تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

افزایش مراجعه شمار «زنان قربانی خشونت» در فارس به «خانه امن»

  • 26 مهر 1396 - 13:32
افزایش مراجعه شمار «زنان قربانی خشونت» در فارس به «خانه امن»

معصومه فروتن، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان فارس شمار مراجعه زنان قربانی خشونت به تنها «خانه امن» استان در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش یافته است.

 فروتن به روزنامه «خبر جنوب» گفت: خانه امن پناهگاهی برای اسکان زنان در معرض خشونت و کودکان همراه آنان است.
به گفته او، در شش ماه نخست سال گذشته ۶۳ نفر در این خانه پذیرش شدند.
خانم فروتن گفت: این زنان به دلیل در معرض خشونت واقع شدن، نیاز به اسکان در محل امن دارند که بعد از اثبات موضوع در دادگاه به خانه امن سپرده می‌شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان فارس افزود: این مراکز به منظور کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شده است.

معصومه فروتن گفت: نمی‌خواهیم با یک دعوای ساده، آستانه تحمل زنان پایین بیاید و به سمت خانه امن کشیده شوند بلکه فقط زمانی که فرد از نظر جانی مورد سوء‌قصد قرار گرفته باشد می‌تواند به این مرکز مراجعه کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس همچنین گفت: روزانه به طور میانگین ۱۵ مداخله در منزل با مجوز قانونی که شامل کودک آزاری، همسر آزاری و … است توسط اورژانس اجتماعی انجام می‌شود.

از میران خشونت علیه زنان در استان فارس آماری در دست نیست.

۲۵ نوامبر روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان است که از سال ۱۹۸۱ میلادی و با هدف اتحاد و ایجاد تلاش‌های مشترک جهانی در این زمینه، نامگذاری شده است.

بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد از هر سه شهروند زن، یکی در طول زندگی خود، هدف خشونت‌های جنسی یا جسمی قرار می‌گیرد.

سال گذشته نشستی در کانون وکلای دادگستری درباره خشونت علیه زنان برگزار شد. مریم کیان‌ارثی، وکیل دادگستری، در آن نشست گفته بود که «بر اساس تحقیقات وزارت کشور در سال ٨٣، حدود ۶۶ درصد زنان ایرانی در مدت زندگی مشترک، حداقل یک‌ بار مورد خشونت واقع شدند».

سال گذشته برخی از مقامات دولت و نمایندگان مجلس از بررسی‌های نهایی برای تصویب لایحه مبارزه با خشونت علیه زنان در دولت خبر داده بودند. قرار است این لایحه با نام لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت تصویب شود اما هنوز به مجلس ارائه نشده است.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، روز ۳۱ مرداد اعلام کرد که لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را «با جدیت پیگیری» خواهد کرد اما

ذبیح الله خدائیان، معاون حقوقی قوه قضائیه، روز پنج‌شنبه، دوم شهریور، اعلام کرد که لایحه مبارزه با خشونت علیه زنان «صرفاً از بعد جنسیتی تدوین شده» است.

به گفته آقای خدائیان، ۷۰ ماده از ۱۰۰ ماده لایحه مبارزه با خشونت علیه زنان «وصف کیفری» دارد و «حتی برای کوچک‌ترین تنش میان زوجین حبس مقرر کرده است».

 

دیدگاه