دستمزد 200 هزار تومانی برای 8 ساعت کار

  • 25 شهریور 1396 - 11:31
دستمزد 200 هزار تومانی برای 8 ساعت کار

وضعیت دستمزد کارگران همچنان با چالش مواجه است و برخی کارفرمایان حقوق‌های اندکی به کارگران خود پرداخت می‌کنند.

سایت نورآنلاین گزارش داده که در شهرستان ممسنی کارگرانی هستند که در ازای ۸ ساعت کار در «فست‌فود» ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان در ماه دریافت می‌کنند.

این گزارش افزوده: «فروشگاه‌های پوشاک نیز وضعیت خوبی ندارند و میزان دستمزد کارگران در یک ماه به ۳۵۰ هزار تومان می‌رسد. در مراکز خدماتی و یا فروشگاه بزرگ پیدا کردن یک کار با حقوق ۸۰۰ هزار تومان به عنوان یک رویا در شهر نورآباد تلقی می‌شود.»

کامبیز گودرزی، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ممسنی می‌گوید:‌«متاسفانه کارگران با بازرسان همکاری نمی‌کنند. برای مثال بازرس ما ورود می‌کند و از کارگر سوال می‌کند اما خود کارگر نیر می‌گوید که نه من حقوق قانونی می‌گیرم. اما بعد از ماه‌ها و سال‌ها کار کردن پشیمان می‌شود و اقدام به شکایت می‌کند.»

کارگران ظاهرا برای از دست ندادن شغل خود و اخراج، واقعیت را به بازرسان نمی‌گویند.

با اینکه فعالان کارگری عقیده دارند که دستمزد ۹۳۰ هزار تومانی برای سال ۱۳۹۶ «خفت‌بار» است اما شماری از کارفرمایان همین حقوق را نیز پرداخت نمی‌کنند.

دستمزد کارگران در حالی ۹۳۰ هزار تومان تعیین شده که بر پایه اعلام مرکز آمار ایران هزینه ماهیانه یک خانوار شهری چهار نفره بیش از یک میلیون و ۸۲۰ هزارتومان است. فعالان کارگری نیز می‌گویند که هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری ماهانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و بر همین اساس شکاف زیادی بین دستمزد و هزینه‌های خانوارهای کارگری وجود دارد.

به‌گفته این فعالان، دستمزدی که کارگران ایرانی دریافت می‌کنند، «یک هفته هم دوام نمی‌آورد.»

افزون بر سطح درآمد پایین کارگران، در موارد زیادی نیز پرداخت دستمزد کارگران یا با تأخیر مواجه می‌شود و یا این‌که کارگران به دلیل قراردادهای موقت از کار اخراج می‌شوند.

 

دیدگاه