مرگ 153 ایرانی در سال 95 به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی

  • 23 مهر 1396 - 22:44
مرگ 153 ایرانی در سال 95 به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی

یک مقام سازمان پزشکی قانونی ایران از مرگ ۱۵۳ نفر درسال گذشته به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی خبر داد و اعلام کرد که سن مصرف مشروبات الکلی در ایران به ۱۸ سال رسیده است.

به گزارش رسانه‌ها، محمدرضا قدیرزاده،دبیر کارگروه تحقیقات مواد مخدر سازمان پزشکی قانونی کشور گفت که مصرف مشروبات الکی در ایران «روند خزنده رو به رشدی» را در پیش گرفته است.

وی اعلام کرد که « در رده سنین بین ۱۸ سال» افزایش مصرف مشروبات الکلی گزارش شده است.

این مقام سازمان پزشکی قانونی جزئیات بیشتری درباره به گفته او،افزایش مصرف مشروبات الکلی در ایران بیان نکرده است.

آقای قدیرزاده سال گذشته نیز گفته بود که «مجموع چرخش مالی و خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور ۶۵۸ میلیارد تومان است و ۲۳ کارخانه تولید الکل در کشور وجود دارد».

درباره میزان دقیق مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران، آمار دقیقی در دست نیست و بار‌ها از سوی مسئولان مختلف آمارهای متفاوتی در این زمینه اعلام شده است.

از جمله علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، از مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور خبر داده بود. برخی گزارش‌ها اما از مصرف سالانه حدود ۶۰ میلیون لیتر نوشیدنی‌های الکلی در ایران حکایت دارد.

در همین زمینه عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، سال گذشته اعلام کرد که در مدت ۱۰ ماه، نزدیک به ۳۰۰ هزار بطری مشروب خارجی و حدود ۲۰۰ هزار لیتر مشروب ساخت داخل در تهران کشف شده است.

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز سال گذشته گفته بود که در مدت یک سال یک میلیون و ۴۲۷ هزار قوطی یا بطری مشروبات الکی کشف شده است.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد و قاچاق بار‌ها در ایران منجر به مرگ و یا از دست دادن بینایی شماری از مصرف‌کنندگان آن در شهرهای ایران شده است.

درهمین حال آقای قدیرزاده گفت که در سال گذشته ۱۵۳ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی فوت شده اند و پرونده آنها به پزشکی قانونی ارجاع داده شده است.

به گفته این مقام سازمان پزشکی قانونی، «تولید این مشروبات غیرمجاز به صورت زیرزمینی در کشور انجام می شود».

آقای قدیرزاده سال گذشته نیز در همایشی با موضوع «سوءمصرف و اعتیاد به الکل» گفته بود که بر اساس پرونده‌های ارسال شده به این سازمان، در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ سالانه به ترتیب، ۱۴۵ تن، ۹۳ تن، ۱۳۶ تن، ۱۳۵ تن و ۸۱ تن، بر اثر مصرف مشروبات الکی جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال به گفته یسنا بهمنش،دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم،از ۱۰۰ هزار مراجعه به بیمارستان تخصصی درمان مسمومیت۲ تا چهار درصد مسمومیت‌ها مربوط به مشروبات الکی بوده است.

وی ۱۵ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده بود که در برخی از شهرهای کوچک‌تر آمار مسمومیت با الکل بسیار بالاتر از این درصد است.

روز دوشنبه دوم مرداد مصرف «مشروب الکلی دست‌ساز» در شهرستان سیرجان در استان کرمان، به مرگ دست کم ۵ تن منجر شده و ۱۱۴ تن را نیز راهی بیمارستان کرد.

یک هفته بعد نیز حداقل پنج نفر درشهرهای شیراز، فسا، و طبس به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی حاوی متانول فوت شدند و یک نفر بینایی خود را از دست داد.

مجازات مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران ۸۰ ضربه شلاق است، و پس از دو بار اجرای این حد، تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به اعدام منجر شود.

دیدگاه