«اعدام راه حل خشونت‌های جنسی نیست»

  • 03 آبان 1396 - 13:51
«اعدام راه حل خشونت‌های جنسی نیست»

یک متخصص پزشکی اجتماعی و سایکو سکسولوژیست می‌گوید که اعدام راه حل «خشونت‌های جنسی منجر به قتل» نیست.

دکتر سیدعلی آذین، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و از مدرسین دوره‌های تربیت مشاور و درمانگر جنسی شامگاه سه شنبه دوم آبان در نشست بررسی بحران جنسی در ایران که در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: «باید برای خشونت‌های وابسته به جنسیت فکری کرد و راه چاره هم این نیست که فرد مجرم را سریع در وسط میدان به دار آویزیم.»

به گفته او، درست در همان روزی که یک مجرم در ماه‌های اخیر دست به خشونت جنسی و قتل زده بود و در وسط میدان برای عبرت دیگران در حال اعدام بود، در شهری دیگر اتفاق مشابهی از نوع خشونت جنسی در حال رخ دادن بود. این درمانگر جنسی بر این باور است که اعدام در این خصوص جواب نمی‌دهد.

ظاهراً اشاره دکتر آذین به اعدام قاتل آتنا دختر هفت ساله در پارس‌آباد مغان است. بر اساس گزارش رسانه‌ها در همان مقطعی که قاتل اعدام می‌شد و حتی روزهای بعد چند مورد از تعرض جنسی به کودکان و قتل آن‌ها در کشور رخ داده است.


آیا در ایران بحران جنسی وجود دارد؟

دکتر سیدعلی آذین در بخش دیگری از سخنانش تأیید کرد که ایران گرفتار بحران سکشوالیتی (جنسی) است.

او «افزایش آسیب‌ها و تکرار آن‌ها در حجم بزرگ»، «نبودن کنترل اوضاع» و «عدم قطعیت از آینده» را سه نشانه وجود یک بحران دانست و افزود در خصوص مسائل سکشوالیتی نیز «آسیب‌ها افزایش یافته»، «مرزها از بین رفته و از کنترل خارج شده» و «نمی‌دانیم که وضعیت موجود چگونه است و آینده چه پیش خواهد آمد.» او سپس نتیجه گرفت که با این شرایط جامعه دچار بحران جنسی است.


راهکار چیست؟

دکتر آذین از «آموزش سکشوالیتی، ترویج زندگی اخلاقی، مساله یابی و کاهش خطر عاقلانه آسیب‌های اجتماعی، آموزش محافظت از خود، انکار نکردن مساله، عدم مداخلاته عجولانه و طرح‌های ضربتی»  به عنوان راه‌هایی برای کنترل بحران جنسی نام برد.

«بحران جنسی، چشم اسفندیار نظام»

کارشناسان از «بحران جنسی» در ایران به عنوان «چشم اسفندیار نظام» نام می‌برند.

چشم اسفندیار اشاره به داستان اسطوره‌ای دارد که اسفندیار برای رویین تن شدن در «آب مقدس» شسته می‌‌شود و فقط چشمانش به دلیل بسته‌بودن رویین نشد. مقصود از «چشم اسفندیار» نقطه آسیب‌پذیری است.

مساله «بحران جنسی» در ایران در فیلم مستند «یک پیشنهاد ساده» به کارگردانی یاسر عرب مطرح شده است. این فیلم روز دوشنبه اول آبان در تالار حکمت دانشگاه شیراز اکران شد.

در این مستند از «عدم آموزش جنسی» به کودکان متناسب با سطح رشدی و سنی به عنوان اصلی‌ترین عامل در بروز بحران جنسی در سنین نوجوانی، جوانی و حتی پس از ازدواج نام برده می‌شود.

کارشناسان در این مستند تاکید دارند که «بود جنسی، ماهیت جنسی، نقش جنسی و عملکرد جنسی» فراگرفتنی است و سکوت سیستم آموزشی و همچنین خانواده‌ها در خصوص آن باعث مشکلاتی برای نوجوانان، جوانان و متاهلین شده است.

در این مستند گفته می‌شود که در دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش در آمریکا سیستم آموزش جنسی به کودکان متوقف شد و سیستم «خویشتنداری» ترویج گردید اما بعد از گذشت ۸ سال آمارها نشان داد که «شمار حامگلی‌های جوانی» و «رفتارهای پرخطر جنسی» افزایش یافته.

از سوی دیگر همزمان در اروپا سیستم آموزش جنسی ترویج شد و باعث کاهش این آمارها گردید. این سیستم در برخی کشورهای در حال توسعه از جمله پاکستان، مالزی، اندونزی و بنگلادش نیز تاثیرات مثبتی در کاهش مشکلات جنسی داشته است.

مقصود از آموزش جنسی، آشناکردن کودکان با حریم خصوصی بدن‌شان با هدف جلوگیری از سوء‌استفاده دیگران است.

در این مستند از فاصله زمان بلوغ تا زمان ازدواج که معمولا ۱۰ سال و بیشتر طول می‌کشد به عنوان یک چالش بزرگ نام برده شده که باعث افزایش گسترده دوستی دختران و پسران شده.

کارشناسان می‌گویند که نمی‌توان از جوانان خواست که در این ۱۰ سال «خویشتنداری» کنند یا اینکه بلافاصله بعد از بلوغ ازدواج کنند و بایستی راهی منطقی‌تر در این خصوص یافت.

تصاویری از نشست بررسی بحران جنسی در ایران

 

دیدگاه