157 کودک بازمانده از تحصیل در شیراز به مدرسه رفتند

  • 01 مهر 1396 - 12:47
157 کودک بازمانده از تحصیل در شیراز به مدرسه رفتند

۱۵۷ کودک بازمانده از تحصیل در شیراز با حمایت سازمان بهزیستی به مدرسه رفتند.

محسن خلیفه، مدیر مرکز حمایتی آموزش کودک و خانواده موج مهر شیراز به خبرگزاری ایرنا گفت: سازمان بهزیستی کشور برای هر یک از کودکان خیابانی بازمانده از تحصیل بسته حمایتی به ارزش ۳۰۰ هزار تومان اختصاص داده است.

آقای خلیفه افزود: این کودکان در مراکز کودکان خیابانی تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان فارس دارای پرونده هستند و از بسته حمایتی شامل لوازم شخصی، بهداشتی، وسایل کمک آموزشی و تغذیه برخوردار شدند.

او گفت: از ۳۰۰ هزار تومان سرانه حمایتی هر کودک خیابانی، ۱۵۰ هزار تومان بابت خرید بلوز و شلوار و کفش متناسب با سلیقه هر یک از کودکان هزینه شده، ۱۵ هزار تومان نیز به تهیه لوازم بهداشتی مورد نیاز کودکان شامل مسواک، خمیردندان، لیوان و دستمال کاغذی و … برای هر یک از کودکان اختصاص یافت، وسایل کمک آموزشی شامل کیف، کتاب درسی، نوشت افزار متناسب با سن و سطح تحصیلی کودکان نیز بخش دیگری از بسته حمایتی سازمان بهزیستی کشور بود و برای هر یک از کودکان خیابانی بازمانده از تحصیل ۱۰۰ هزار تومان در این زمینه اعتبار هزینه شد و  ۳۵ هزار تومان باقیمانده از این بسته حمایتی نیز به تامین اقلام تغذیه و خوراکی‌های قابل استفاده در مدرسه برای ۲ هفته آغازین سال تحصیلی اختصاص یافت.

بر پایه آمارهای رسمی وزارت کار دستکم ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان فارس وجود دارد هر چند مقامات آموزش و پرورش استان فارس این رقم را کمتر از هفت هزار کودک می‌دانند. اغلب این کودکان به دلیل مشکلات مالی خانواده‌های‌شان از تحصیل بازمانده‌اند.

در اصل سوم از فصل اول قانون اساسی ایران که به‌طور کلی به وظایف دولت اشاره شده، آمده است: «آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه، در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی».

همچنین اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خود‌کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

در حال حاضر براساس نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس، سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد. دختران از اصلی‌ترین گروه‌های بازمانده از تحصیل در ایران هستند.

دیدگاه