توضیح آبان‌پرس در خصوص یادداشت مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس

  • 15 مهر 1396 - 14:24

آبان‌پرس روز جمعه ۱۴ مهر مقاله‌ای تحلیلی با عنوان «فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حسرت تدبیر و امید» به قلم آقای محمد شلعه‌سعدی منتشر کرد که پس از بررسی لازم دید توضیحات زیر را منتشر کند.

نویسنده مقاله پیشتر در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مشغول به کار بوده و پس از ترک این مرکز تصمیم گرفته علیه آن انتقاد کند اما این موضوع را به آبان‌‌پرس اعلام نکرده بود. یعنی در واقع ایشان در ماجرای دانشگاه، ذینفع بوده و نمی‌توانسته تحلیل‌گر بی‌طرفی باشد. اگر آقای شعله‌سعدی اعلام می‌کرد که پیشتر در این مرکز مشغول به کار بوده، آبان‌پرس هم در ابتدای مقاله ایشان این موضوع را توضیح می‌داد.

آقای شعله‌سعدی در بخشی از مطلب، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را به عدم ثبات در مدیریت متهم کرده بود و شواهدی هم آورده بود از جمله تغییرات در معاونت فرهنگی و …

پیگیری‌های آبان‌پرس نشان می‌دهد که این تغییرات یا به دلایل بازنشستگی بوده و یا به دلایل تغییر چارت اداری ابلاغ‌شده از وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی.

محمدرضا توانگر: ایشان در زمان دولت احمدی‌نژاد، به طور همزمان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز و معاون هنری اداره کل بوده است. با انتصاب دکتر بهزاد مریدی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به دلیل اینکه تصدی دو پست قانونی نیست، آقای محمدرضا مریدی را به عنوان سرپرست معاونت هنری منصوب می‌کند و آقای توانگر هم در پست اصلی‌شان یعنی ریاست اداره ارشاد شیراز تاز مان بازنشستگی ادامه فعالیت می‌دهند. پس از وی خانم معلم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز منصوب شد و پس از وی نیز به دلیل انحلال ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانی در مراکز استان‌ها و ادغام آن‌ها در اداره کل، برای فرد دیگری حکمی صادر نشد.

محمدرضا مریدی: ایشان از اعضای هیات علمی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است و به مدت چند ماه سرپرستی معاونت هنری اداره کل را برعهده گرفته و پس از چد ماه نیز آقای مهدی امیدبخش به این سمت منصوب می‌شود. از سوی دیگر آقای محمدرضا مریدی هیچگاه مشاور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نبوده، چون اساسا بر پایه قوانین و مقررات مدیرکل نمی‌توانسته خارج از سیستم فردی را به عنوان مشاور منصوب کند.

احمدرضا نداف: ایشان در زمان دولت احمدی‌نژاد حدود هشت سال معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بوده و در دوره دولت حسن روحانی به دلیل تغییر سیاست‌های فرهنگی کنار گذاشته شد و بهاره شفیعی به جای او منصوب شد.

بهاره شفیعی: بهاره شفیعی ماه‌ها معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بوده اما به دلیل اینکه مدرک کارشناسی ارشد ایشان مرتبط با رشته‌های هنری بوده، در نهایت حکم نهایی وی صادر نشد و به همین دلیل این پست را ترک کرد و جای خود را به آقای امیدبخش که کارشناسی ارشدش در حوزه رشته‌های فرهنگی بود، داد.

مهدی امیدبخش و مهدی رنجبر: به دنبال ابلاغ چارت جدید از سوی وزارت‌خانه، معاونت فرهنگی و مطبوعاتی در یکدیگر ادغام شد. به دلیل این ادغام و همچنین منع قانونی ادامه حضور خانم شفیعی در معاونت فرهنگی، آقای امیدبخش معاون فرهنگی و مطبوعاتی و آقای مهدی رنجبر معاون هنری شد.

عنایت‌الله زمانی‌فر: ایشان در دوره دولت احمدی‌نژاد معاونت قرآنی بود و بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، سیدمجتبی میردهقان به جای او منصوب شد و پس از ابلاغ چارت جدید و تبدیل معاونت قرآنی به گروه قرآن و عترت، مهدی احمدی به این سمت منصوب شد.

آقای مرامی: ایشان نیروی رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و برای حضور در مرکز علمی کاربری منع قانونی داشته و اصولا هیچگونه حکمی برای وی صادر نشده.

دکتر رضوی: حکم ایشان به عنوان اولین سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی موسسه فرهنگ و هنر تهران صادر شد. ایشان پس از یک سال و به دلیل فرصت مطالعاتی به خارج از ایران سفر کرد.

آقای میرقادری: حکم ایشان برای مرکز علمی کاربردی صادر نشد و پس از دو ماه سروش شهپر به مدت ۱۰ روز به عنوان «تمشیت امور» مسئولیت مرکز را بدون حق امضا و… بر عهده گرفت و سپس حسن آقایی از سوی موسسه فرهنگ و هنر تهران به عنوان دومین سرپرست حکم دریافت کرد. ایشان پس از یک سال و به دلیل قبولی در مقطع دکترای دانشگاه اصفهان از این سمت کناره‌گیری کرد و در نهایت دکتر ساره شهپر با پیشنهاد دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس و از سوی موسسه فرهنگ و هنر تهران به عنوان سومین سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس صادر شد.

مریم عصاریان: در سال ۱۳۹۳ تنها ۲۰ روز در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشته و حقوقی نیز دریافت نکرده است.

در خصوص انجمن‌ها نیز باید اشاره کرد که انجمن‌های فرهنگ و هنری در چند سال اخیر فعال‌تر شده‌اند و شماری از انجمن‌ها نیز در سال‌های اخیر تاسیس شده‌اند.

دیدگاه