ابراز تاسف میراث فرهنگی فارس از ورود دوچرخه‌سواران به قلعه ایزدخواست

  • 29 مهر 1396 - 8:39
ابراز تاسف میراث فرهنگی فارس از ورود دوچرخه‌سواران به قلعه ایزدخواست

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری فارس از ورود دوچرخه‌سواران به قلعه تاریخی ایزدخواست ابراز تاسف کرد و دلیل آن را «سهل‌انگاری» شهرداری اعلام کرده. این دوچرخه‌سواری از سوی یک مقام شهرداری اصفهان برگزار شده.

میراث‌فرهنگی فارس می‌گوید که پیشتر مدیریت بازدید این قلعه را به شهرداری ایزدخواست واگذار کرده: «به‌دلیل استقبال گسترده گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این قلعه، به درخواست شهردار شهر ایزدخواست، مدیریت بازدید از این قلعه ساسانی به شهرداری منطقه محول شده که متأسفانه ورود این گروه دوچرخه‌سوار با دوچرخه به محوطه قلعه ایزدخواست با سهل‌انگاری متصدی مذکور اتفاق افتاده است.»

میراث فرهنگی افزوده: «در خصوص تصاویر منتشرشده از حضور این گروه دوچرخه‌سوار در برخی آثار تاریخی و انجام حرکات نمایشی بر روی آن‌ها، قابل ذکر است که بر مبنای تصاویر منتشرشده، در قلعه باستانی ایزدخواست دوچرخه‌سواری فقط در راهروهای قلعه صورت گرفته و شواهد نشان می‌دهد به بناهای این اثر تاریخی آسیبی وارد نشده است.»

قلعه ایزدخواست یکی از آثار تاریخی استان فارس مربوط به دوره ساسانیان -سده‌های آغازین دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در ۷ کیلومتری شمال ایزدخواست و در ۷۵ کیلومتری شمال آباده واقع شده‌است. مجموعه قلعه با شماره ثبت آثار ملی ۹۸۰۰ در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

روابط عمومی میراث فرهنگی همچنین گفته: «در خصوص تصاویر منتشرشده که یک دوچرخه‌سوار را بر بام آجری یک بنای تاریخی که به‌نظر یک کاروانسراست نشان می‌دهد، محل مذکور مربوط به آثار تاریخی و ثبتی تحت مدیریت و نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در شهر ایزدخواست، از جمله قلعه خشتی و کاروانسرای صفوی این شهر نیست.»

ظاهرا این کاروانسرای صفوی در نزدیکی وزوان و ابیانه اصفهان است.

 

دوچرخه‌سوارانی که وارد قلعه ایزدخواست شده‌اند، گفته‌‌اند قصدشان آگاهی مردم و مسوولان از وضعیت نابسامان بناهای تاریخی است.

محمد پورابوطالب، مدیر توسعه حمل و نقل پاک و دوچرخه سواری شهرداری اصفهان در این خصوص گفته: «۱۰ سال پیش ایزدخواست بودم؛ از نقاط مختلف این شهر قدیمی عکس گرفتم و در فیسبوک منتشر کردم؛ عکس‌هایی که حتا لایک هم نشد اما وقتی با دوچرخه ام روی همان بناها عکس گرفتم، فقط به دلیل اینکه روی پشت‌بام آن‌ها با دوچرخه رکاب زده بودم، عکس‌ها بیشتر دیده شد. هدفم این است که وضعیت آثار تاریخی بیشتر دیده بشوند و رسیدگی بشوند نه اینکه خراب بشوند.»

آقای پورابوطالب از دلایل دوچرخه‌سواری‌اش بر فراز این مجموعه خشتی به امرداد گفته: « ایزدخواست از نظر دیرینگی دست کمی از ارگ بم ندارد ولی هیچ‌کس آنجا نمی‌رود و حتی درش هم بسته است. بچه‌های دوچرخه سوار و کسانی که اهل همان منطقه هستند خودشان با پول خودشان روی آثار را مرمت کرده بودند، اینجا دوچرخه سواری کردیم تا بیشتر آن را به مردم معرفی کرده باشیم.»

تصاویر زیر قلعه ایزدخواست فارس را نشان می‌دهد

دیدگاه