تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

اختلاف دو وزارتخانه بر سر قانون جمع‌آوری قلیان

  • 29 مهر 1396 - 8:07
اختلاف دو وزارتخانه بر سر قانون جمع‌آوری قلیان

یک مقام قضایی از اختلاف وزارت بهداشت و کشور بر سر اجرای قانون جمع‌آوری قلیان خبر داده است.

به گزارش رسانه‌ها، محمد جواد حشمتی، معاون قضایی دادستان کل در تلویزیون گفته است قانون کنترل و مبارزه با دخانیات باید در کل کشور اجرا شود و وزارت بهداشت ایران هم “به شدت” با اجرای این قانون موافق است اما وزارت کشور ایران “به جهت مسایل مختلف” مخالف اجرای این قانون است.

آقای حشمتی اشاره‌ای به دلایل وزارت کشور ایران در مخالفت با اجرای این قانون نکرده اما گفته است اختلاف نظر در اجرای کامل و سراسری این قانون وجود دارد.

شماری از مقام‌های ایران از گسترش مصرف قلیان در میان جوانان این کشور به خصوص در میان دانش‌آموزان دبیرستان و دانشجویان دانشگاه ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت بهداشت ایران خواهان جمع‌آوری قلیان از مراکز عمومی است.

طبق قانون مصوب سال ۱۳۸۶، استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد‌ دخانی در اماکن عمومی مسقف به هر نحو ممنوع است و جرایم و مجازات‌هایی برای تخطی از این قانون در نظر گرفته شده است.

معاون قضایی دادستان کل ایران گفته است همه دستگاه‌ها در کشور موظف به اجرای این قانون هستند اما استانداران برخی مناطق “به خاطر ملاحظاتی” مانع اجرای قانون می‌شوند.

اما همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران با تاکید بر این که با مصرف دخانیات “مخالف” است، با اجرای جمع‌آوری ضربتی قلیان هم مخالفت کرده و دلیل این مخالفت را نبود طرح جایگزین خوانده است.

او از تلاش برای اصلاح این قانون در مجلس شورای اسلامی خبر داده است.

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت ایران هم در برنامه تلویزیون ایران گفته است “۵ درصد” مردم روزانه قلیان مصرف می کنند. او افزایش مصرف قلیان در میان دختران را “فاجعه ملی” خوانده است.

این مقام وزارت بهداشت ایران گفته است در “مکان‌های غیر قانونی در قلیان‌ها آمفی‌تامین، مواد مخدر و شیشه” کشف شده است.

دیدگاه