ممنوعیت شکار پرندگان آبزی در فارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا

  • 13 مهر 1396 - 10:28
ممنوعیت شکار پرندگان آبزی در فارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا

سازمان حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام کرده که به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان، شکار پرندگان آبزی در کلیه مناطق استان در سال جاری ممنوع است.

نبی‌اله مرادی، سرپرست حفاظت محیط زیست فارس، امروز در این خصوص گفت: آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی در پرندگان است. ویروس عامل بیماری در طیور تیپ A(H5N8)  است که علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند.

در ماه سپتامبر ۲۰۱۴، سازمان خواروبار جهانی وابسته به سازمان ملل، نسبت به شیوع یک آنفولانزای مرغی تازه هشدار داد و ویروس را از نوع H۵N۶ خواند که بسیار مسری است. عدد ۶ در انتهای نام این ویروس اکنون به ۸ تغییر کرده که نشان‌دهنده جهش جدیدی در این ویروس است.

به گفته مرادی، پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا و به دیگر پرندگان به ویژه ماکیان‌ها منتقل کنند.

شایع‌ترین علامت بروز بیماری شروع ناگهانی تلفات در گله پرندگان است.

سرپرست حفاظت محیط زیست فارس مهمترین راه انتقال بیماری را «تماس با پرندگان  آلوده» اعلام کرد و افزود: برای پیشگیری از شیوع بیماری لازم است شکار و صید و نگهداری پرندگان وحشی در کنار پرندگان اهلی خودداری گردد.

از آنجا که پرندگان مهاجر یکی از مهم‌ترین عوامل ورود آلودگی به سرزمین‌های مختلف هستند و می‌توانند طیور روستایی را هم آلوده کنند، از همه مردم خواسته شده است ضمن گزارش هر گونه تلفات غیرعادی، از خرید طیور روستایی از بازارچه‌ها، قبل از اطمینان حاصل کردن از سلامت آن‌ها جداً خودداری کنند.

دیدگاه