شطرنج‌باز هندی در اعتراض به “حجاب اجباری” مسابقات ایران را تحریم کرد

  • 24 خرداد 1397 - 17:26
شطرنج‌باز هندی در اعتراض به “حجاب اجباری” مسابقات ایران را تحریم کرد

یکی از بهترین شطرنج‌بازان زن هند در اعتراض به حجاب اجباری، بازی‌های جام ملت‌های آسیا در ایران را تحریم کرد. خانم سوامیناتان “تنها راه” برای حراست از حقوق خود را “نرفتن به ایران” دانسته است.

ساومیا سوامیناتان (Soumya Swaminathan)، استاد بزرگ شطرنج و از قهرمانان پیشین شطرنج جوانان جهان، گفته است که قانون حجاب جمهوری اسلامی در رقابت‌های شطرنج تیمی جام ملت‌های آسیا در مردادماه در ایران را نقض حقوق خود می‌داند.

این استاد بزرگ شطرنج گفت: «من قانون حجاب ایران را نقض آشکار حق بنیادی بشری خود، از جمله حق آزادی بیان و عقیده و آزادی دینی خود می‌دانم».

ایران از روز ۳ تا ۱۳ مرداد میزبان رقابت‌های شطرنج تیمی جام ملت‌های آسیا در همدان است. در پایان این رقابت‌ها، تیم‌های قهرمان در هر دو بخش مردان و زنان در مسابقات تیمی منتخب جهان که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

سوامیناتان ۲۹ ساله در صفحه فیس‌بوک خود درباره دلیل تحریم این مسابقات نوشته است: «گویا در شرایط کنونی تنها راه من برای حراست از حقوق‌ام، نرفتن به ایران است».

پیش‌تر نازی پاکیدزه−بارنز، قهرمان آمریکایی شطرنج نیز در اعتراض به حجاب اجباری در جمهوری اسلامی، مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان در سال ۲۰۱۷ در ایران را تحریم کرده بود. این قهرمان گرجی‌تبار آمریکایی نیز همان زمان برگزاری مسابقات قهرمانی زنان در کشوری که “زنان از حقوق بنیادی اولیه بی‌بهره‌اند و با آنها مانند شهروند درجه دو برخورد می‌شود” را “کاملا غیرقابل قبول” خوانده بود.

زمانی هم که درسا درخشانی، عضو پیشین تیم ملی شطرنج ایران، بدون حجاب در رقابت‌های شطرنج جبل‌الطارق در اوایل سال ۲۰۱۷ شرکت کرد، از عضویت در تیم ملی محروم شد. خانم درخشانی پس از این محرومیت به تیم ملی آمریکا پیوست و اکنون در آنجا بازی می‌کند.

پس از انقلاب بهمن‌ماه ۱۳۵۷ و تأسیس جمهوری اسلامی، اجباری بودن رعایت حجاب برای زنان به “قانون” تبدیل شد. در قانون “تعزیرات” مصوب سال ۱۳۶۲، که زنان در آن موظف به رعایت “حجاب شرعی” در انظار عمومی شده‌اند، آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به تعزیر تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد».

مهم‌ترین قانون اما در خصوص مسئله حجاب ماده ۶۳۸ “قانون مجازات اسلامی” است که در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسید. به موجب تبصره این ماده نیز که همان ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات مصوب سال ۶۲ است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».

گزارش منتشرشده‌ی “مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ایران” در بهمن‌ماه سال گذشته (۱۳۹۶) نشانگر رشد جدی مخالفت مردم با حجاب اجباری و دخالت دولت در این حوزه بود. یکی از نظرسنجی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۴ نیز از مخالفت نزدیک به ۸۰ درصد مردم ایران با پوشش اجباری خبر می‌داد.

خانم سوامیناتان مسئولان فدراسیون جهانی شطرنج را نیز مورد انتقاد قرار داده که مکان مسابقات را بدون در نظر گرفتن حقوق شطرنج‌بازان تعیین کرده‌اند.

این استاد بزرگ شطرنج با اشاره به توجیه‌ناپذیر بودن اعمال قوانین مذهبی در مورد بازیکنان، گفت: «من درک می‌کنم که سازمان‌دهندگان انتظار دارند که ما لباس تیم ملی کشورمان را بپوشیم یا در بازی‌ها با لباس ورزشی ظاهر شویم، اما قطعا پوشش مذهبی در ورزش جایی ندارد».

طبق آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی شطرنج، ساومیا سووامیناتان در رده ۹۷ جهان و چهارم هند قرار دارد.

دیدگاه