تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024

انفجار مین در دهلران باعث مرگ یک نفر شد

  • 09 اسفند 1395 - 12:43
انفجار مین در دهلران باعث مرگ یک نفر شد
انفجار مین در شهرستان دهلران از توابع استان ایلام باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن یک نفر دیگر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دو جوان ۱۸ و ۳۲ ساله که از اهالی روستای جلیزی پایین از توابع شهرستان مرزی دهلران بودند، امروز دوشنبه ۹ اسفند در برخورد با مین دچار حادثه شدند.

این حادثه در مرز دهلران با عراق و در داخل خاک کشور عراق رخ داد. این دو جوان به جمع آوری ضایعات مشغول بودند که با مین برخورد کردند.

مجید نادری بخشدار موسیاننام این دو جوان را محمد و احمد جلیزی اعلام کرد.

به گفته او، در این حادثه که در محدوده ممنوعه رخ داده بود محمد جلیزی از ناحیه پا مجروح و احمد جلیزی نیز فوت شد.

طی دو هفته گذشته حوادث مشابهی بر اثر انفجار مین در استان ایلام رخ داده و باعث کشته شدن دو نفر و مجروحیت چند نفر شده است. از جمله هفته گذشته انفجار مین به جا مانده از جنگ در منطقه مرزی «نی خزر» صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران در استان ایلام جان یک نفر را گرفت.

دو هفته پیش نیز انفجار مین باعث کشته شدن یک نفر و مجروح شدن دو نفر در مناطق شهرستان ایوان و دشت عباس دهلران در استان ایلام شده بود.

مین‌های مربوط به جنگ عراق و ایران در مناطق زیادی از جبهه‌های سابق جنگ وجود دارند. آمارها از وجود ۱۶ میلیون مین خنثی‌نشده در ایران خبر می‌دهند.

پنج استان آذربایجان غربی، ‌ کردستان، ‌ ایلام، کرمانشاه و خوزستان آلوده‌ترین مناطق ایران به مین‌ محسوب می‌شوند.

۱۳۰ تن از هنرمندان، فعالان‌ مدنی و وکلای قربانیان مین‌ در سال جاری به‌مناسبت «روز جهانی معلولان» (۳ دسامبر / ۱۳ آذر) در نامه‌ای سرگشاده از حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران خواستند نسبت به احقاق حقوق قربانیان مین اقدامی انجام دهد.

در این نامه آمده که پرونده‌های این قربانیان انفجار مین، در فرمانداری‌ها و استانداری‌های تحت پوشش وزارت کشور بایگانی شده و «بدون هیچ دلیل قانونی» موجب تضییع حقوق قانونی این مصدومان شده است.

امضا کنندگان نامه گفته‌اند که روند درمان قربانیان مین نیز با «معضلات زیادی» همراه است، «اما در بسیاری از موارد، دولت اعم از دولت تدبیر و امید یا دولت‌های گذشته، حقوق قربانیان مین‌های زمینی را پایمال و نقض نموده‌اند.»

به‌گفته این فعالان مدنی، اکثریت قربانیان مین‌های زمینی سرپرست خانوار بوده و با معلولیت حاصل از انفجار مین‌های زمینی دچار فلاکت و مصیبت شده‌اند با این حال روند دادرسی قربانیان مین‌گذاری‌ها در نهادهای دولتی عادلانه نبوده و «مبتنی بر اجحاف و پایمال شدن حقوق این قربانیان» بوده است.

دیدگاه