سالن ورزشی و زمین چمن مصنوعی گفت: سالن ورزشی دبیرستان دخترانه علوی ۲۶ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد و پیش از این به عنوان انبار مورد استفاده بوده است.

محمد کماندار خاطرنشان کرد: این سالن بااعتباری بالغ‌بر ۶۰۰ میلیون ریال بازسازی‌شده است که بخش عمده آن از سوی وزارت آموزش و پرورش و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش فارس تأمین‌شده است.

وی افزود: زمین چمن مصنوعی هنرستان پسرانه شهرستانی نیز در زمینی با ابعاد ۴۰ متر طول و عرض ۲۰ متر با اعتباری بیش از ۲میلیارد ریال احداث شده است که یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از این اعتبار از سوی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مابقی را اداره ناحیه ۳ تأمین‌کرده است.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش ناحیه سه شیراز همچنین از بهره‌برداری از سالن چندمنظوره پوریای ولی با اعتبار اولیه ۲میلیارد ریال در این ناحیه خبر داد.

دیدگاه